Jump to content

Oljeskift problemer Mercruiser 7,3

arild

Recommended Posts

Skulle bytte Olje på motoren....problemet er att jeg ikke greier å suge ut mer en halve mengda ca5 liter.......:confused:

Og dette var ved varm motor? Regner med du prøvde å lirke sugerøret så langt ned som mulig. Ikke uvanlig at det blir igjen ca. 25% med denne metoden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Jeg kjenner ikke 7,3 literen spesielt, men de aller fleste mindre Mercruiser motorene som er montert i Sea Ray har en slange som går ut av bunnpannen og kan dras ut av hullet til bunnpluggen i hekken. Hvis du ligger på land er det greit å bruke den.

Hvis ikke det går, så har du sikkert en ring med gjenger på som sitter på samme røret rett under hullet til peilepinnen. På det gjengete feltet tror jeg en vanlig Gardena-kobling (ikke hurtigkoblingen)beregnet for å tre på en slange, og bruke klemme på, passer. Altså den som du vanligvis skrur på vannkrana. Så kan du finne en passende slangestump og tre på den koblingen igjen. Videre kan du da tilpasse denne mot en vakumpumpe f,eks, og da vil du sikkert få opp mere olje. Dette funker på de mindre motorene som nevnt, så det bør være håp her også.

:crazy: Håper dette ble forståelig..... :crazy:

Tror grunnen er at nedi peile hullet er der en liten plate som skal hindre peilepinnen å bli hukket av veiva. Slik er det på min da..

Eg har slange på bunnpanne pluggen med håndpumpe festet på start/gløderelè boksen akter.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Husk at du har 1 liter i oljekjøleren, 2-3,5 liter i bunnpannen.. Du får ut 7-9 liter. Såvidt jeg husker har den bunnplugg i bunnpannen? Da får du nesten alt :-) Noe griserie, men vaskes lett bort ila 1/2 time

Joda310

redigert mhp liter olje

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

17 liter ?? I helv*** Hvor går alle de hen?

I henhold til min PDF manual går det 12 liter. 1 liter i filteret, 1 liter i oljekjøleren og da er det 10 liter igjen i bunnpannen. Av dette får du ut rundt 7 (justerte meg litt i forhold til 1'ste utsagn).. Jeg fikk ut rett over 7 siste gang jeg gjorde det.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...