froesak Startet 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2006 Er det stor forskjell på en liten(5-6hk) påhengsmotor med 2-takt mot en med 4-takt når det gjelder støy og vibrasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 Du har jo denne tråden her som er aktiv for tida. Den gjeldt riktignok for større motor men mangen av dei fordelane og ulempene som "tj" har skreve i innlegg 2 gjelder nok til ein viss grad for små motorar også. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Daffy Svart 23.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2006 iallefall vibrasjoner og rolig gange med tanke på dorging. Men noen av disse små firetakterne bråker mye mer på full fart (etter min erfaring) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
froesak Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 (redigert) iallefall vibrasjoner og rolig gange med tanke på dorging.Men noen av disse små firetakterne bråker mye mer på full fart (etter min erfaring) Det høres bra ut 95% av tiden den går er det i mellom 2,5 og 3 knop så om det bråker på full gass gjør ikke noe. Er kun opptatt av att det skal være lite vibrasjoner og støy når jeg dorger. blir litt lei av risting og bråk når man sitter en 6-7 timer og putrer rundt i håp om og få ett napp eller to. Redigert 24.Oktober.2006 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Det er ekstra stor forskjell på forbruk på en 2-takter og 4-takter ved dorgefart. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
froesak Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Det er ekstra stor forskjell på forbruk på en 2-takter og 4-takter ved dorgefart. I hvilkens favør da? bruker 4-takt mindre? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Til og med på ein 5 hestar? Eg synst nesten min (2-takt 5hk) klarar seg berre på lukten av bensin. Eg brukar berre den innebygde tanken på omlag 2,5 liter (?) og den kan eg kjøre leeeeeeeeenge på. Men når eg tenker meg om så kan eg kjøre plenklipparen like lenge på halvparten så mykje bensin (6hk 4-takt) så du har nok rett likevel Redigert 24.Oktober.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
roesok Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Ja, 4-takter bruker svært lite bensin på dorgefart. I tillegg fordeler som lite støy, lite vibrasjoner og ikke noe røyk. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
nordan family 27 Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 En firetakt er tyngre. Prosentmessig på en så liten motor er det ganske mye. Så dersom den skal løftes mye av og på kan det være et argument i favør av totakter. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 En firetakt er tyngre. Prosentmessig på en så liten motor er det ganske mye. Tja... Suzuki 6 Hk 4 takt veier 25 kg Tohatsu 6 Hk 2 takt veier 25 kg Mariner 6 Hk 2 takt veier 31 kg (samme motor som Mercury 6 Hk) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.