Jump to content

Pumpe til Volvo AFT dieselvarmer?


Tine IV

Recommended Posts

Har en diesel varmer som pumpa er defekt på , blir dårlig med turen om dagen nå uten varme . Har sjekka litt rundt , og dem blir ikke pelt fraværandre å fixa du må kjøpe ny er svaret overalt .Rykter sier meg at den koster ca 2.500- noe som er endel over alle budsjett som prøver å følges for tiden . Tenkte at kan jo spørre dere der ute , kansje noen har et knall forslag eller rett og slett har ei pumpe ligganes tils ?

Her trenger jeg alt av forslag / hjelp jeg kan få fra dere , om hvor den kan skaffes .Flere plasser dem selger sånt , kansje flere priser det blir å velge i også er jo lov å håpe her da . Helt sykt at en dieselpupumpe som har en ødelagt del , ikke kan repareres . Eller dem vil ikke ? Har søkt på høggeri og div forum , men ser svart og kaldt ut detta . :headbang:

Varmeren er en AFT VOLVO DIESEL VARMER 12 v 40w på 4kw mener å huske det står 1987 på dekselet . FORSLAG ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det, har aldri hørt om ATF varmer fra Volvo. Er det en varmer som er beregnet for lastebil?

Uansett, Volvo Flygmotor skulle holdt seg langt unna dette. Spes. utrolig synes jeg det er å lese om de nye varmerne som låser seg etter feilstart... :nonod:

AFT VOLVO varmer er det ,likke ATF . Men sikkert bare et tastefeil fra deg , er som Ingar sier .Må ha den rette pumpa som skal være der .

Den lekker i bakenden der dieselen skal komme ut og videre til varmeren ,av alle ting så har vi klart å knekke røret som kommer utfra pumpe .En delene er til og skru av , men ikke til å bytte .Foresten flere i havna som har slike varmere i båtane sine og dem har gått knirkefritt i over 20 år flere av dem. Så er ikke noe uvanlig varmer i havna hos oss da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er samma varmer'n å se på , mener det står det i boka jeg låner av en i havna. Men i boka som han har er det ikke samme pumpe å se på , men varmeren hans er litt mindre .Den jeg har er på 4kw og kansje litt nyere , derfor andeledes pumpe kansje . Er er gubbe i Sandefjord som har service på disse , så for prøve å ringe han å høre om han skaffer en pumpe .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått IM fra en på BP om at han har en pumpe til en Ardic 4kw , er det bare å sette inn eller bør dem se like ut ? Hadde jo vært så megabra å fått fart i den varmeren .

 

Når dette er en pumpe til Ardic (volvo) som er samme kw som min (4kw) da bør vel den pumpa gå ann å bruke ? Kan da ikke være nøye med samme nr ,år osv ? Noen som har synspukter på det ? Hadde jo vært topper's om den kunne brukes da ,har ikke budsjett til ei ny pumpe på lange tider så .Har fått nr som står på den pumpa så skal prøve å få tak i han service mannen i Sandefjord imårra , han kan jo svare på om den kan brukes regner jeg med. Så er vel bare å krysse fingra det . Har nå lyst til å prøven også jeg da , kan jo lissom ikke gå i lufta detta .

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Trudde denna blei løfta når jeg redigerte den ,men tok feil der . Tenkte at det er lurt å høre med dere her ang denna pumpa, kansje det er noe posetivt på gang. Blir kansje litt mye mas , men må bare :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Skal man kunne svare på dette Tine må man ha detaljkunnskap om begge varmere som er involvert.

Selv om varmerne har samme effekt er det ikke sikkert at pumpene går om hverandre.

Noen pumper styres med pulser, andre går kontinuerlig.

Tror du må snakke med noen som driver med dette til daglig for å finne ut at det.

Link to post
Share on other sites

Må gjøre det uannsett vel ,men her inne veit jo folk det meste så . Er en slik tikkepumpe uten innstilling på selve pumpa ,på Webasto'n i snekka er det også en slik tikkepumpe , men den kan stilles på av proffer . Tar en tlf imorgen til han servicemannen i Sandefjord , regner med han kan svare på dette når han for div info/nr på pumpene.Men er villig til å prøve som sagt , går sikkert ikke i lufta og enten brenner varmeren som den skal eller ikke vil jeg tru. Er mye av dette som er likt , men som selger sier at du MÅ har den å den ellers funker det ikke .Er jo passe sykt i utgangs punktet at en så dyr sak ikke kan repareres , når den er til å pelle fraværandre . Men dem vil vel ikke , er vel der det ligger .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk ei pumpe i posten igår , den tikker stort sett hele tia men det gjør den gammle også . I boka (til litt mindre varmer ) står det at den skal tikke 3-5 x i min , så det må være stor forskjell på denna og den som står i den boka jeg låner . Hadde ikke samme stikket til strømmen men litt kobbling og jeg fyra opp , men etter par min stoppa den . Små irritert og litt deppa også tenkte jeg at jeg kan jo skjekke boka da , pleier å hjelpe det . Står vis varmer starte men stopper fort igjen må du "lufte" kjøre pumpa når du har tatt av dieselslangen utfra pumpa og kjøre til det kommer rein diesel. Etter en slik runde satt jeg på slangen igjen og fyra opp , og det ser ut som det er bare vellstand . Det varma så kjapt opp at en kompis som var innom lurte på om det gikk å dempe den varmen , morro når noe funker etter mye krøll . Har ikke fått kjørt den mer enn det lille jeg fikk testa den igår kveld men tipper detta funker jeg , kunne jo være greit å si hvordan jeg fikk den i gang etter at pumpa har vært av må du kjøre den litt slik som jeg beskrev det .

Så nok en gang er det et Baatplassen medlem som hadde en brukt del , så BP er og blir stedet på nettet når det gjelder båt . :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er jeg igang igjen , syntes det lukta litt diesel igår når jeg hadde på dieselvarmeren og det stemte jo desverre da . Fikk jo kjøpt en brukt diesel pumpe her på BP i høst , prøvde den ikke i times vis men den så ok ut . Nå lekker den så klart holdt jeg på å si , har ikke flax om dagen. Knota litt med den gammle , og den er jo til og skru fraværandre . Inne i pumpa ser det ut som et lite stempel med O ringer og ei lita fjær med ei skive på . Noen som har repart slike før ? Er dem til å fixes på , bytte O ringer/pakkninger å slik? Ga 1000- spenn for pumpa og håpa at 2000- var spart da det er ny pris , men ser svart ut nå. Vi har en som er reperatør for slike varmere i Sandefjord , håper han kan fixe den . Han kan jo få 2 stk pumper av meg så kan jeg få 1stk av han som funker, jaja håpe er lov . Har ikke så lyst til å kjøpe ny til 3 lapper heller da. Derfor tenkte jeg kansje noen her inne hadde gjort en slik jobb før .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Nå er eg oppe i samme dekelskapen som deg. Eg har 2 pumper som begge lekker i den kvite tuppen som går videre til varmeren.. Fekk du til noe eller har du gitt opp.. Den 3'dje pumpa mi er en anna type men tror du ikke den og var kaputt da. Blir så forbanna..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var dum nok til å prøve en 3'dje pumpe her om dagen. Jaggu begynte denne også å lekke.. Satt å grublet litt i dag og røkket ut heile ardic'en tok den med inn på naustet og skrudde den i fillebiter for å finne svar.

 

Det viste seg at dysa var tett. Dette hadde eg hatt misstanke til tidligere også. Har 2 dele varmere og fant duse fra en annen som eg sjekket var åpen. Skrudde så det hele sammen igjen og den startet på andre forsøk. Tuppen på pumpa lekket så eg brukte 2 komp epoxy lim + ein skrue og tetta heile dritten. Det ser ut til å funke men den har en tendens til å ryke når en stommer varmeren. Det er sikkert pga trykket ikke blir redusert siden eg har tettet dette hullet. Inni der sitter ein trykk utgjevner som sikkert har noe med dette å gjera.

 

Så nå virker det da.Enn så lenge.. hehe

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

OK, endelig fant jeg en tråd som omhandler mitt problem. Mangler pumpe til VFA 041-D

 

Pumpen lekker i motsatt ende av inntaket. Ser ut som en overtrykksvendil el.l. Svart knopp. Noen som sitter på en slik pumpe. Ardic har tilsvarende pumpe til 3 lapper, men da vurderer jeg å heller kjøpe ny varmer.

Finner ingen som helst måter å skru fra hverandre pumpa, så det ser ut som en bruk og kast sak.

 

Tror ikke noe er tett for varmeren starter og går selv om pumpa lekker, men det blir jo et sabla dieselsøl hvis jeg skal kjøre med dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...