bjoris Startet 29.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2006 Jeg og 3 åringen skulle ha oss en kort "varme motoren tur" i dag, men den ble ikke lang. Motoren startet og gikk fint. Etter ca 5 min hoppet jeg på land og skulle løse fortøyningene da syns jeg motoren gikk litt urent og det virket som om det kom mer røyk enn normalt. Vel, jeg kastet loss og bakket ut. I det jeg tok den ned på tomgang holdt den på å stoppe og vel utpå villle den kveles ved pådrag. Vi snur selvsagt med en gang siden jeg har med pluggen, men vi kommer ikke tilbake før den stopper. Jeg klarer å kaste et tau bort i en båt og med litt styr kommer vi oss tilbake på plassen... Full service ble tatt for 20 timer siden og alle filtre ble byttet. Jeg mistenker likevel at det må være noe på drivstoff siden, luft, vann eller tetthet. Noe elektronikk er det på motoren, blant annet styring av luft i ladeluftkjøleren, men jeg det er en konstruksjon fra 92 ca og derfor neppe motorstyring? Jeg har varsler for vann og denne slo ikke inn. Ved kontroll av vannutskiller er det ikke vann her. Tappet av, men syns det var rart at det ikke ville renne selv om jeg skudde helt opp, det dryppet knapt). Jeg oppdaget at det ikke var tett her når jeg skulle skru opp, men det var ikke noe stor lekkasje, et par dråper under filteret. Etter at jeg hadde hatt det oppe fikk jeg det ikke tett, ser ut til at en pakning er dårlig i avtapningen. Kan dette være nok til at motoren har trukket luft el?? Fikk ikke sjekket mer siden pluggen var med, men håper og tror det må være et greit problem. Vel i båsen fikk jeg start på motoren igjen og den går pent, ikke noe ulyd, men det er ikke dreiemoment i den... og den dør bort. Den var også vanskelig å starte. Oljetrykk og temp var helt som normalt. Vel, antar dere er enig i at filtrene må tas opp først for kontroll og bytte. Hvis jeg ikke finner noe her blir jeg mer i tvil. Det hører med til historien at det hadde runnet noe vann inn i motorrommet. Det var ferskvann og jeg går ut fra at det har rent over kanten, da den er svært lav her og det har jo vært et himla vær her i det siste. Forrige eier sa det rant over ved spyling av dekk etc. Kunne ikke se at det har rent på motoren direkte... Vel, bestiller filtre i morgen og bytter disse først. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Boywonder Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Det er visst et filter som sitter i drevet på YAMAHA -ene. Sjekket dette? Motoren stopper hvis dette er tett. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Bams Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Hei. Om det drypper diesel så suger det garantert luft. Jeg hadde problemer med luft uten diesellekasjer,skiftet slanger og pakninger så var problemet borte. Prøv med paknings skifte først,deretter skift filter.Bør sjekke dieseltank for ulumskheter om filtrene blir tette på tjue timer... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 29.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 har motoren gått fint de 20 timene etter filterbytte? litt rart, jeg har opplevd noe av det samme, men rett etter filterbytte. Motoren gikk fryktelig tungt etter ett minutt eller så, jeg hadde glemt å åpne kranene til tanken! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2006 Angående filter i drevet så trodde jeg ikke det var 1. april i dag? Ja, det er litt rart at det har fungert prikkfritt til nå, men det rister jo litt i en båt så det kan være at ting til slutt slår ut... Syns symptomene virker som om det er veldig sannsynlig at det er noe med tilførselen... Takk for tips og erfaringer. Dessverre skal jeg ut å reise nå så det spørs om ikke båten blir liggende i 2-3 uker får jeg får sette på det, men ny rapporat kommer når jeg vet hva problemet var og forhåpentligvis har løst det... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 13.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2006 Her kommer "enden på visa". Mye reising har gjort at saken ikke har blitt undersøkt før i dag. I grovfilteret fant jeg som nevnt en defekt pakning, uten at det var mer enn kanskje en dråpe og tre i lekkasje. Jeg var derfor meget spent på om det kunne være dette alene som fikk så store konsekvenser... Etter å ha vært i flere forretninger etter ny pakning innså jeg at jeg likegodt kunne bytte hele vannutskilleren for å få en med glass som du ser om det er vann og/eller dritt... Vel, i kveld var det ned å skru på, pumpe med håndpumpen på motoren (20-30 pumpetak og den hadde fylte hele filteret). 4-5 sekunder på starteren og 3 sekund med ujevn gange og så går den helt perfekt... GJETT HVEM SOM BLE GLAD!!! I dag har det virkelig gått veien, nybestilt bil har blitt kåret til årets bil, det blir ikke dyrer å kjøre båt til neste år og nå fungerer jammen båten som den skal også... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.