Jump to content

Effektøkning på Ford 2728 T

Sveve

Recommended Posts

Hei alle! Håper noen kan hjelpe meg med følgende:

Jeg har en Wiking 28 1984 mod (med kjøl) med en Ford 2728 T. Denne motoren yter 200 hk, men ett eller annet sted i dette forumet har jeg lest at effektøkning av denne motoren er forholdsvis lett ved f eks å bytte dysespisser og justere dieselpumpen. Kdtrading i Bergen bekrefter det og sier at motoren tåler dette uten problem (hvis gear, turbo og aksling tåler det). Er det noen som konkret kan fortelle meg hva som gjøres? Hvor mye er det forsvarlig å ta ut? Hva må/bør gjøres av andre ting?

I dag gjør båten ca 20 knop med en firebladet Michigan Dynaquad 19 LH 18 propell, denne skal byttes uansett effektøkning eller ikke fordi den er skjev. Er den noen gode tips angående propell? Skewback? Hvis jeg øker effekten må jeg øke stigningen? Hvor mye? Det sitter et Borg Warner gear i båten, antakelig 72 series, men jeg finner ikke ut av utvekslingen, er det noen med samme installasjon som kan anta noe for meg på det? Jeg har med andre ord litt å spekulere på :crazy: og håper på god hjelp fra noen der ute.

Stor Takk :flag: til webmaster for flott side og hjelpemiddel for en skogsmatros som har blitt reder!! :sailing:

Litt kvalifisert gjetting angående utvekslingen på gearet ditt: antagelig er den 1,5:1.

Jeg har nesten samme type båt, Volvomotor med ca 200 hk, og utveksling ca 2:1 på gearet. Propell 19x18 for øyeblikket. Volvoen har jo høyere toppturtall enn Ford'en, så jeg tipper forskjellen er utlignet i gearet.

Uansett bør du sjekke utvekslingen skikkelig. Det kan være jeg tar feil...........Har gjort det EN gang før. :wink::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...