Jump to content

Noen vits å få reparert gammel kalesje?

fjordholmen

Recommended Posts

En vanlig symaskin blir nok for svak om du skal bruke den spesielle tråden som brukes til kalesjer, er jeg redd. Denne består av nylontråd omspunnet med bomull, for å kombinere styrke med vanntette sømmer. Men du får normalt et kalesjefirma til å sy over alle sømmer på kalesjen for under tusenlappen, og da har du kalesje i mange år til. Kan være verdt noen kroner det vel?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da jeg kjøpte min forrige båt, fikk jeg beskjed av selger at han anså kallesjen for ferdig/utrangert. Jeg sendte imidlertid kalesjen til rens og den ble (nesten) helt som ny. Renseprosessen ble imidlertid for sterk for sømmene. Renseriet hadde kontakt med et firma som sydde kallesjer og sømmene ble sydd på nytt. Ble fornøy med resultatet. Hadde båten i 5 sesonger etter dette - og kalesjen var fortsatt fin.

Må dog tilføye at jeg fikk noe lekkasje ved sterk nedbør i enkelte av sømmene. Dette skyldtes hullene etter den gamle sømmen. Lekkasjene var imidlertid ikke større enn at jeg fullt ut mener det var verd utgiftene til rens og omsying.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...