Jump to content

Dieselaksjonen: Betaling av dieselavgift for beholdn. 01.01


Stranna

Recommended Posts

Lurer forøvrig på hvorfor ikke noen kjører rundt i el-varebil med dieselaggregat montert baki. Da kan man kjøre fullt lovelig(?) på avgiftsfri diesel,

Er det rimeleg og rettferdig at dieselagregat går på rauddiesel, mens bensinagregat må køyrast på fullt avgiftsbelagt drivstoff? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Er det rimeleg og rettferdig at dieselagregat går på rauddiesel, mens bensinagregat må køyrast på fullt avgiftsbelagt drivstoff? :crazy:

 

JEPP :cheers:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Lurer forøvrig på hvorfor ikke noen kjører rundt i el-varebil med dieselaggregat montert baki.

Nei, dette blir nok ikke riktig.

Avgiftsfritak gjelder stasjonæraggregater, og ikke aggregat beregnet for fremdrift.

 

Men slapp av, tror ikke det blir noe av hele avgiften.

Regjeringen kan vel ikke gjennomføre dette. Det blir jo fullstendig høl i hue ressursbruk å pålegge bunkers stasjoner hundrevis av millioner i utgifter til ekstra tanker og pumper.

Bare for å drive inn 22 millioner i avgifter ! Det er direkte misbruk av ressurser og miljø !

Selv idioter må jo innse det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja selv idioter... men hvor stor idiot må man være for ikke å innse galskapen tro (må man hete Jens eller Kristin ?)

 

Men Liv Gerd Valla kalte jo vedtaket om sykepenger for idiotisk, så det ble avlyst :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hmmm, jeg skjønner fortsatt ikke nødvendigheten for 2 tankanlegg - forutsatt at det er riktig som tidligere ble nevnt:

 

ALLE betaler avgiftsbelagt diesel, ALLE fra SAMME tank. Bare de som er priviligert for åvgiften refundert.

 

Nå må du ikke forvirre regjeringen :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det står ingen steder at farget diesel skal forsvinne, og det er jeg også helt overbevist om at ikke kommer til å hende. Forbruket i fritidsbåt er jo forsvinnende lite sett i sammenheng med det totale forbruket av farget diesel. Et "par" normalt store yrkesfartøyer som ikke brenner tungolje tar jo mere i "en" bunkring enn hele fritidsbåtflåten tar på et år.

 

Er det noe som kan sette en stopper for dette forslaget fra regjerningen i denne omgang, så er det nettopp de praktiske problemene rundt dette forbudet for fritidsbåtflåten. De praktiske konsekvensene er nok ikke utredet godt nok, dette vil kunne medføre at gjennomføringe av forslaget blir utsatt en tid.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette har jo også en sikkerhetsmessig side. Mange steder i Nord Norge og på vestlandet kan det bli langt mellom pumpene med blank diesel. Hva da når man skal over et langt strekk og kanskje har litt mindre diesel på tanken enn hva man kunne ønsket? I dag man kan kanskje kjøpe noen liter av en lokal fiskebåt eller tanke på det lokale anlegget for fiskeflåten. Nå blir man kanskje tvunget til å gå ut med halve tanker eller ta sjansen på bot i hundretusenkronersklassen (som med bil)....synes dette er veldig tåpelig pga 22 mill til gode formål.

Link to post
Share on other sites

Noralf Jensen har nok ikke noe mer viten om dette enn oss. Jeg vil som sagt tro at farget diesel forsvinner inntil noen som VET og kan dokumentere noe annet.

Noralf Jensen, jeg og sikkert flere har lest forslaget til nytt statsbudsjett.

Kanskje du også skulle det.

Nå er jo ikke statsbudsjettet spikra ennå, så ingenting er avgjort.

Men det ligger ikke inne noe forslag om refusjonsordninger i sakens anledning.

Og farget avgiftsfri diesel skal ikke forsvinne.

Så hvor dere har dette fra vet ikke jeg. Livlig fantasi kanskje....

 

 

Link to post
Share on other sites

Som du selv sier det et forslag at dieselavgift skal innføres på fritsidbåter. I et forslag til statsbudsjett står det nok ikke noe om hvilke praktiske tiltak som bør gjennomføres når/hvis dette forslaget går gjennom. Enhver vil forstå at dette vil by på store praktiske problemer å gjennomføre hvis man ikke slutter med farget diesel på mindre bunkersanlegg/marinaer hvor fritidbåter og fiskere bunkrer. Å bruke en utvidet refusjonordning som allerede i dag brukes m.h.t. mineraoljeavgiften er det nok lite vansker med å gjennomføre.

At større fartøy får beholde farget diesel kan vel hende, men jeg ser ikke noe poeng i det så lenge en refusjonordning er et enklere og bedre system. Man kan jo aldri vite - Ola Dunk kjør jo så mye rart.

 

Hvis større yrkesfartøy skal beholde farget diesel og dere bunkrer på samme anlegg som dem blir det selvsagt et problem. Der vi bunkrer er det også sjarker og kystfiskere som bunkrer, og da ser jeg det som mest praktisk å ha kun klar diesel på slike anlegg og refundere avgiften til sjarker/kystfiskere.

 

Fremtiden vil vise hvilken praktisk løsning de velger. Egentlig lite å diskutere. Blir avgiften gjennomført så blir den det, uansett.

Link to post
Share on other sites

Kan også tenke meg følgende løsning:

 

- Det utleveres kun blank, avgiftsbelagt diesel - ingen marina trenger flere tanker.

- Alle som har rett til refusjon av denne avgiften får ved anledning helt rødfarge inn i tanken av tankbilsjåføren eller en 'myndighetsperson'. :rolleyes:

 

Siden vi vet fra andre sammenhenger at det må ikke mye til før fargestoffet kan påvises, er det ikke mye vits for eieren av tanken å tappe fra den avgiftsfrie tanken til bil/båtbruk. Det er påviselig selv om en bizniz-orientert tankbilsjåfør kanskje har droppet etterfylling.

Link to post
Share on other sites

vet jeg noe som jeg ikke en gang har planer om å snakke høyt om her på nettet.

Da hadde det kanskje vært like greit å ikke si noe om det i det hele tatt. Dette er jo en betent sak som irriterer mange, da er jo slike utsagn ikke noe spesielt positivt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men er det noen som vet NÅR statsbudsjettet vedtas? :crazy: (Dersom denne avgiften innføres planlegger jeg å fylle oljetanken i hagen med noe grønnfarget væske.., det må evt. gjøres før nyttår?). Men jeg fyller jo ikke opp tanken dersom man kan kjøpe avgiftsfri diesel til lystflåten også til neste år. :cool:

Link to post
Share on other sites

Fyringsolje funker vel stort sett like greit? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men er det noen som vet NÅR statsbudsjettet vedtas?

 

Finansdebatten begynner 28.11 kl.10.00 og så holder de på og holder på og holder på...., men de blir nok ferdig til jul(ebordet!) :rolleyes:

 

 

Hele oversikten finner du her; http://www.stortinget.no/arbeidsprogrammer...sprogram.html#2

 

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Av erfaring så er nok ikke fyringsolje helt det samme som diesel. Var på en båt en gang hvor maskinene ble kjørt på fyringsolje nr1. Når vi fyllte dette på en dieselbil så røykte den ganske kraftig, det luktet fælt og svidde i øynene. Motorene klarer å gå på det, men forbrenningen blir dårligere. Og har du en ny flott diesel med ømtålig elektronikk, dippedutter og mikkmakk ville jeg styrt unna fyringsoljen. Ville i alle fall hørt med forhandler om det er ok å kjøre fyringsolje og at man ikke får problemer med garantier...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...