Jump to content

Erfaring med Garmin MapSource med BlueChart Atlantic v 7.0?

Espen C

Recommended Posts

Hei Espentc.

Bruker Garmin MapSource med BlueChart - Atlantic v. 7.0. Kjører MapSource på GPSmap 176C og Atlantic på PCen. 176C kan skannes inn/ut etter behov. Muligens er skjermen liten, men dette funker bra også om natten. At man kan kjøre Atlantic via PC hjelper ikke så mye annet enn ved oppdatering og innlegging av WP m.m. Hadde vært ønskelig med direkte kjøring via PC, samt 176Cen. Oppkobling via 176C er ok med kabler som følger med. Bare vær oppmerksom på at kablene får rett strømforsyning. Var over i en annen båt i høst og tok med GPS og koblet til strømforsyning via kontakt/sigarettuttak og det smalt noe gjævligt slik at koblingsboksen gikk i stykker. GPS var OK og i fin form etter dette sjokket.

En annen negativ faktor som skapte mye bryderier i sommer var å få tak i nye kart. Dro fra Bygdøy i slutten av mai og hadde dekning for sør-norge. Trodde det skulle være enkelt å få nye kart i løpet av turen til Sun-Møre. Gjorde et tappert forsøk i Stavanger, Leirvik, Bergen og Måløy. Her var det leverandører av Garmin. LISENSen skapte problemer og kunne ikke leveres over disk uten flere dagers venting. Enden på visa ble at jeg fikk tak i nye kart ved hjemkomst via internett og posten. Ellers fungerer GPSen bra til vårt formål og har vist seg å inneha detaljer. Oppdatering av Chart må til og utføres via internett.

mvh jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg tenkte jeg skulle bruke kun en gammel pc med inkjøpt gpsmotaker det ser bra ut hjemme i stua men jeg får jo ikke testet dette før til våren ute i båten, :sad:

i programmet ser man jo hvor man er hele tiden så det jeg lurte på var om dette programmet og kartet var bra nok til å navigerer etter å også om kartet flyttet på seg automatisk når man er ute og kjører slik som f.eks Autoroute programmene gjør?

Jeg har funnet kart for nesten hele Verden på Internett så dette er ikke noe problem :smiley:

Redigert av Espentc (see edit history)

Fårstår jeg deg riktig at du anvender hvilken som helst GPS ? Og ikke en fra GARMIN ?

Kartet flytter seg hele tiden. Dvs. kursen / kurslinjen kan bli stående i sentrum av skjerm.

Joda kart finnes over internett. Planlegging må til dersom en holder seg til kartområde. Værre blir det dersom en tar en avstikker som man ikke har planlagt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja jeg bruker en som ikke er fra Garmin det er ikke noe problem untatt at man må unlocke kartet hver gang man starter trackern,

kan ikke skjønne at det kan bli noe problem og forlate ruta så lenge man har kart som dekker alle områder man skal til (alle kart er allerede instalert på pcèn)?

Behøver man egentlig og planlegge så mye når man har dette på pcen da? mener selførgelig ikke å kun stole på dette da for det er vel sikkert derfor det skjer mange ulykker(man må vel se litt ut av vinduet også) :lol:

Redigert av Espentc (see edit history)
Ja jeg bruker en som ikke er fra Garmin det er ikke noe problem untatt at man må unlocke kartet hver gang man starter trackern,

kan ikke skjønne at det kan bli noe problem og forlate ruta så lenge man har kart som dekker alle områder man skal til (alle kart er allerede instalert på pcèn)?

Behøver man egentlig og planlegge så mye når man har dette på pcen da? mener selførgelig ikke å kun stole på dette da for det er vel sikkert derfor det skjer mange ulykker(man må vel se litt ut av vinduet også) :lol:

Hei igjen.

Her er det noe som skurrer. Du nevner at du har alle kart inne på PC. Via Atlantic 7. Dette stemmer nok, men du får jo ikke opp detaljene (de små detaljene med små dybder etc.) uten lisens. Atlantic 7 inneholder, som du nevner, alle kart og kan nok anvendes til en viss grad uten lisens - noe jeg gjorde fra Haugesund til Sun-møre - samt papirkart. Uten lisens og detaljer ville jeg betenke meg godt om.

Tar jeg feil hører jeg gjerne fra dere.

Ja jeg hadde mistanke om at dette ville bli utfallet. Jeg prøvde mye i sommer under veis hjemover, men måtte bite i det sure eple stadig vekk. Oppdatert versjon av Atlantik til 8.0 har muligens noe for seg som cato nevner. Ellers er det min erfaring at man må ha lisens for at Atlantic 7 og 8 skall finne GPS og da helst fra GARMIN.

Jeg kom i skade for å nevne kart i tidligere innlegg. Det skulle stått LISENS.

Redigert av jawik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...