Trophy Startet 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2006 Har problemer med at teleflex styringen er veldig tung. Har koblet fra ene styreposisjonen og da ble det ganske bra, men det lugger litt. Tenkte jeg skulle prøve å smøre kablene og se om det hjelper. mener å ha lest noe om dette på forumet tidligere uten å finne det. I enden på kabelen er det en rektangulær sak på 40 cm med en åpning midt på der det er noen tenner . Har hengt opp denne og tenkte jeg skulle spraye/fylle denne med noe tyntflytende smøremiddel som da forhåpentligvis trekker nedover kabelen. Er det mulig? Hva skal jeg bruke til smøremiddel ? WD 40 ? Håper noen av dere har gjort samme operasjonen og har noen gode tips Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Larspo Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Slike kabler koster ikke all verden å bytte. Jeg vil anse dette som slitevarer. Å bruke WD40 tror jeg ikke er noen god idee. Problemet med WD40 er at den løser opp fettet som ligger i denne kabelen. Vi lkanskje fungere i en kort periode, men deretter vil det bare bli værre. Det skal være mulig å ta hele vaieren ut av strømpa. Gjør dette, legg den i diesel og sett den inn med vannfast fett. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Jeg har brukt slik verktøy på boks crc 565 eller hva det heter det er vel det samme som wd40 med bra resultat, jeg har funnet ut at det kan lønne seg og smøre kabelen når båten går i vinteropplag da jeg på noen båter har hatt problem med at rattet sitter fast på våren. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Jeg har brukt slik verktøy på boks crc 565 eller hva det heter.... CRC har også noe som heter 6-66 Marine, altså en variant av 5-56, men spesialtilpasset maritimt bruk. Se http://www.panvulk.no/crc_marine.htm Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
skibsplast ohoi Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Er redd det å smøre trege trege kabler blir litt som å pisse i buksa når det er kalt Kablene blir tregere etter hvert pga slitasje i strømpen, som gir større friksjon. Mange tar av kablene, henger opp dem heller olje eller lignende inn mellom kabel og strømpe. Men når kablene er satt tilbake i båten, med alle sine bøyer og svinger, og den belastes, går det ikke lenge før kabelen er like treg. Så mitt råd er å bytte kablene. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
koh Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Jeg har god er faring med å smøre på teflon-fett i begge ender- sveiv rattet att og fram og smør igjen. Rustløsere ala 5.65 er greie nok til sitt bruk, men de tørker bort rimelig fort i denne sammenhengen. -ko Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Hadde SAMME problemet, men skiftet til hydraulisk. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Har Morse kabel i Weslingen der det går å få tatt wiren ut av strømpen. Tar den ut 1 gang om året, rengjør den i diesel, og fyller på med litt tyktflytende olje, f.eks rester fra giroljebytte mens jeg putter wiren på plass i strømpen. På denne måten blir wiren å gå hele veien i oljebad, og det kommer ikke så mye fuktighet inn som kan forårsake rust. Min erfaring er da at med slik behandling så holder kabelen i mange år, og at det som forårsaker friksjon er rust + størknet fett/olje. Og det som da gjør at kabelen til slutt må byttes er at den er utslitt framme der den er i kontakt med kabelaren i styresnekka. Har minimal tro på 5-56 her , annet enn for å løsne opp ting som sitter fast, den dunster jo omtrent bort mens man ser på.... Men ser også at det er kabeltyper der det ikke går å få wiren ut, da blir det værre å få smurt opp. På mange båter er det også relativt vrient å bytte hele styrekabelen, så derfor greit å slippe den jobben alt for ofte. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
La Digue Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Å ta ut hele kabelen for rensing, inspeksjon og smøring må være det beste - hvis wiren lar seg trekke ut. Ellers bør man skifte kabel jevnlig - de koster ikke all verden. Jeg vil på det sterkeste advare mot å holde liv i gamle styrekabler med smøring uten at man kan kontrollere kabelens tilstand. Kabler som ryker er livsfarlig. Broren til en Nokas-raner var utsatt for dette. Han kjørte skjærgårdsjeep, styrekabelen røyk og motoren slo over på siden. Mannen datt overbord uten dødmannsknapp og like etter kom båten tilbake. Det gikk ikke bra, for å si det sånn. Jan Erik Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Marwin Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Har Morse kabel i Weslingen der det går å få tatt wiren ut av strømpen. Tar den ut 1 gang om året, rengjør den i diesel, og fyller på med litt tyktflytende olje, f.eks rester fra giroljebytte mens jeg putter wiren på plass i strømpen. På denne måten blir wiren å gå hele veien i oljebad, og det kommer ikke så mye fuktighet inn som kan forårsake rust. Min erfaring er da at med slik behandling så holder kabelen i mange år, og at det som forårsaker friksjon er rust + størknet fett/olje. Og det som da gjør at kabelen til slutt må byttes er at den er utslitt framme der den er i kontakt med kabelaren i styresnekka. Gjør obs. på at å ta ut teleflexkabelen ikke alltid ER så enkelt! Greit nok i en liten båt, men har du en lang kabel som snor seg gjennom innredning +++, kan det være en h@lvetes jobb!! I hvert fall var det DET på min Regatta!! (Trangt og j@vlig!! Også kalt "jomfruelig"...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Gjør obs. på at å ta ut teleflexkabelen ikke alltid ER så enkelt! Greit nok i en liten båt, men har du en lang kabel som snor seg gjennom innredning +++, kan det være en h@lvetes jobb!! I hvert fall var det DET på min Regatta!! (Trangt og j@vlig!! Også kalt "jomfruelig"...) Her snakker jeg om å ta ut selve wiren , mens strømpen sitter igjen i båten. Det går som oftest veldig greit. Å ta ut hele kabelen kan fort bli en møkkajobb - for ikke å snakke om når den skal tilbake på plass igjen.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 (redigert) Går kanskje bra HVIS kabelen (wiren) er LØS! Hos meg måtte hele stasen ut, henges opp-ned og påfylles "lurium" for å få LØSNET den.... Redigert 30.Oktober.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Pentan Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Har du ønske om ikke å bytte kabelen å ønsker å smøre den opp kan du kople av i begge ender og fylle på olje i ene enden og bruke trykkluft for å få olje i hele kabel strømpen, metoden blir brukt på en del verksteder for å smøre opp vajere som ligger i strømpe. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Funker kanskje noen ganger, men MIN var TETT og satt dønn fast; Måtte bruke vibratorhammer for å få wiren ut! En annen årsak til at jeg gikk over til hydraulisk, var at jeg hadde overbelastet styresnekka med rå kraft da det begynnte å gå tregt! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Trophy Svart 30.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Gjør obs. på at å ta ut teleflexkabelen ikke alltid ER så enkelt! Greit nok i en liten båt, men har du en lang kabel som snor seg gjennom innredning +++, kan det være en h@lvetes jobb!! I hvert fall var det DET på min Regatta!! (Trangt og j@vlig!! Også kalt "jomfruelig"...) Sånn er det i min båt også Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å smøre først. Et fall på 2 meter fra flybridge skulle skulle vel få oljen nedover Kanskje jeg skulle prøve med servo oljen jeg har liggende?? Skal en tur i båten i morgen kveld, så kanskje jeg husker å ta et bilde så dere får se hvilken type det er. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2006 Her et bilde. Tror ikke det går å skru av kabelen Tenkte jeg skulle fylle olje ved "tennene" til styringa eventuelt diesel som skal være et bra smøremiddel Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
avmønstret5 Svart 1.November.2006 Link til dette innlegget Svart 1.November.2006 Prøv symaskinolje. Men skift helst dersom det begynner å gå tregt. I sommer røk min trege kabelen til gearet under manøver i en trang havn - mer nervepirrende en ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.