Jump to content

Hvorfor blir gamle Forder tungstartet ved kaldstart?


Anabelle

Recommended Posts

Er en av de (uheldige?) som har en gammel Ford diesel. (2402E).

Har forstått etter å ha fulgt forumet her i lang tid at gamle diesler har lett for å bli tungstartet når de er kalde.

Og da særlig Ford og muligens Perkins - disse med gløding i forkammer.

 

Regner ikke med de var slik da de var nye, så da kommer mitt spørsmål. Går det an å si noe om hva som typsik skjer med disse maskinene?

 

Er det

* glødingen som er svak?

* har selve dieselen endret seg med åra? Cetantall?

* slitte dyser?

* upresis dieselpumpe?

* ventiler?

* følsomme for rå luft - som det ofte er ved sjøen?

 

Altså, dette innlegget er ikke direkte ment som noen feilsøking på min motor, men av mer generell art. Er det noen hovedlinjer man kan trekke?

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Har forstått etter å ha fulgt forumet her i lang tid at gamle diesler har lett for å bli tungstartet når de er kalde.

Er det noen hovedlinjer man kan trekke?

 

Alt du nemner, kanskje utanom cetantalet, kan vera årsaker til tungstart men hovedlinja du etterspør er at motoren er blitt "rom". Det vil seie at det er for stor klaring mellom stempelfjører og sylinderveggen.

Sidan dieselmotorar er sjølvtennande (tenner på kompresjon) er dei avhengige av at denne klaringen ikkje er for stor.

På kald motor vil klaringane vera større enn på varm, derfor er dei meir tungstarta når dei er kalde.

For denne diagnosen er det overhaling som gjeld med bytte av stempelfjører og honing av sylinderveggane.

 

Det skal også nemnast at blant anna på MB sine dieselmotorar frå 60 og 70 talet måtte ventilane justerast for kvar 40 000 km fordi dei "trakk" seg med påfølgande aukande ventilklaring.

Kjøpte ein gong ein 220 D motor som kommunen i Molde hadde avskrive som skrap fordi den blånekta å starte utan motorvarmar i timesvis. Var berre gått 80000 km, mest på tomgang.

Fekk den for 500, justerte ventilane og pang!

Etter at eg overtok motoren overlevde han 3 bilar, inkludert 1 kollisjon der bilen blei vraka og gjekk over 480000km før ein kamerat traff eit ukjent objekt i vegen som slo hol i bunnpanna :nonod:

 

Derfor ville eg sjekka ventilklaringane på Forden før eg gjorde noko vidare.

Redigert av Forty788 (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Av egen erfaring med Ford 2401 har jeg funnet ut at disse er svært følsomme på glødingen! Uten korrekt gløding på alle sylindre er disse motorene svært vanskelige å få start på. Hadde store startvansker med min i sommer, så jeg skiftet dyser, målte kompresjon, byttet gløderele m.m. Til slutt oppdaget jeg at en av de fire glødepluggene hadde tatt kvelden. Og etter å ha skiftet denne, er ikke starten noe problem i det hele tatt!

 

Så min anbefaling er: Sjekk glødepluggene først, sannsynligheten er stor for at feilen ligger der!

 

Og dessuten: Disse motorene var også tungstartede da de var nye. Det kan man se både i instruksjonsboken og på anbefalt startbatteristørrelse. Heller ikke uten grunn at de første modellene ble levert med fast startgassanlegg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

Prøv med litt temperatur i motorrommet før du starter.

Mest sansynlig at motoren starter med en gang.

Da er motoren i orden.

Skruingen kan du nok begrense til glødeplugger og ventilklaring, som er nevnt i innleggene over.

Du kan nok skifte hele innmaten i motoren uten at det hjelper på mere enn økonomien...

Fordene er normalt slitesterke motorer. :cool:

Link to post
glødingen som er svak?

Er det gløding på alle de gamle Fordene da? Har selv en 2704, og etter å ha kikket i instruksjonsboka i dokumentarkivet var det kun noen av utgavene med mest HK som hadde gløding, om jeg husker rett. Min 150 HK blir noe mer tungstartet når det er kaldt. Min far har 6.22 liters Ford (2725?), og heller ikke den har gløding, men den starter greit uansett.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Joda, men de gamle forkammermodellene 2401 og 2402 krever gløding for å starte. Bortsett fra modellene før 1976 eller -77, disse hadde i stedet startgassanlegg med eterbeholder som måtte gis et pump for å få start. Ikke helt ideelt, men dette var vel eneste måte å få start på dem på før de begynte å levere dem med gløding. Min ble som sagt helt umulig å starte selv i sommervarmen i juli da en av glødepluggene sviktet! Med alle i orden derimot, starter den helt greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 5 måneder senere...

Hvis den er fra 1981 bør den ha gløding, skulle man tro? Hvis ikke, må du nok få tak i en annen topp med glødeplugger for å bygge den om. Slik er det i alle fall på den firesylindrede (2401). Mulig sekseren kan ha et annet opplegg med gløding i manifoilen, mener å ha lest noe slik en gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...