Jump to content

Sponplater i båt!?

pero

Recommended Posts

Har handlet vinterprosjekt, en Selco 16 av eldre årgang. Distansematerialet er skum som vanlig, og saneringen av dette er begynt. Skar hull i går for å inspisere, og joda. Det var vått.

Gikk løs med vinkelsliperen og skar ut store deler av dørken, fik ut mye av skummet med god hjelp av 3-åringen. På styrbord side var det støpt inn forsterkninger litt til side for kjølen. På babord side var det gjort et forsøk på tilsvarende, men den matta var det nok knapt brukt polyester på i det hele tatt. Det lå noen delaminerte lag med finer der også.

Men så fikk jeg løsnet på mer av denne matta. Under denne fikk jeg meg et lite sjokk. En mørkebrun plate, vasstrukken og helt myk. Jeg brakk løs litt av den, og til min store overraskelse så jeg at dette var en sponplate :eek:

10240013.JPG

10240015.JPG

10240017.JPG

Noen som har opplevd tilsvarende? River ut dette og legger inn et nytt lag polyester og glassfiber i stedet.

Er det forresten noen som har bygd om tilsvarende båt til selvlensende dekk?

Pero

Mye rart skjedde i plastbåtenes barndom, da annenhver låve på bygdene ble tatt ibruk som produksjonslokaler. Kunnskaper om båtbygging og støpeprosesser var vel så som så.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

For 10-12 år siden, var jeg med min far til et relativt anerkjent bårbyggeri på vestlandet for å se på en sjærgårdsjeep han var interessert i. Vi fikk gå inn i støpehallen for å se på produksjonen, i en krok lå en meterhøy stabel med vanlige vegg-sponplater. Jeg spurte formannen om de holdt på med ombygging av kontorlokalene eller noe i den dur. "Nei, disse bruker vi i dørken av båtene" var svaret. Når jeg antydet at de kunne trekke fuktighet, blåste han det vekk med at "de blir jo plastet inn" Vi kjøpte ikke båt der...

Redigert av sumo (see edit history)
For 10-12 år siden, var jeg med min far til et relativt anerkjent bårbyggeri på vestlandet for å se på en sjærgårdsjeep han var interessert i. Vi fikk gå inn i støpehallen for å se på produksjonen, i en krok lå en meterhøy stabel med vanlige vegg-sponplater. Jeg spurte formannen om de holdt på med ombygging av kontorlokalene eller noe i den dur. "Nei, disse bruker vi i dørken av båtene" var svaret. Når jeg antydet at de kunne trekke fuktighet, blåste han det vekk med at "de blir jo plastet inn" Vi kjøpte ikke båt der...

Det som er mere trist er att dette kan jeg bekrefte via en selger på Diab .

Det er helt på tryne at noen bygger båter i 2006 med vanlig billig kjip x-finner , argumente er at det holder i 10 år så da spiller det ingen rolle :crazy:

Redigert av power (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...