Jump to content

Frostvæske - igjen..


jo_no

Recommended Posts

Hallo, forum..

 

Et par spørsmål om frosvæske - eller rettere - et søk om råd :lol:

 

Når båten en har kjøpt har en frostvæske, og selger ikke husker hvilken som ble kjøpt/benyttet, bør en da skifte denne før et evt påfyll?? Tenker på spørsmålet rundt silikatholdige/silikatfrie frostvæsker.

 

Hva er et evt symptom hvis det mixes mellom silikatholdige/silikatfrie frostvæsker?

 

Status pr i dag: Frostvæsken er blågrønn men har ikke peiling på hva som er benyttet. Båten står nå i vinteropplag og jeg lar den stå til våren uansett - magefølelsen sier at det ikke er noen risk så lenge den eksisterende væska holder god frostsikring. Et evt skifte for bli til våren.

 

Motoren er en Yanmar 4JH-TE

 

Synspunkter??

Link to post

Lurer på hvordan båter overlevde før , nå MÅ det være rød ditt og grønn datt vis ikke så blir alt ødelagt . Bytt impeller en gang i året , bytt gearolje bytt hydralikkolje osv . Trur dette er en overdrivelse av dimesjoner på mange områder , eksempel så sjekka jeg impeller etter 3 år og ca 1500 motor timer . Så akurat ut som ny , bøyde og vrei på den men like fin .

Så detta med frostveske at du må bruke rød for det står i boke , eller at du må rense hele sulamitten før du heller på ny . Kan så være riktig alt detta men , har mine tvil .Så jeg sier bare , hvordan klarte motorene seg før , det vil si dem går jo enda . Mange tusen båtmotorer som er 20-30 og 40 år gammle .

Men for å være sikker så pleier jo folk å gjøre som boka sier , men det må jo være endel overdrivelse i bøkane når du MÅ bytte så mye greier vær høst , eller ???????

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hei !

 

Jeg hadde en 4JH-DTE som er i samme serien, og jeg skiftet til rød på denne etter tidligere beskrevet prosedyre med skylling. Bruk av silikatfri kjølevæske henger sammen med bruk av aluminium i motordelene, og i denne motoren er vel andelsprosenten ikke så høy som på andre Yanmarer, men mener å huske at i allefall varmeveksler og huset til vannpumpa (fv) er i alu.

 

Ved blanding har jeg blitt fortalt at væska mister sine egenskaper.

 

-ko

Link to post

Litt enig med tine. Hvorfor skifte impeller så lenge motoren har normal arbeidstemp ?. Olje er greit å skifte på høsten, frostvæske, interv.2år.. Frostvæske hmm, hvorfor ikke bruke billigste type som i bilen, fungerer like greit i båten. Systemrens mener jeg kun bør benyttes dersom varmgang men da mye bedre å bruke sitronsyre. Mye billigere i butikken og gjør samme nytten :wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Jeg har lurt litt på dette her med den røde nye frostvæsken - har ikke helt fått med meg hvorfor den må/bør brukes, men leser det med at aluminium visstnok skal ha noe med saken å gjøre. Vet ikke om aluminium er aluminium alltid, men enkelte motorer har da hatt aluminium i både topp og/eller blokk lenge før den nye frostvæsken kom? F.eks. min VP md21 - aluminiumstopp, de holdt ikke akkurat evig de fleste av dem, men det var ikke frostvæsken som tok dem, og det fantes vel ikke slik rød væske for 25 år siden?

 

Er det noe annet i de nye motorene som ikke har godt av gammel type væske?

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post

Svarte hvor ble det av innlegget mitt ?

 

Den røde kalles også "long life" så det er vel ca 5 år den kan brukes.

 

Mener å huske at det var slik at silikatene i den gamle angrep aluminiumen, og at det ble frigjort et stoff som la seg i kjølesystemet og hindret effektiv kjøling - mao varmgang. Imidlertid skjer ikke dette over natta, så det tok vel litt tid før man skjønte hva som var problemet, og fant en kur ...

 

-ko

Link to post

Jeg vil anbefale å bytte kjølevannet i motoren så sjelden som mulig og heller etterfylle frostvæske så den holder frosttemperaturen. Dette er fordi friskt vann inneholder mye oksygen som kan bidra til tæringer.

Det er vel her som med motorolje, de som har nye og dyre motorer bruker orginal/dyr frostvæske og de av oss som har eldre motorer bruker billigste type...

Link to post
Lurer på hvordan båter overlevde før , nå MÅ det være rød ditt og grønn datt vis ikke så blir alt ødelagt . Bytt impeller en gang i året , bytt gearolje bytt hydralikkolje osv .

 

Vi blir nok pushet til å foreta unødvendigheter fra tid til annen. Vi skal imidlertid være oppmerksom på at i gamledager hadde motorene støpejern, pronto. Nå er det støpejern blandet med alu., kopperlegeringer o.s.v. Dette må frostvæsken ta hensyn til. Temperaturene har blitt høyere. Det har skjedd en del ting siden GM smidde motoren til Hulda tilbake på åttitallet, i støpejern. Jeg bruker frostvæsken til Volvo på Fordbilen og GM-båten. Jeep'en får greie seg med det den får.

 

Impellere kan reagere negativt hvis den blir stående vinteren over i enkelte typer frostvæske. Den blir hardere. Hulda regner med å kjøre tre år på impelleren, her er det ingen konservering.

Link to post

Tja - og hvis det store med den røde er at den er silikatfri - så gir det vel ikke mening å blande den med en som inneholder silikater.

 

Fant forøvrig dette klippet på Valvolines hjemmesider:

 

OAT, or Organic Acid Technology, is the formula found in DEX-COOL®, and is usually the antifreeze/coolant of choice for VW and many Japanese/Asian vehicles. This updated formula is engineered to offer long-life corrosion protection. The downside of OAT is it is not compatible with other types of coolant (IAT and HOAT).

 

men jeg vet ikke eksakt at det er den røde de snakker om her, men vet at VW/Audi foreskriver rød da.....

 

-ko

Link to post

Hei !

Dette er skrevet om i flere tråder. Konklusjonen er at rød (long life) frostvæske egner seg best der væska kommer i kontakt med aluminium (tæring.) Den viktigste egenskapen er at den er fri for silikater som etterhvert kan avleire seg i kjølekanalene og hindre skikkelig kjøling. Dette gjelder jo den lukkede kjølekretsen. Jeg bruker rød i lukket krets og til vinterkonserveringen av sjøvannskretsen bruker jeg blå. Se forøvrig http://www.yanmarhelp.com/ der får du ytterligere opplysninger.

 

 

med hilsen

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...