Jump to content

Vannbåren varme og to motorer

Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg har nå tatt en oppklarende samtale med forhandler av motorene, for å ta det siste først så er det klaring i pumpen i motorene så vannet vil ikke ha problemer med å strømme gjennom. Av samme grunn mener han at det ikke vil bli problemer med å koble to motorer i parallell.

Leverandøren skal ned på fabrikken til Steyr om noen uker og skal ta opp problemstillingen der. Jeg får da i første omgang koble defrostere og varmer uten å gå innom motorene. Så får en håpe det blir en god løsning på det etterhvert. Ekstra ekspansjonstank er neppe nødvendig. Motorene gir alarm og senker turtallet om de skulle miste kjølingen, de vil også stoppe helt om temperaturen blir enda høyere.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
For å unngå at de begge mister kjølvannet tenker du på?

Problemet med varmevekslere er at en da må ha sirkulasjonspumper i tillegg...

Ja, eller at begge koker.

Men det blir jo dyrt, 2 X varmeveksler ca 5000,- 2 x sirkulasjonspumpe ca 2.000, 1 x ekspansjonstank ca 800,- for ikke å snakke om kjølevannsslange a 50kr/m.

Så kommer joe varmeren, radiatorer og kraner i tillegg.

Men, til denne prisen så må det jo bli bra!!!

Kikk forresten på www.norpart.no der fant jeg de billigste skjøtestykker og slange.

Jarle

Ja, eller at begge koker.

Men det blir jo dyrt, 2 X varmeveksler ca 5000,- 2 x sirkulasjonspumpe ca 2.000, 1 x ekspansjonstank ca 800,- for ikke å snakke om kjølevannsslange a 50kr/m.

Så kommer joe varmeren, radiatorer og kraner i tillegg.

Har allerede bestillt varmeapparatet og defrostere kjøper jeg lokalt. Starter med anlegget uten motorene så får jeg høre hva Steyr sier.

Kan lage deg noen prinsippskisser i pdf-format i neste uke. Pdf kan dessverre ikke lastes til B.plassen. Kanskje Ingar og hans disipler kan ordne noe her?

De er velkommen såklart!

http://www.tempcold.no/Output/Tempcold-13-1.html

http://www.alfalaval.com/ecoreJava/WebObje...p;languageID=47

http://www.apv.com/us/eng/products/heatexc...+exchangers.htm

Her er i hvert fall noen som lager gode varmevekslere. Kansje verdt en telefon til den norske importøren. Platekjølere er billig å lage, ekle å gjøre ren og meget ekkeftive i forhold til størrelsen. Sikkert ikke store saken du trenger og da behøver det ikke å koste så mye som 5 laken.

Tror jeg ville lakt opp en varmesløyfe i fra motor nr1 som går til defrosterene. Etter defrosterene ville jeg satt en varmeveksler som er koblet mot motor nr2, da vil du løfte tempen igjen etter at defrosterene har hentet varme i fra sløyfen. Etter denne veksleren ville jeg montert dieselvarmeren slik at den varmer vannet inn til varmtvannsberederen ytterligere om nødvendig.

I prinsippet så vil du da bare ha en motor som varmer opp og den andre hjelper til å holde temperaturen oppe i sløyfen, dieselvarmeren blir stående å gi et siste lille spark før VVB. Og som du ønsket, motorene har hvert sitt kjølesystem, faktisk hele tiden.

Det lar seg sikkert gjøre å heate motorene i tillegg, men det må sikkert kobles inn på motorene litt annerledes enn for å hente varme. Dette må du nesten se på i boken til motorene, hvordan en ekstern heater skal tilsluttes kjølevannsystemet med slanger og hvordan du skal koble på slanger for å stjele varme.

Restvarmen i fra maskinene blir du nødt til å ta ut slik som en ekstern heater kobles, sirkulere i blokken, inn nede på blokken og ut i toppen.

Regner med at dieselvarmeren er termostatstyrt slik at den starter og stopper, men hva med den påhengte sirkulasjonspumpen. Kan den gå hele tiden? Eller starter og stopper den i takt med brenneren? Slik jeg tenker systemet bør den gå hele tiden. Tjuvkoble om ikke...

Første eier av båten min var rørlegger og han har shunta inn køyevarme på kjølevans-sløyfa til motoren. Jeg hadde planer om å koble det hele sammen med sentralfyren og hadde en rørlegger til å kikke på saken. Ikke noe problem sa han.... bare å shunte det videre sammen. Jeg har ikke noe greie på hvordan en shunt virker i ei vannsløyfe, men ta en snakk med en rørlegger med litt alsidig erfaring. Kanskje han kommer opp med ei grei løsning.

• 2 uker senere...

Da har jeg etterhvert gått til innkjøp av defrostere og termotop c (vannvarmer)

Har noen få spørsmål rundt varmeren jeg håper dere kan hjelpe meg med:

-hvor bør eksosen komme ut, på generatoren min kommer eksosen ut under padeplattformen, utfordringen er at det er rett over vannlinjen og ikke lett tilgjengelig, kan eventuellt stramme trossene på motsatt side for å holde området over vann og hive på meg tørrdrakt når gjennomføringen skal på plass. Slangen må gå i bue over vannlinjen. Forslag til andre plasseringer? Ett bilde av det hele:

eksos.jpg

-så er det plasseringen av selve varmeren da, blir eksosen ut bak er det plass på styrbord side men jeg ønsker å beholde noe av denne plassen til en eventuell vinsj senere, nå er jo ikke varmeren mer enn 10x20x25 cm da pluss all slangedikkedariet.

-hvordan henter jeg dieselen, står i boken at den skal hentes på returen til motoren, men da har jeg en mistanke om at den kommer til å suge luft da returen ikke går ned til bunnen av tanken. Jeg har ett uttak ledig som tidligere var til generatoren, kan jeg bruke denne? Dette uttaket har tilbakeslagsventil om jeg ikke tar feil, skal jeg beholde ventilen eller borre bort kulen? (dieselvarmeren har ikke retur).

Hvor plasseres dieselpumpen, nær varmeren eller nær tanken?

-Luften til forbrenning tas fra motorrommet, regner med at det ikke er noe problem.

-Jeg har i dag ingen termostat i planleggingen, bare timeren som fulgte med, noen som har en lur måte å koble inn temperaturstyring? Eventuellt at termostatet styrer defrosterenes vifter?

-installasjonsmanualen jeg fikk med er beregnet på bil så den forklarer ikke så mye...

I første omgang blir systemet koblet utenom motorene inntil jeg har fått svar fra Steyr i Østerike (forhandleren skal ned der om en uke).

God morgen.

I båten min har jeg montert både luft og vannvarmet fra eberspaecher.

På vannvarmeren benytter jeg Eberspaecher defroster (maritim 4230-51)

Denne har to trinn på viften. Viften styres med en vanlig vippebryter for høy og lav hastighet. Romtermostat (Clas Ohlson 36-1971) styrer når det kommer strøm til vippebryteren. Vannvarmeren min har utgang til å trekke et rele, slik at du automatisk får koble strøm til viftene når varmeren går. Dette er greit når du kjører varmer separat fra motor. Er motoren med i varmesløyfen, må du koble slik viftene får strøm også når kun motorene går.

På mine to varmere henter jeg diesel fra vannutskiller/forfilter. Her var det to sett med inn og utganger, hvor det ene var plugget igjen med skruer. Dro på Tess og kjøpte en slangenippel som passet og skrudde inn i det ledige uttaket. Se på bilde.

Jarle

vannutskiller.jpg

Hei.

Jeg har pumpen plassert en 1/2 meter fra uttaket på tanken. I Eber manualen er det satt max 2m slange på sugeside og 6 m på trykksiden. Pumpen skal også være montert mellom 15 og 35 graders vinkel.

Hvis du skal koble varmesløyfen fysisk sammen med motoren så så benytter du motorens ekspansjonssystem. Hvis du ser på vannvarmere montert i biler har disse ikke egen ekspansjonstank.

På mitt system med varmeveksler, som er av ca samme størrelse, har jeg en ekspansjonstank på 3l som har åpen utluftingstuss på toppen. Jeg kjører uten trykk i varmesløyfen, så risikoen for lekkasje er mindre.

Plassering av eksosgjennomføring foretrekker jeg i skrogsiden. Ideen er at når du ikke ligger på svai og det blåser bakfra vil du få mindre eksoslukt i båten.

Men jeg har jo seilbåt med bateplattform og åpning i hekken.

Jarle

Hvis du skal koble varmesløyfen fysisk sammen med motoren så så benytter du motorens ekspansjonssystem. Hvis du ser på vannvarmere montert i biler har disse ikke egen ekspansjonstank.

Plassering av eksosgjennomføring foretrekker jeg i skrogsiden. Ideen er at når du ikke ligger på svai og det blåser bakfra vil du få mindre eksoslukt i båten.

Men jeg har jo seilbåt med bateplattform og åpning i hekken.

Den skal kobles sammen med motorene er planen men jeg lurer på å montere ventiler slik at motorene ikke er innkoblet når det er kun båten som skal varmes. Derfor ekspansjonstank.

Plassering under badeplattform ville vert best men det blir nærmt vannlinjen isåfall, vet ikke om det er så bra...

Den skal kobles sammen med motorene er planen men jeg lurer på å montere ventiler slik at motorene ikke er innkoblet når det er kun båten som skal varmes. Derfor ekspansjonstank

Hei igjen.

Da må du passe på å ha samme trykk (radiatorlokk) i vannvarme kretsen som det er på motoren. Når du går for motor skal det jo være et vist overtrykk i kjølesystemet som styres av radiatorlokket. Når du kobler vannvarmekretsen inn i dette må du ikke endre på dette. Egentlig enda et argument for varmeveksler.

Jarle

• 3 uker senere...

Har da fått bekreftet fra motorprodusent at det ikke er noe i veien for å koble sammen kjølevannet på de to motorene, de påpeker som forventet dette med sikkerhet i forbindelse med lekkasje på kjølevannslangen og anbefaller bruk av magnetventiler. Men ser man det fra motorens side er det ikke noe problem da den vil stoppe om den blir for varm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...