henning_dt85 Startet 20.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2003 hva slags tennplugg /varmeverdi på tenpluggen skal jeg ha?? kjøpte motoren i dag, og den hadde NGK B9HS. Gjengelengden (HS) er riktig, men varmeverdien synes jeg var litt høy?? Mener denne skal ha 6-7 i varmeverdi?? Takker for svar!!!! Sitér dette innlegget Link to post
henning_dt85 Svart 14.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2003 Hei! jeg har en 1970 20 hk johnson. Den fikk ny termostat i år, men synes den er litt overopphetet . Noen som kan foreslå en tennplugg av rette verdi, bruker NGK B6S og Champion J6C litt om hverandre, mest NGK da MVH Henning Larsen Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 14.November.2003 Del på Facebook Svart 14.November.2003 Mener å huske at det ble benyttet NGK B7S på denne. Verd ett forsøk? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 14.November.2003 Del på Facebook Svart 14.November.2003 NGK anbefaler B7S til denne motoren. Hvis du fortsatt sliter med varm motor har ikke dette så mye å si for temperaturen i selve brennkammeret. LItt kommer det også an på kjøringen. Soter motoren din? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
henning_dt85 Svart 17.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2003 soter da en del på pluggene, men jeg kjører på 4% pga varmen da!! Da jeg ikke kjørte på 4%, men på 2%, så var tennpluggene brune ( burde vært litt lysere men hvis det er feil plugger er ikke det noe rart). Kjølevannet renner som det skal det Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 17.November.2003 Del på Facebook Svart 17.November.2003 Virker ikke som om du har et pluggproblem, snarere et kjøleproblem. mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
henning_dt85 Svart 18.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2003 feil termostat da?? hvis den skal ha b7s så er det jo ikke rart at den ble varm. Den ble heller ikke så varm at det var fare for at den skulle skjære seg, kjørte med den i nesten en time og den var like varm som om da jeg kjørte med den i 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 18.November.2003 Del på Facebook Svart 18.November.2003 Det er jo du som sier at motoren din blir for varm Kanskje den ikke gjør det? Er det noen forskjell på før og etter skifte av termostat? Hva slags plugg du skal ha avhenger litt av hva slags kjøring du bedriver. KJører du mye i dorgefart er en varmere plugg å anbefale. En varmere plugg er en plugg som holder lenger på varmen før den avgis til gods, og som lettere oppnår selvrensende temparatur. En kaldere plugg brukes ved hardere kjøring. Da blir motoren og temperaturen i brennkammeret høyere, og pluggen må avgi varme til gods raskere, altså en kaldere plugg. NGK har verdier som tilsier; jo lavere tall, jo varmere plugg, og omvendt selvfølgelig. NGK angir den plugg som etter tester og tilbakemeldinger er den plugg som oftest gir det beste resultat, og optimal drift. For din motor er det som kjent B7S. mvh Marna Sitér dette innlegget Marna Link to post
henning_dt85 Svart 19.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2003 på en enkelskrogs 12 fot with kan jeg jo ikke unngå å kjøre med "gassen i bånn"!!. Jeg kjøpte motoren på vårparten, der forrige eier påstod at termostat er skiftet ut. Faktisk så blir den ikke så varm når jeg kjører i dorgefart da!! Synes den bare er litt for varm når jeg kjenner på stammen i forhold til min utrangsjerte 9,5 hk (men den er bygd opp med motoroppheng mellom motorblokk og stamme, i motsettning til 20 hk der stamme og motorblokk er en del, kanskje det kan ha noe å si??) Jeg skal hvertfall til våren prøve med en kaldere plugg. På en helt lik motor, bare i 18 hk, bruker tennpluggen b9hs, litt suspekt ( feil kjøling/termostat)?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.