Jump to content

Vannbåren varme og to motorer

Frøken Fryd

Recommended Posts

Leker med tanken om defrostere til å få varme ombord, kjølvannet fra en motor skulle holde til dette.

Men så er det dette med restvarme fra motorene når en er i havn. Hvordan skal en kunne utnytte varmen fra begge motoren?

For å gjøre det enda mer komplisert hadde en vannbåren dieselvarmer (termotop el.) varmet opp hele anlegget inkludert kalde motorer.

Innom varmtvannstanken må en jo også.

Når motorene er i gang bør nok kjølvannet være separat men når de ikke går?!

Jeg regner med at jeg ikke er førstemann som har lekt med slike tanker, noen med meninger og erfaringer?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Hei,

Restvarmen fra motoren(e) er ikke mye å samle på. Den varer maks en liten time. Hos meg som har 55 hk i en seilbåt får jeg ikke skikkelig varme fra stoppet motor i mer en et kvarter. Dette selv om jeg har droppet varmeveksleren og har satt sirkulasjonspumpe på motorens eget kjølevann. Vannbåren varme anbefales, hvis du har plass til en del radiatorer eller har strøm til å drive defrostere i tilegg til vannvarmeren når motoren ikke er i gang. Har selv en webasto termotop c, og den har fungert perfekt i flere år nå. Ulempen er at systemet bruker en del strøm. Mange defrostere bråker også en del. Hvis du skal installere en slik er det best/sikrest å bruke varmeveksler. Hvis du dropper den, må du ihvertfall sørge for å kunne stenge motoren(e) ute fra varmesløyfen. Det er ofte du ikke vil varme opp den opp.

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ja det er dette med ventiler og sammenkobling jeg ser som den største utfordingen, som det nevnes vil jeg jo ikke varme opp motorene når jeg ikke skal bruke de.

Jeg har bare registrert at mine 2x212 hestere er varme i timevis etter bruk (har ikke tatt tiden), det endrer vel seg fort om vannet begynner å sirkulere. Jeg har to batteribanker på 2x115Ah så strøm er det nok av.

Er det nøye med denne varmeveksleren? (motorene stopper om de blir for varme)

Kanskje du kan droppe den ene moteren av sikkerhetshensyn?

Jeg kommer ikke til å koble sammen kjølvannet på motorene, da har en to pumper på samme systemet og blir nok feil uansett. Men med tanke på forvarming av motorene kunne det vert interesant. Jeg ser på prisene at det ikke blir dyrere med vannbåren varme enn oppvarming av luft, og defrostere er jo kjekk å ha når motorene går, i tillegg får en jo varmt vann i dusjen.

Forvarminga er kjekk å ha, men det blir ofte til at en ikke bruker den til det da det tar noe tid å få systemet varmt. Det lar seg sikkert gjøre å lage en sløyfe som gjør at du kan varme opp begge motorene men stenge de fra hverandre når du starter opp. Fordelen med vannvarmer er som du sier at en ikke trenger å gå med motoren eller ha landstrøm for å få varmt vann til pentry og dusj. Dessuten får en jevnere varme i hele båten. Men monter en defroster som henter luft utenfra hvis du vil ha like god inneluft som man får ved luftvarmer.

Viggo

Men monter en defroster som henter luft utenfra hvis du vil ha like god inneluft som man får ved luftvarmer.

Den fåreløpige løsningen jeg ser for meg på defroster siden er en 2kw på hoved lugaren og en 10kw som går til vinduer/2xsalong/gjestelugar, gjestelugar får eventuellt egen defroster. Disse 10kw har vel 2 inntak såvidt jeg har skjønt, da kan jeg ta ett inntak fra "instrumentrommet" hvor også defrosterene til lugarene får luften sin fra, og kansje ett inntak utenfra, kunne jo kansje vert en fordel å ha mulighet å stenge det utenfra også. En blir vel ikke kvitt noe fuktighet uten å skifte ut luften som du påpeker.

Hvilke type slange/rør benyttes vanligvis? Isoleres disse?

Jeg kan ikke se de store argumentene mot å sammenkoble det vannbårne varmesystemet mellom to motorer, varmtvannsbereder, defroster, varmevekslere og dieselvarmer. Avhengig av total slangelengde, diameter på defrosterslangene (16mm eller 19 mm), antall varmevekslere, størrelse på magasin i motor o.a. vil det nok kunne bli et ganske anseelig volum (vil ikke undre meg om det kan bli 20 liter) som skal varmes opp. Men dermed blir varmen også jevn. Leste i et utenlandsk forum at det kunne være fornuftig å la dieselvarmer varme opp motorene noe før oppstart.

Jeg har enda ikke koblet sammen motorene med det vannbårne varmesystemet i båten (har Webasto Thermo 90 S på 9 kW). Men vurderer å gjøre dette nå i vinter, evt ved å¨sette 3-veis kuleventil til motorinnkoblingene.

Under motorbruk gir motorene god varme som greit kan utnyttes med varmeveksler. Har selv god erfaring med EBER 1012 WA som gir opptil 10 kW. Da varmer det godt i båten.

Jeg har nå en sirkulasjonspunpe i tillegg til sikulasjonspumpen i Webastoen. Det er kansje fornuftig med to sirkulasjonspumper om "hele" systemet kobles sammen.

He he, alt dette som du nevner er fullt mulig. Vi har tilsvarende system her på båten jeg jobber på. Supplybåt i nordsjøen. Oljefyrt kjele som varmer drikkevann og heater motorer. Varmt vann sirkuleres for oppvarming. De motorene som ikke går holdes varme av varmt vann fra kjelen og kjølevann i fra den/de motorene som går. 4 store Cat'er, gule jævler som rister seg selv i stykker. Vi har til og med dumpekjølere som dumper varme ned i sjøen om det blir for mye av det gode. Et sindig system vil jeg si, men det blir mye rør, termostatventiler og sirkulasjonspumper for å gjøre det mulig.

Hva har du i dag da..?? To motorer, dieselfyrt varmtvannsbereder...osv...

Kansje jeg tar det som tidfordriv på maskinvakten min i tegne opp et forslag til system til deg. Men da må jeg vite hvilke komponenter hele systemet skal inneholde.

Har som følger:

-2 Steyr 236 dieselmotorer

Dette er bestillt:

-Webasto Termotop C vannvarmer (diesel)

-10kW defroster til gjestelugar og salong

-2kW defroster til hovedlugar

-varmtvannsbereder

Oppgaver:

-varme båt ved hjelp av motoren(e)

-varme båt ved hjelp av vannvarmer

-forvarme motoren(e)

-Motorene kan ikke ha felles kjølesystem når de er i drift

-Motorene skal ikke varmes opp når båten ikke skal startes (kun varme inne)

-Trenger jeg ekspansjonstank?

Mange ønsker her som dere ser men en kommer ikke lengre enn en liger listen :rolleyes:

Du kan klare deg uten ekspansjonstank hvis du går via motoren. MOtorens ekspansjonstank vil da fungere, men vær obs på væskenivået. Du vil se større nivåforskjell på varmt og kaldt kjølevann. Det er lettere å lufte systemet (første gang du bruker det) hvis du har egen ekspansjonstank, men ikke sett den høyere enn motorens tank, da denne vil kunne fylles helt opp. Jeg bor i bergen, så du kan inspisere mitt anlegg hvis du trenger noe å se etter.

Viggo

Jeg skal følge flittig med her ja:-) Jeg vil skaffe en vannvarmer så jeg kan forvarme mine to maskiner men er litt usikker på hvordan jeg skal koble de sammen inn på en varmer siden de vel bør ha seperate kretser når de er i bruk..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Grubler litt på dette her og kikker på systemtegninger her på båten. Denne dieselvarmeren din, skal den sitte på drikkevannsiden ellerpå kjølevannsiden i systemet ditt..?

Noe sier meg at den bør sitte i kjølevannsløyfen. Da kan du kansje klare deg med en varmeveksler for å isolere motorene fra hverandre. Du har tross alt en varmeveksler inni berederen din..

Det blir nok et bedre system om du har en varmeveksler til hver maskin og så en egen heatesløyfe.

Datt innom tanken på smøroljekjølere i fra bilmoterer, gammel saab turbo f.eks. Slikt finner man jo hos bilhuggern for en billig penge. Men de blir kansje for små. Platekjølere/vekslere tar liten plass og er mer effektive enn rørvekslere. Men hvor du kjøper dem henne vet jeg ikke.

Kan se når jeg har tid om jeg finner ut hvem som har levert platekjølerne her på skuten. Om de ikke leverer små kjølere vet de nok hvem som selger slikt. Å kjøpe i en båtutstyrsbutikk høres dyrt ut... :eek:

Finnes det info i fra Steyr om hvor mye varme du kan rappe i fra maskinene uten at tempen faller?

Info fra Steyr:

In a Diesel engine 35 to 40 % of the energy supplied by the fuel are used as motive power. The rest fades as exhaust heat, frictional losses, radiation and through the cooling system. The heat passing off the cooling system may be used to some extent to heat the cabin. In such case, it is extremely important that not too much heat is taken, which causes the engine to run at too low operating temperature. A quick rise of the engine temperature to operating temperature is also important. If the engine operates too cold (below 65°C approx.), wear will increase considerably. This means that too large heatings and too soon starting heatings, i.e. heatings starting before the operating temperature of the engine is reached, may cause severe damages on the engine.

It is recommended to install in the feed line to the radiator a thermostat with the same or about 2° lower opening temperature as the engine thermostat. A circulating pump may also be required.

This maintains the operating temperature of the engine at normal speed and keeps it at the correct level. At the same time, the radiator gets maximum heat. Never run the engine at idle motion just to keep the heat in the cabin. To ease water circulation through the heating, water pipes should be large enough. If one of the radiators is situated higher than the engine, separate compensating tanks are to be installed. The compensating tank should be higher than the radiator, but max. height over the engine must not exceed 2 m. Attention: When installing a separate compensating tank for the engine's cooling system, this tank should be the the highest part of the cooling system. The heating's inlet and outlet connections on the engine must be provided with cocks in order to permit a disconnection of the heating, if required. Provide the heating installation with drain cocks at the lowest points and with relief cocks at the highest points. For connecting the water pipes to the engines, bores are provided (ex works equipped with paddings).

Hei.

Kikk her http://www.oso.no/default.asp?uid=89

Jeg bruker den minste av dem, kan bestilles hos et hvert rørleggerfirma, tror de benytter NRF.nr.

Ta også en kikk på denne siden : http://www.home.no/runelindberg/Vannvarme.html

og denne

http://www.bavariaklubben.no/forumny/ShowM...=616&Cat=10

Når det gjelder unødig varming av motor fra vannvarmer, vil jeg tippe det er liten varmeoverføring i motorens kjølevannskrets når det ikke er noen kjølevannspumpe i gang som sirkulerer kjølevesken gjennom varmevekslerens motor-side. Jeg fikk laget en ekspansjonstank i rustfritt, med ett inntak og et uttak slik at all veske i varmekretsen sirkulerer gjennom tanken. Det gjorde at jeg ikke fikk problemer med lufting av systemet. Kjører forresten varmekretsen uten overtrykk. Jeg har også isolert deler av slangene etter at jeg fikk kokt rødvinen i barskapet mitt.

Jarle

Hei.

Klart det går, enten må du ha en sirkulasjonspumpe i kjølevannskretsen. Eller så må du kutte ut varmeveksler og koble kjølevannskrets og vannvarmekrets sammen.

Selv ville jeg ikke gjort det siste. I min båt er det ca 30m slange i vannvarmekretsen med diverse skjøtestykker og uttak. Og jeg ville ikke at en eventuell lekkasje skulle tømme motoren for kjølevann. Det skal jo ikke store lekkasjen til siden det er overtrykk i kjølevannskretsen.

Hvis jeg skulle ønske å forvarme motoren min, ville jeg nok koblet inn en ekstra sirkulasjonspumpe mellom motor og varmeveksler. Og koblet denne slik at den alltid går når motor er igang, samt at den kan startes manuelt når Eberspaecheren går.

Jarle

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...