aanton Startet 28.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2006 (redigert) Er det noen som har erfaringer med Skew-Bakc. kontra vanlige Radice 4 blads propeller på halvplaner Er det riktig som blir påstått i beskrivelsen med feks. 7% fartøkning Kunne gjerne tengt meg å senke turtallet litt og få mindre støy Jeg har limt inn beskrivelse ti Sleipner under S-8 Type S-8 Skew-Back S-8 er en 4 blads propell med bladareal på Fa/F = 0.74. Skew Back propellen er den perfekte propellen for moderne båter. Propellbladenes utforming gjør den til markedets mest stillegående propell, og den kan gi opp til 30% støyreduksjon og vesentlig reduksjon av vibrasjoner. Fartsøkning opp til 7% ved samme motor-effekt, samt bedre drivstofføkonomi, særlig ved marsjfart (se illustrert diagram under). Passer for båter med hastighet over 14 knop og med motorer over 100 hk. mvh aanton Redigert 28.Oktober.2006 av aanton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 Jeg byttet fra 3-blad til 4-blad skew back på en Scand Nordic og fikk vesentlig mindre støy og ca 2-3 knop høyere toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
penelope Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Hiver meg på dette, gir gode tilbakemeldinger på denne type propell. Byttet til skewback i vår, ingen vibrasjon, ca.1.5 knop mer fart. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Skiftet fra Federal til Skewback nå i høst. Resultat mindre støy og mindre fart. Tror nok årsaken til redusert hastighet ligger i feil stigning på ny propell. Har nå boret opp den gamle propell og vil foreta et skifte ved anledning for å måle forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Hei Skiftet i fra Micado til Skewback på en Viknes 900. Farta ble ubetydelig bedre, men det var støyen som jeg prøvde å bli kvitt. Det ble ikke noe bedre. Viknes 900 som er produsert i 96 og 97 har propellen montert for nær kjølen. Så en Skewback propell kan ikke oppveie for dårlige konstruksjoner.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Å komme frem til korrekt propell kan kreve endel utprøving. Fikk hjelp av Sleipner til å velge ut spesialtilpasset Type S-8 Skew-Back med stort bladareal. Ved å tegne korrekt skrogform aktenfra og fra siden og oppgi tyngde, motortype pluss endel andre ting utfører Radice beregning av optimal propell. Jeg minnes å huske at vi endte opp med en propell hvor bladarealet var oppe i omlag 85%. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Jeg minnes å huske at vi endte opp med en propell hvor bladarealet var oppe i omlag 85%. Jeg byttet fra 4 Blader Radice S8 SkewBack med 90% Bladareal. Til 5 blader Radice S9 SkewBack med 90% Bladareal. Det var som å gå fra et firkantet hjul til et rundt et, med hensyn til støy og vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.