Geirl Startet 23.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2006 Jeg har irritert meg over den norske HK avgiften som vi da har i Norge Jeg mener at den da i det minste må differesniseres f eks v alder av motor EKS:Fant en Volvo 7,4 GSi 1999 modell i Sverige til ca kr 100 000 grei pris men når man da slår på Hk avgift så er det jo umulig. Pris på denne motoren i Norge er omtrent det samme som i Sverige. Jeg har snakket med Esa (efta) i Brussel om saken og de mente at dette var en interesant sak da dette setter en begrensing i forhold til intensjonen som EØS står for.Fri handel av varer og tjenester.De mente også at det kan være feil og ta lik HK avgift uansett alder på motor. Tok kontakt med Norsk Båtbranseforbund for og få litt hjelp til og sende saken men hørte aldri noe mer så nå har det kokt litt bort for meg Noen som har meninger rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Flott initiativ Skal nok litt mer enn en enkelthenvendelse til for å få bort det trollet. Er vel litt i tvil om det begrenser handelen da alle må betale denne avgiften, uansett hvor motoren kjøpes. Unntakene er vel bare hjemmemariniserte bil/industrimotorer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
OT-flyktning Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Før i tiden kunne du etter 10 år omregistrere og ombygge en varebil til personbil uten å betale noe. Skulle du gjøre det etter 9 år 11 måneder og 27 dager så kostet det full sats. EØS gjorde slutt på dette og nå går avgiftene ned med 10%-poeng hvert år. Høres for meg ut at samme argumentasjon også burde gjelde hk-avgift på båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Hmmm, kanskje det burde forklares hvorfor? Du skal bytte motor i båten. Du finner en bruktmotor i Norge som er omtrend 30% av nypris inkl hk-avgift. Du finner samme motor i Sverige billigere fordi den ikke har HK-avgift. Skal du importere den må du betalle idag hk-avgift som om motoren var ny, noe som medfører at den svenske motoren blir mye dyrere enn den norske - i den norske motoren er nemlig også hk-avgiften noe 'utslitt'. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Tok kontakt med Norsk Båtbranseforbund for og få litt hjelp til og sende saken men hørte aldri noe mer så nå har det kokt litt bort for meg Veldig bra ide, men jeg tror vel ikke båtbransjeforbundet vil være de rette får å fremme en slik sak. Derom noe slikt går gjennom vil det bli lettere å privatimportere motorer, og det er de vel neppe så veldig gira på ? Eller er det meg som ikke får med meg et vesentlig poeng? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Taucher Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 jeg forstår godt de norske avgiftene,og det gjør vel de fleste andre også, og hvis du setter deg i politikerenes stilling så er dere vel enige,ellers må det være noe galt med en av partene(stygt redd for at det er meg ;) ) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 (redigert) Jeg "tror " att det er mulig med tilbakebetaling av hk avgift hvis du bytter motor med samme antall hk . Teoretisk så trenger du bare betale hk avgift en gang på den aktuelle båten Hvis du ønsker og bytte motor i båten , så kan du med loven i hånd kjøpe en bilmotor og sette på det du treger får att den skal kunne fungere i båten , men ikke hvis du driver egen butikk noe som en bilbutikk i Oslo fikk erfare for noen år tilbake :nono: Redigert 23.Oktober.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haarek Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Bra initativ. Som tidligere nevnt, er det kanskje ikke så rart at båtbransjeforbundet ikke fatter interesse i saken. Men dette kan kanskje være noe KNBF kan bidra til å få belyst tilstrekkelig. Send en mail til de og prøv. KNBFs e-post adresse er : post@knbf.no. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 (redigert) Er det ikke noe smutthull her også da slik det er med delebil, kan man ikke ta inn en motor som en delemotor uten og betale denne hk avgiften Tollmyndighetene vet vel heller ikke hvor mange hester motoren har Redigert 23.Oktober.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Det blir ikke problemer før du har en komplett båtmotor som det står på fakturan att det er en båtmotor for da blir det hk avgift. Hvis du kjøper en båtmotor i utlandet og plukker den ned så regnes dette som deler å som privatperson en lovlig og kjøpe deler . Det er samme regler for bil også . PS:Tollmyndighetene er ikke så dumme som du tror ! Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Før i tiden kunne du etter 10 år omregistrere og ombygge en varebil til personbil uten å betale noe. Skulle du gjøre det etter 9 år 11 måneder og 27 dager så kostet det full sats. EØS gjorde slutt på dette og nå går avgiftene ned med 10%-poeng hvert år. Høres for meg ut at samme argumentasjon også burde gjelde hk-avgift på båtmotorer. Såvidt jeg vet tar du her feil. Avgiftene går ned med en viss sats, men den er ikke 10% pr. år, selv om det er 100% etter 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Tror ikke det, men prosentene er vel ikke så viktig her heller. Jeg kjenner om 3 prosentstiger i forbindelse med bruktbil: 1) rabatt på engangsavgiften ved import av bruktbil - begynner med 20-30% det første år, går så nedover 2) rabatt på avgiften ved ombygging av norsk varebil til norsk personbil - 10%-poeng hvert år 3) verdianslag for bilen i selvangivelsen - omtrend som 1) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Er enig i at satsene ikke spiller noen rolle her siden dette kun blir brukt som en illustrasjon på en annen avgift en hk avgiften... Men for de som liker å spikke fliser så er de rette satsene.. sakset fra toll.no Satsene for bruksfradraget er: Over 1 år : 15% Over 2 år : 30% Over 3 år : 45% Over 4 år : 55% Over 5 år : 65% Over 6 år : 75% Over 7 år : 85% Over 8 år : 90% Over 9 år : 95% Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skipper Worse Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Det blir ikke problemer før du har en komplett båtmotor som det står på fakturan att det er en båtmotor for da blir det hk avgift. Hvis du kjøper en båtmotor i utlandet og plukker den ned så regnes dette som deler å som privatperson en lovlig og kjøpe deler . Dette blir feil. Hvis det er en båtmotor, blir det avgift enten du plukker den fra hverandre eller ikke. Det er motorblokken som teller ... importerer du alt unntatt denne, er det avgiftsfrie deler. Du kan også importere en hvilken sm helst motor, bare IKKE en båtmotor, for å marinisere den selv. Det er avgiftsfritt, med mindre de tar denne muligheten også nå når utplyndringspartiene har makten. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
power Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Dette blir feil. Hvis det er en båtmotor, blir det avgift enten du plukker den fra hverandre eller ikke. Det er motorblokken som teller ... importerer du alt unntatt denne, er det avgiftsfrie deler. Du kan også importere en hvilken sm helst motor, bare IKKE en båtmotor, for å marinisere den selv. Det er avgiftsfritt, med mindre de tar denne muligheten også nå når utplyndringspartiene har makten. Det var vel dette jeg forsøkte og si /skrive . Står det båtmotor / blokk på fakturan må du betale hk-avgift men står det bilmotor/blokk så er det ikke avgift. Kjøper du bilmotor/blokk med løse marinedeler er ingen avgift for privatpersoner. Mao du kan du som privatperon kjøpe løse marinedeler og sette dette i sammen men ikke som firma for da er det avgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Det har ingenting med firma eller privatperson å gjøre, egentlig. Spørsmålet er om det er en marinemotor -- i så fall er det avgift enten mariniseringen er montert på eller ligger ved siden av. Er det derimot bil- eller industrimotor, blir det ikke avgift. Snodige regler ... men man får jo det man fortjener, jfr. dieselavgiftstråden... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
power Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Som privatperson i Norge kan du selge en hjemmemariniser motor ut å betale hk-avgift. Hvis du som ett firma selger en mariniser motor skal firma betale hk-avgift . Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Som privatperson i Norge kan du selge en hjemmemariniser motor ut å betale hk-avgift.Hvis du som ett firma selger en mariniser motor skal firma betale hk-avgift . Nokså nøyaktig slik har jeg fått det forklart av tollerene i Haugesund. Et poeng er dog at det ikke er en motor som er spesiallaget som båtmotor men en bil/industrtimotor (selv om denne OGSÅ finnes som båtmotor). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Anonym Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Tror ikke det, men prosentene er vel ikke så viktig her heller. Jeg kjenner om 3 prosentstiger i forbindelse med bruktbil: 1) rabatt på engangsavgiften ved import av bruktbil - begynner med 20-30% det første år, går så nedover 2) rabatt på avgiften ved ombygging av norsk varebil til norsk personbil - 10%-poeng hvert år 3) verdianslag for bilen i selvangivelsen - omtrend som 1) Nr 1 og 2 forandrer seg faktisk helt likt. Verdien i selvangivelsen forandrer seg vel derimot relativt ulikt fra de to første etter noen år, hvordan det er i begynnelsen vet jeg ikke. Og når bilen er gammel nok, da begynner verdien i selvangivelsen plutselig å stige.. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Vet ikke om de er så like jeg da... men mulig brillene er feil... Den førse tabellen er for endring av avgiftsklasse, f.eks. varebil til persobil eller minibuss til personbil Tabellen i bunnen gjelder for import av kjøretøyer til kongetiket... Så vidt jeg ka se så er disse ikke helt like, men det er mulgi at Tollvesnet ved toll.no ikke er oppdaterte her.. Satsene for bruksfradraget ved endring av avgiftsklasse: Over 1 år : 15% Over 2 år : 30% Over 3 år : 45% Over 4 år : 55% Over 5 år : 65% Over 6 år : 75% Over 7 år : 85% Over 8 år : 90% Over 9 år : 95% Over 10år : Ingen tilleggsavgift. Denne under gjelder ved import av kjøretøy Bruksfradrag Ved beregning av engangsavgiften for brukte kjøretøy, gis følgende bruksfradrag: Alder over 1 måned 2 % Alder over 2 måneder 4 % Alder over 3 måneder 6 % Alder over 4 måneder 8 % Alder over 5 måneder 10 % Alder over 6 måneder 12 % Alder over 1 år 17 % Alder over 2 år 30 % Alder over 3 år 36 % Alder over 4 år 42 % Alder over 5 år 45 % Alder over 6 år 50 % Alder over 7 år 55 % Alder over 8 år 59 % Alder over 9 år 63 % Alder over 10 år 67 % Alder over 11 år 70 % Alder over 12 år 73 % Alder over 13 år 76 % Alder over 14 år 78 % Alder over 15 år 80 % Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.