roaldbj Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Jeg har nå montert 2 tre-veis kuleventiler for den vannbårne varmen slik at jeg bl.a. kan begrense vannsløyfen til utelukkende å varme opp selve salongen med en i prinsippet 10 kW varmeveksler (EBER 1012 WA) og akterdekket med en mindre varmeveksler (EBER 412WA). Jeg ser at dette gir atskillig mer effektiv oppvarming i forhold til om hele vannvarmesløyfen er inkludert. Den andre kuleventilen atskiller vannvarmen til to varmevekslere som står på hvert sitt toilett. Totalt er det plassert 5 stk EBER Helios 2,0 WA i fremre del av båten. Jeg antar at total slangelengde er omlag 24 meter og at total vann+frostvæske som skal varmes opp er beregnet til ca 9 liter. Men den siste beregningen kan være noe feil (inkluderer slanger, varmevekslere, ekspansjonstank og vannvarmer - Webasto Termo 90S). Jeg ser poenget med å kunne fjernstyre de ulike sløyfene med magnetventiler. Hvilke type magnetventiler kan være aktuelle (produsent/merke(/pris)? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Hvilke type magnetventiler kan være aktuelle (produsent/merke(/pris)? Jeg har kjøpt 5 stykk Asco magnetventiler med 1/2" tilkobling, disse drar kun 6 watt hver. De kom på 350,- hver sånn sirkus så det er ikke så ille. Kjøpt på ebay. Den foreløpige ideen er å montere 2 stykk på hver motor og en for å bypasse motorene, hvordan disse styres er ikke helt i boks enda. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Legger inn et bilde av arrangementet fra varmer til varmeveksler under sofa i salongen. Bildet viser varmeveksler på 10 kW samt tre-veis kuleventil som enten sender oppvarmet vann i retur til varmer (hendel i høyre posisjon) eller videre til den større varmesløyfa (hendel i venstre posisjon). Tre av de fire uttakene går ut under sofaen og har svært kort rørgang. Den fjerdee går ut i fothøyde ved styreposisjon og gir meget god fotvarme under kjøring. Dette er det beste systemet jeg har hatt på noen av mine båter. Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Roaldbj: Har du 3 trinns bryter på denne varmeveksleren? Er det mye støy fra denne ? HN Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Innlegget til Roaldbj er 10 år gammelt og han har ikke vært aktiv her på mange år såvidt jeg har fått med meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.