Jump to content

"koking" av drevolje i Bravo 1


Bompi

Recommended Posts

Hei igjen!

 

I sommer ba jeg om tips til hva som kunne forårsake at oljen i mitt Bravo 1 drev "kokte over".

Verkstedet mente at oljeutslippet via sikkerhetskorken på drevoljebeholderen skyldtes en feil på drevet og at jeg sansynligvis måtte bytte hele drevet = ca 100 000 kr.

 

Ingen feil ble funnet på drevet, det ble trykktestet m.m.

 

Spline og yoke var skiftet rett før probleme oppstod (dvs drevet hadde vært av) og jeg la merke til at maks trimutslag var økt.

 

Jeg fikk båten på vannet, uten at noen hadde funnet ut av kokingen" og fant ut at oljeutslippet skjedde når jeg trimmet drevet for langt ut. Oljen var kald!

 

Drevet er nå friskmeldt og verkstedet tok alle kostnader ifobm undersøkelsene.

 

Håper dette tipset kan hjelpe andre i samme situasjon.

Ha en kort vinter på land!

Link to post
Share on other sites

BTW, jeg trengte et nytt Bravo III drev for noen år siden, estimert til 90-100K. Fant et pent brukt hos en-eller-annen Gøran i Sverige til 27K. Noe å tenke på hvis man trenger et drev

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er det derfor det finnes massevis av uorginale "drev-dusj" til mercruiser for å forhindre varmgang?

ee_1.jpg

 

En annen skummel sak, er at forhandleren antyder at du trenger nytt drev = 100.000,- uten å helt vite hva problemet egentlig er. Hva dersom du hadde byttet???? Hadde da kanskje gått i den troen at det gamle var defekt, men.....likevell

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...