Jump to content

Vannbåren varme og to motorer

Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg har nå montert 2 tre-veis kuleventiler for den vannbårne varmen slik at jeg bl.a. kan begrense vannsløyfen til utelukkende å varme opp selve salongen med en i prinsippet 10 kW varmeveksler (EBER 1012 WA) og akterdekket med en mindre varmeveksler (EBER 412WA).

Jeg ser at dette gir atskillig mer effektiv oppvarming i forhold til om hele vannvarmesløyfen er inkludert.

Den andre kuleventilen atskiller vannvarmen til to varmevekslere som står på hvert sitt toilett.

Totalt er det plassert 5 stk EBER Helios 2,0 WA i fremre del av båten.

Jeg antar at total slangelengde er omlag 24 meter og at total vann+frostvæske som skal varmes opp er beregnet til ca 9 liter. Men den siste beregningen kan være noe feil (inkluderer slanger, varmevekslere, ekspansjonstank og vannvarmer - Webasto Termo 90S).

Jeg ser poenget med å kunne fjernstyre de ulike sløyfene med magnetventiler.

Hvilke type magnetventiler kan være aktuelle (produsent/merke(/pris)?

Hvilke type magnetventiler kan være aktuelle (produsent/merke(/pris)?

Jeg har kjøpt 5 stykk Asco magnetventiler med 1/2" tilkobling, disse drar kun 6 watt hver. De kom på 350,- hver sånn sirkus så det er ikke så ille. Kjøpt på ebay.

Den foreløpige ideen er å montere 2 stykk på hver motor og en for å bypasse motorene, hvordan disse styres er ikke helt i boks enda.

Legger inn et bilde av arrangementet fra varmer til varmeveksler under sofa i salongen.

Bildet viser varmeveksler på 10 kW samt tre-veis kuleventil som enten sender oppvarmet vann i retur til varmer (hendel i høyre posisjon) eller videre til den større varmesløyfa (hendel i venstre posisjon).

Tre av de fire uttakene går ut under sofaen og har svært kort rørgang. Den fjerdee går ut i fothøyde ved styreposisjon og gir meget god fotvarme under kjøring.

Dette er det beste systemet jeg har hatt på noen av mine båter.

kupevarme.jpg

• 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...