aasgaard Startet 24.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2006 Hei, Er det noen som har tips om hvordan motor jeg skal bytte til. Jeg tror ikke jeg skal kjøpe ny motor, får først se om det kan finnes en god brukt en. I dag sitter det en Yanmar 3QM30 i båten, toppen ryki for andre gang, arrrg. Og når jeg nå skal bytte motor, så kan det kanskje være lurt å få en større motor. Hvis det er noen som har bytta motor i lignende båt, hva har dere byttet til? Hva med aksel / propell? Hva skal man se etter på brukte motorer, ser ofte at de er nylakkert, men lakk skjuler vel en del. Med Hilsen Jan Aasgaard Sitér dette innlegget Link to post
Tommy R Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Hei, har hatt ein sånn båt , den med toalett i ac. Har ikkje byttet sjølv men hadde lyst . Det er mange som bytter i di båter, men det er smalt i maskinrom vist eg husker rett. Må da bli ein motor som bygger lite, for ein skal jo skru litt. Kan jo kansje gå på finn å søke på tilsalgs på den båt å se va motor som står i andre sånne båter. Fin romslig båt foresten. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Hei jeg kan bare svare deg på motorstørelsen de fleste har en 30-40 hk mange Yanmar motorer men jeg har sett at noen har opp til 90hk men det er sikkert ikke noen vits på denne båten. Bra båt foresten rart at du har klart og ødlegge toppen på det som mange mener er den beste motoren jeg og foresten Jeg vet om en Yanmar motor som røk etter ca 10 år det var toppen på den også, den ble da sendt inn til Yanmar Norge og de fikset den ganske billig pga. at dette ikke skulle hende med en slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Saltvannskjølte topper ryker fra tid til annen om ikke de blir skikkelig rengjorte. Det er vel ofte rustflak som tetter igjen kjølekanalene - og så går det varmt. Skal du skifte til en annen saltvannskjølt motor, tror jeg heller jeg hadde skaffet en ny topp til den som sitter i. Vesentlig mindre jobb - bare tenk på motorfester. Skal du ha inn en større motor - ville jeg nok gått for en med ferskvannskjøling. Det er liksom litt annet det da. Jeg liker godt lyden i 4JH serien fra Yanmar - her er det mange slitere alt fra 54 (tror jeg det var) opp imot 120 hk litt avh. av årsmodell. -koh Sitér dette innlegget Link to post
aasgaard Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Hvis jeg skal bytte motor, skal jeg ikke ha saltvannskjølt motor igjen. Problemet med rep. er å få tak i en grei topp, ny topp koster 30.000kr. Var gjennom hele runden for 2 år siden, fikk tak i en brukt topp som var hel men slitt for 1000kr, sjekket toppen hos motorverksted, toppen ble renset og slipt, satt inn nye ventiler, flyttet dyser fra gammel topp. Med alt så kostet dette ca 10.000kr. Dette har da fungert bra i nesten 2 sesonger. Hvis man kan få tak i en ok ferskvannskjølt motor for mellom 20 og 40tusen, hadde kanskje det vært en bedre investering enn å ta sjansen på at får tak i en topp som holder mål. Er usikker på hva jeg skal gjøre, er ikke sikker på at jeg vil plukke motoren ned en gang til. Venter også på priser på en ny Yanmar motor (4JH4E) 54hk jan Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 (redigert) Har du sett denne da ? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BRAND-NEW-Y...sspagenameZWDVW Er vel kansje en ny dimensjon å handle fra USA, og man må evt. ovetale folka til å ville sende til Norge. mrk budfristen (går ut om 2 dgr) - så det er ikke god tid til å tenke/sjekke -ko Redigert 25.Oktober.2006 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Jeg liker godt lyden i 4JH serien fra Yanmar - her er det mange slitere alt fra 54 (tror jeg det var) opp imot 120 hk litt avh. av årsmodell. -koh Selv har jeg en 4JH-HTXE, som er på 63hk. Har bare kjørt en snau sesong med båten, men motoren er veldig fin i gangen. Tørr og fin som Yanmar hør seg bør er den også. I din båt, aasgaard, så holder det sikker med utgaven uten turbo, som er rundt 50hk. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
ola_dunk Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Scand 25 har fleps under acter: Den som jeg eide hadde 33 yanmar og marsjet på 9 kn. Yanmar er en meget god motor så det beste er vel om du kommer over en ferskvannskjølt som passer rett inn Hold deg under 60 hk. til den båten, det eneste du oppnår med større motor er at den graver seg ned i sjøen, du får ikke større fart . Ikke kjøp VP... Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 ferskvannskjølt som passer rett inn Da jeg byttet ut min 3QM30 i vår, sa forhandleren at hvis jeg satte inn 38 hesteren (3JH4E) så ville så og si alt passe. At jeg ikke hørte etter og heller satte inn 4JH4-TBE er en annen sak.... Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Gutek Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Dette vet jeg faktisk noe om.Jeg er akkurat ferdig med jobben å skifte motor i min Cassic - 82 mod. Etter å ha kostet tilstrekkelig mye på orginalmotoren,en Volvo MD 17D,solgte jeg den for 10.000 og kjøpte igjen en Volvo 2003T for 25000.Den er 90-mod og har gått 1500 timer.Pensjonister har begrenset med penger,men det virker som jeg har vært heldig.Men med endel oppgradering av lyddemping av motorrom ,nytt eksosanlegg,fleksibel kobling,propell og nye gjennomforinger og sjøvannsfilter ble det imidlertid en del tusen i tillegg. Jeg har gjort hele jobben selv,helt alene.Det var mer arbeid enn jeg hadde trodd,men det var koselig å drive i båthavna.Det satt ofte en aller annen på ripa og skulle se hvordan det gikk.Det gikk på den måten bort mye tid til en hyggelig prat. Hva du skal gjøre er vanskelig å si.Det sies om Yanmar at den går i 20 år(salvannskjølt)Da ryker topplokket.Skifter du da topplokk har du motor i 20 ar til.Jeg vet ikke om det holder.Det kan vel være noe rust i kjølekappa rundt sylindrene også,og løsner den of forflytter seg til topplokket,så er du der igjen.Det er kanskje det som har skjedd med det brukte lokket du satte inn.Du har vel imidlertid noen gode deler der som du kan skifte over til et annet slik at du bare kan kjøpe nytt"støpejern" ? Det er grei båt å skifte motor i.Motoren sitter på vinkeljern boltet til langsgående dragere.Vinkeljerna kan flyttes opp og ned ved å bore nye boltehull.Det som er viktig er bredden mellom motorfestene.Den kan ikke være mer enn 48 cm.Nye motoren min var bare 41 cm,men det løste jeg ved å legge inn 3,5 cm eikeplanker mellom vinkeljern og skroget(dragerne).Motoren bør heller ikke værende for ruvende sideveis i overdelen,da det kan bli trangt eller rett og slett ikke ikke være plass til den.Jeg hadde f.eks.tilbud på en Isusu som virket lovende,men måtte gi den opp pga plassmangel.Du sparer mye arbeid dersom du kan bruke oppigjen propellaksel og hylse. Jeg har lest om en som hadde fått en slik båt opp i 15- 16 knopp på maksfart og 12 på marsjhastighet.Han hadde satt in 75 hester og båten var utstyrt med originalt trimplan.Men med mindre motorer er det en displacementbåt.Det tror jeg fabrikken skriver også.I Vertas godkjenningen står det 60 hk som maks.Selvom den med råsterk motor begynner å halvplane,så mener jeg at en bør ta konsekvensen as at det er et displacement skrog,og da er 30 hk nok.Jeg har 45 hk nå med en toppfart på 8,5 og og vel 7 på marsj.Det hadde den vel omtrent gått med 15 hk mindere også.Jeg kan gjerne dele erfaringer med deg f. eks. med oppretting av fundment osv dersom du setter igang med å skifte og her tenkt å gjøre jobben selv. Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Hadde for en del år siden samme båt som deg, en -86 Classic AV som det satt en Yanmar 55 i. Denne fireren var en drøm i denne båten og med flaps og litt godvilje gjorde den faktisk 13-14 knop. Ville uten tvil aldri valgt noe mindre motor. Har prøvd flere med VP 36 som satt i mange av disse. En måtte jo nærmest ha hørselsvern og nyrebelte for å kjøre de Sitér dette innlegget Link to post
Mir Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Akira Maru har installert en Yanmar 72 HK, den gjør 15-16 knop. Han er var veldig fornøyd med den. Bilde av motorrom vedlagt. Du kan sende en IM til han og spørre om råd. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Venter også på priser på en ny Yanmar motor (4JH4E) 54hk Gir du et tips til oss om hva en slik herlighet vil komme på. Har selv lyst å investere i nytt, men det blir trolig en brukt for min del. Konemor går ikke med på å legge 100K+ i ny motor. Men det er jo uansett lov å drømme. Sitér dette innlegget Link to post
aasgaard Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Gir du et tips til oss om hva en slik herlighet vil komme på. Det var ikke billig. 80000 + hk-avgift + mva, men verdien på båten øker sannsynligvis med det samme. Tror det blir brukt motor på meg. Jan Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Det var ikke billig. 80000 + hk-avgift + mva, men verdien på båten øker sannsynligvis med det samme Det er dette jeg desverre ikke helt har troen på. Jeg er redd at jeg ikke vil få igjen mere enn halvparten av en slik investering ved et salg. Er det flere som har meninger om markedet er villig til å betale kr 100 000 mere for en snekke om den har ny motor kontra en 25 år gammel ? Sitér dette innlegget Link to post
starpowr Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 HEISANN med ein ny 72 hesters janmar og 15- 16 knop er nok eg ein av dei som mest sannsynlig hadde vert (dum)? nok til å hoste opp eingod del ja..... Båtene er jo heil topp med sine 2 faste stikk - køyer og praktiske løsninger,samt relativt laft prisnivå. hadde selv i 5 år ein 81 modell med janmar 3qm 33 hk,saltvannskjølt,2000 timer uten overhaling. solgte den for 3 år siden for 170 k , markedet var da faktisk villige til å betale enda mere. Må poengtere at det ikke var feislag i motor. Skiftet 2 motorfeste etter ein heisatur/utdrikkingslag over boknafjorden i kuling, ellers intet. dvs at top da var godt over 20 år... flesk til,snakk om ulv i fåreklær da du du kan legge deg på 8 knops snekkefart og bare gi på mere og mere ettersom alle halvplanerne kommer å skal forbi med sine 14 knuter, mvh starpowr Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 2004 mod 72hk Yanmar (142t) til 95000 her: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=2&tot=341 Sitér dette innlegget Link to post
aasgaard Svart 27.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 2004 mod 72hk Yanmar (142t) til 95000 her: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=2&tot=341 hmm, samme pris som ny 54 hk er det noen som har erfaring med BMW 45 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Uten å vite stort om hva folk er villige til å betale for en brukt Scand 25 med ny eller nyere motor så må du nok ha båten i X antall år før investeringen er "lønnsom" å selge. Vil tro hvis du er langsiktige som i mine øyne er minst 5 år så må det da være lønnsomt ? Er i forbredelsene til å selge Slagskibet med ny motor i 2004. Har vært en del rare kommentarer mht pris for på internett har de sett lik båt ihvertfall 50 000 under min pris hvorpå min kommentar er at da får de kjøpe den med 20 år gammel motor og spare 50 lange. Den gamle motoren kan sikkert gå noen år den før trøbbelet begynner men før eller siden kommer det og da kan 50 lapper spart og mere til ryke temmelig fort. Virker ikke som om mange tenker fremover. Nå har det dukket opp et par seriøse interessenter så får vi se hvor det ender men min mening er at en eldre båt med nyere motor er det verdt å betale litt ekstra for. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Har ingen erfaring med BMW, men med tanke på pris ved videresalg er nok Yanmar førstevalg i de størrelsene det her er snakk om. Ellers begynner Steyr på 82 Ahk, Nogva Nanni og Sole er også fine motorer. Disse tre får også mye skryt for service hos importør/forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Det er dette jeg desverre ikke helt har troen på. Jeg er redd at jeg ikke vil få igjen mere enn halvparten av en slik investering ved et salg. Er det flere som har meninger om markedet er villig til å betale kr 100 000 mere for en snekke om den har ny motor kontra en 25 år gammel ? Dette er jeg helt enig i. Det finnes en del av disse snekkene på markedet. Stod valget mellom en med ny motor og en med en godt holdt tilsvarende yanmar som var 100.000 rimeligere, ville jeg valgt den siste. De fleste vil tenke at "jeg kan reparere fryktelig mye for dette mellomlegget.. ja til og med skifte motor". En kan selvsagt kjøpe et noe mer bekymringsfritt båthold ved å kjøpe båt med ny motor, men er en normalt heldig skal det heller ikke nødvendigvis bli veldig mye tull med en godt holdt yanmar heller. Nei, jeg tror neppe du vil få igjen investeringen tror nå jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Du får aldri tilbake kroneutlegget på en ny motor. Byttet selv mootor i sommer,og målt i rene kroner er det tapsprosjekt fra første sekund. Men - det er investering i sikkerhet, både driftsmessig og bruksmessig, økt båtglede og da var investeringen verdt det for meg. Regner med at båten har steget med 1/2 avdet jeg investerte i motor. Har jeg båten i 5 sesonger, blir tilleggskostnaden jeg må avskrive på de 5 sesongene 6000kr. Resten får jeg tilbake, i tillegg til at båten blir lett(ere) å selge. For meg var dette vel anvendte penger... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bergen Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 Hei igjen Er det noen som vet om det er plass til en Volvo MD40 i Scand Classic. Den er 6 sylindret, men det går vel helst ut over lengden. Bredde og høyde er vel ikke så ulik MD 21som det er mange av i denne båten? Jeg mener å ha sett en brukt Scand Classic annonsert med MD40 motoren tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Vet ikke om den passer, men synes det er et dårlig valg i den båten, da den er unødvendig stor og tung. TMD 40 veier rundt 475kg med gir og er over 1400mm lang, og det er bare turbo som er forskjell. Du må vel ut med 20-30 000 for en slik motor, og i den prisklassen ville jeg heller sett på Perkins eller Sabb Ford. Forøvrig måtte vel en 55 Yanmar vært midt i blinken. Ble solgt et par slike på finn det siste halvåret. Tror prisen lå rundt 60-70000. Jeg er nok i den kategorien som ville gitt mer for en med ny motor, i hvertfall i en slik båt som det er såpass mange av, og man kan vente til det kommer en med den motoren man gjerne vil ha. Er enig i det som ble sagt her at det er sannsynelig at man kan få igjenn opptil halvparten av en slik innvestering(NY). Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Og for å få igjen halvparten så tror jeg du må belage deg på å ha den i minst 5 år ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.