Jump to content

Vaske fendere


pensol

Recommended Posts

Jeg bruker bremsevæske på mine, det eneste som fungerer skikkelig! Bruk gummihansker, ta litt bremsevæske på litt tørkepapir, og gni til skitten løsner. Skift papir ofte! Skyll etterpå med vann, og vask med zalo etterpå for å få vekk aller rester. Fenderene blir nesten som nye!

 

Men nå har jeg kjøpt meg trekk til alle fenderene på Biltema, og det er jo enda enklere! Når de blir skitne er det bare å gi dem en omgang i vaskemaskinen, alternativt kjøpe nye hvis de er for ille. Billige er de også, jeg betalte 49,- pr. par for de små og 79,- pr par for de store. Ikke noe å si på det! Dessuten hindrer de jo knirk fra fenderene om natten, ikke uvesentlig det heller!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

FYTTIRAKKEREN HER VAR DET MYE KJEMIKALIE BRUK.

Lynol-Aceton-bremseveske. Dette er ikke bra karer.

Nå er ikke jeg noen miljøaktivist men sånne produkter som dette bare for og vaske noen fendere høres noe drøyt ut. Hva blir da den totale mengde miljøgifter da for en hel båt.

 

Jeg har selv brukt mye dritt opp igjennom tidene men har begynt og tenke litt på hva jeg tilfører miljøet med alle disse kjemikaliene. De siste årene har jeg brukt en sånn grønn boks med en svamp oppi. Jeg tillfører litt vann og får da dette til og skumme, dette er sånn typisk messeprodukt. Produktet er en slags poleringsleire, helt naturlig. Husker ikke navnet grunnet for mye bruk av løsemiddler. Men dette produktet bruker jeg på hele båten, plast-stål-aluminium osv. Helt supert, noen her kan sikkert hjelpe med med et produkt navn. Tror også at et produkt som heter Diamant Weisser Stein er det samme (gul boks)

Link to post
Share on other sites

Og Lynol. Helt konge. Ta på litt Fender-shine etterpå da fenderne ellers blir veldig klebrige.

 

Eg vil vera forsiktig med lynol, det dreg ut bindemiddelet i PVC'en og er årsaken til at du får klebrig overflate. Uv-stråling frå sola gir same effekten, og framskyndar aldringsprosessen.

Dette er kjent problematikk for oss som har arbeidd med oljelenser, ei lense som har lagt på sjøen i 3-4 månader i sommarhalvåret er boss sjølv om den ikkje har fysisk brekkasje.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Bruk dynamitt. Fjerner både fenderen og båten. :smash:

 

Bare kødda; :wink: Hugos skurekrem og Zalo er både effektivt og miljøvennlig.

 

Det med sterke stoffer som tar bindemiddel? tror jeg på. Jamfør med skaiputer som er blitt renset med aceton eller lynol: de blir klebrige før å senere tørke opp og sprekke.

 

Kan være lurt å smøre inn fenderene etter vasken med vaselin? Fikk anbefalt slik etterbehandling av skaiputer av en båtputesyerske/møbeltapetsererfirmainnehaver.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Tror ikke bremsevæska ødelegger bindemiddelet i plasten. Jeg har flere fendere som jeg rengjorde på denne måten for tre-fire år siden, og de er fortsatt like fine i plasten! Ikke ble de klebrige etter vask heller, så jeg tror dette er en velgnet metode. Etter hva jeg har forstått så er bremsevæska vannbasert, så det er vel ikke løsemidler involvert i denne. Men effektivt, det kan jeg skrive under på at det er!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Til vanskelige rengjørings jobber sverger jeg uten å skjemmes til det værste av miljøskadelige vaske middel så det blir nok å fortsette med bremsevæske til fenderene. Når det er sagt så kjøpte jeg i ett anfall av mere enn vanlig forvirring no motorvask som var miljøvennlig og til min store forundring så virker den fint som bare det.

Link to post
Share on other sites

Eg vil vera forsiktig med lynol, det dreg ut bindemiddelet i PVC'en og er årsaken til at du får klebrig overflate. Uv-stråling frå sola gir same effekten, og framskyndar aldringsprosessen.

 

Sikkert riktig, men jeg har nå vasket de 2 ganger i året i 6 år og fenderne er like greie ennå.

Link to post
Share on other sites

Skure skure med Hugos på kulefenderene.

 

Fendertrekk fra Biltema på resten.

 

Er det mulig å få tak i fendertrekk til kulefendere. Liksom noget enklere med en runde i vaskemaskinen på trekkene. Enn å skrubbe fenderene ett par ganger i året.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Var innom på Rørvik Marina i sommer for å kjøpe fendertrekk til et par av fenderne på Amica, da fikk jeg beskjed om at nei, :confused: det skulle jeg ikke ha (butikksjefen er en gammel bekjent). Det viste seg at de hadde nettopp hatt besøk av en representant fra Hempel, han hadde frarådet dem å selge fendertrekk, fordi det er med på å ødelegge skrogsidene på båtene. Det samler seg sand, støv og salt i trekkene og dette blir liggende å gnikke mot skrogsiden og lager store matte felter. Deres budskap var: Ta heller arbeidet med å vaske fenderne et par ganger i året, og bruk Zalo på fenderne for å forhindre irriterende gnikkelyder når du skal sove.

Mvh.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...