Jump to content

Refleks 66MW - erfaringer ?

Suzuki

Recommended Posts

heisann;

har etter diverse bomkjøp ( se Båtutstyr selges..) finni ut at det er smart å lese brosjyra før båtsaker handles.

Lurer denne gangen på en Refleks pottebrenner for skottmontasje. De har en spesialutgave for

skottmontasje, der varmeplater mv. ikke skal være nødvendig.

Refleks_66MW.jpg

Er det noen som har erfaringer med denne typen ?

Med følgende fysiske mål bør det gå å få plass også i trangbodde konvensjonelle seilbåter:

Højde: 370 mm

Dybde: 280 mm

Bredde: 170 mm

Den omtales på følgende vis

66MW er beregnet for skotmontering konstrueret med luftisolering, til direkte montering på skot.

Ovnen er meget lidt pladskrævende, med en stor varmekapacitet, og kan således opvarme ca. 20 m3 i en isoleret båd.

66MW er forberedt for friskluft-indtag i bunden. Det muliggør, at man kan fjerne den kolde luft ved dørken til forbrændingen, og derved få en jævn og stabil varme i hele kahytten.

Type 66MW er den stabile og økonomiske varmer, der henvender sig til enhver bådejer, der værdsætter stabilitet og sikkerhed til søs.

Jeg ser vel for meg å henge den på hovedskottet, omtrent ved siden av det fine Clas Ohlson barometeret mitt.

0_-561190629.jpg

Sebaldus foreslo jeg skulle henge den her, ved siden av pentryet:

0_312402088.jpg

Siste alternativet her her, på kartbordet. Det vil gi dårligere passasje til salongen, men bedre sirkulasjon av varmluft. Trur eg.

0_-1158092113.jpg

Ovnen er steike dyr, 8600 spenn. Har kranglet meg til 10% på den.

Noen forslag, tips, råd eller dåd ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg har ikke erfaring med den skottmonterte typen, men uansett så må det være litt plass rundt denne ovnen. Den blir steike varm, så jeg ville også vurdert og montere ett gitter rundt røykrøret.

Har sett handa til en som tok tak i ett slikt rør, huff og huff.

Plassering ved kartbordet ser ideelt ut, nær utgangluka også.

I Bastard har jeg plassert Refleksen ved døra, så jeg setter inn en ventil i bunn på døra for og tilføre friskluft.

Hadde en 66mk(gulvstående med kokeplate) i min gamle båt, og den fungerte veldig fint. Når det gjelder montering, tror jeg du har den beste plassen på hovedskottet. Med slange på luftinntaket slik at du henter luften nede ved dørken, kan det bli grei fordeling av varmen. Ellers ville jeg tilstrebe å få den så langt ned som mulig, da varmen kommer fra øvre del av ovn + røykrør. Gitter rundt røykrør et must,og god plass på sidene. Den skal også ha litt lengde på røykrør over dekk, og med seilbåt bør vel dette taes hensyn til i forhold til bom og seil hvis den skal brukes under seilas.Ellers så selger Maritim Sigmar ovn i tilsvarende montasje med glass i front. Tror disse er litt rimeligere. Hjalp til å montere en slik i fjor vinter, og han er godt fornøyd med den. Ellers så har jeg selv en Dickinson Newport som er skottmontert og fungerer veldig fint, men er en del større(+4kw). En slik så jeg brukt, til en grei pris på Finn i dag.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

hej Suzuki!

har ingen erfarenhet själv,

men jag har lest någonstans att Refleks'erna funker dåligt om båten ligger med konstant krengning, som en segelbåt gör.......(dieseln rinner ner på ena kanten)

dom funker i fiskebåter o motorbåter som slenger litt hit o dit......

boken jag leste der hade författaren laget en balansupphengning av själva regulatorn......

S/Y Gunga Din

Jeg er enig med 'Gunga Din'.

Har erfaring med pottebrenner. Det er lurest å montere den der det er minst takhøyde da varmen altid stiger opp. En annen ting er at du skal ha 30 cm klaring til brennbart matriell og aller helst ha noe som isolerer mot brennbart matriell.

Monterte en slik i en kutter med en stor plate bak ovnen med et par cm klaring til skottet med luft i mellom. skorsteinsrøret avgir oxo meget varme og bør sikres at man ikke kommer bort i det. Så bør du ha godt fall fra diesel tank og fram til flotørhuset/potten.

Ubåtfender

Jeg tror jeg ville valgt hovedskottet. På sikt skal jeg nok installere tilsvarende (Taylor,Sigmar,Refleks el.) i min IW 31 som er enda litt trangere enn Suzuki sin båt. Jeg legger ved bilde på en Taylor (dobbelt så dyr som Refleks) montert på hovedskottet i en Comfort 30. Jeg ville ikke montert den nær nedgangen - altså verken i byssa eller ved kartbordet - med tanke på faren for å brenne seg ved et uhell.

- Harald

TAylorComfort30.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)

jeg ville valgt hovedskottet, det er en pen ovn. Men synes det ser ut som du har dårlig med plass til den, zusuki.

innvendige røykrør, varmeskjold, skrogjennomføring, utvendig røykrør, "pipehatt" og dagtank gjør også store innhogg i lommeboka. Det spørs om du ikke kommer i prisklasse eberspacher eller lignende.

hvordan blir det med seil og utvendig røykrør? husk den vil sote litt utvendig på dekket.

Jeg er enig med 'Gunga Din'.

En annen ting er at du skal ha 30 cm klaring til brennbart matriell og aller helst ha noe som isolerer mot brennbart matriell.

Ubåtfender

På den første sjarken jeg hadde var ovn montert inn av tidligere eier. Du kan si jan hadde fått skorstreinen til å stå i ro. Alt trevirke var lagt klin inntil i gjenomføringen på lugar kappen noe som resulterte i at når vi en da fyrte så skorsteinen var rød kom det plutselig veldig mye røyk ut av lugaren. Det gikk noen bøtter med vann inn i lugaren i blinde kan du si da det brant lystig.

Båten var ikke noe særlig så jeg skulle vel bare tatt å gått ombord i kunta og latt det brenne :lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

hej Suzuki!

har ingen erfarenhet själv,

men jag har lest någonstans att Refleks'erna funker dåligt om båten ligger med konstant krengning, som en segelbåt gör.......(dieseln rinner ner på ena kanten)

dom funker i fiskebåter o motorbåter som slenger litt hit o dit......

boken jag leste der hade författaren laget en balansupphengning av själva regulatorn......

Jeg har lenge vurdert en pottebrenner i madamen, men tvilen har gnaget meg ut fra det Gunga sier. Selv om det er litt på siden av emnet, hva sier dere som har innstalert en slik ovn?

Hei

I fjor traff eg ein svensk båt, Forgus 37, "Lindisfarne". Dei hadde denne omnen og var svært nøgd.

Dei har heimesida så om du leiter så finn du den nok.

Eg vurderte denne omnen sjølv, men enda med ein Dickinson Newport. Dette pga. mindre dybde. Det angrar eg litt på. Ikkje fordi det er nokon feil på omnen, men fordi den er for varm, når den er på minste trinnet. Eg vurderer å bytta den ut av denne grunne.

Dette er spesielt viktig dersom ein vurderer å la omnen brenna vinteren gjennom.

(Td. fordi ein ikkje har straum på brygga.)

Eg er rimeleg trygg på at Newport har for høg effekt for din båt.

Det er svært viktig å ikkje kjøpa for stor omn.

Ellers så har Dickinson ein omn som liknar på Newport, men halvparten så stor dybde. Denne er svært fin og blir fyrt med gass.

Lykke til.

Ask

Jeg har lenge vurdert en pottebrenner i madamen, men tvilen har gnaget meg ut fra det Gunga sier. Selv om det er litt på siden av emnet, hva sier dere som har innstalert en slik ovn?

Jeg har en Refleks stående som skal inn i Hulda. Ut fra det jeg husker, tåler den i hvertfall 15 grader krenging før den slukker. Det holder for Hulda. Jeg hadde en kompis med en seilskøyte som installerte en slik, han rapporterte 'aldri problemer'. Det eneste problemet han hadde, var at ovnen ga for mye varme på minimum. Han hadde alltid 'botemperatur' inne, ønsket 15 grader grunnet kost ved å la ovnen gå. Dessuten hadde han noe problemer med soting om vinteren. Ovnen gikk hele den kalde årstiden.

Grunnen til at jeg ikke vil ha vekebrenner, er at jeg ikke vil ha mulighet for 'ulmebrann'. Selv om sikkerheten med pipe skulle eliminere dette. Dessuten ønsker jeg at ovnen skal slukk om et eller annet 'uforutsett' inntreffer.

Hvis regulatoren og ovnen er plassert på linje i båtens lengderetning skal det gå bra med kontinuerlig krenging. Jeg har plassert min ovn på skrå slik at dette kravet blir oppfylt, se http://www.sveinha.com/kamelia2varme.htm Disse Glembring ovnene kan bestilles med regulatoren der du vil ha den og min har standardplassering.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hva gjelder båtovner generelt med oljebrennere er min erfaring at det under spesielle vindforhold kombinert med mye slingring, at ovnen rett og slett "slår ut" eller slukker. Dette har skjedd meg flere ganger og mest med ovner uten trekkvifte.

Mener at dette skyldes når båten krenger mot vinden, slik at vindtrykket når ned i pottebrenneren.

Dette kan i stor grad unngås ved at man har en røykhatt som tetter for dette, men selv med god røykhatt har dette skjedd. Da er det viktig at flottørventiler fungerer som de skal slik at oljetilførselen stoppes.

Hadde en litt skummel opplevelse med en Refleksovn for noen år siden, da jeg og sønnen min skulle på tur med båten. Etter noen sjømil ville jeg tenne i ovnen på vanlig måte, men syntes det ble mest os og røyk i lugaren. Dette tiltok og da jeg sjekket fant jeg ut at det var fyr på utsiden av potta.

Og dette bålet lot seg ikke slukke ved å stenge ovnen. Pøs med vann og dertil sviende diesellukt som resultat, ble den til slutt slukket.

Det viste seg at det hadde blitt en sprekk i pottebrenneren og dieselen som her skulle forbrennes forsvant inn i en isolerende glassfiber pute som lå under pottebrenneren og det var denne som antenntes. Demonterte ovnen som var satt sammen med poppnagler, monterte ny potte og den ble god igjen.

Må vel også nevne at denne ovnen var modifisert ved at flottørhus var fjernet og vanlig dryppkrane montert i stedet.

I ettertid har jeg vel kommet til at ovnen dermed kunne bli varmere enn tiltenkt og derav sprekk i potten.

Må vel også nevne at denne ovnen var modifisert ved at flottørhus var fjernet og vanlig dryppkrane montert i stedet.
Dryppkrane har vært diskutert her før men svært så sprikende meninger men om der ikke tas hensyn til feilsituasjoner så er dryppkranene livsfarlige om du ikke passer på som en smed under oppstart. Slukker ovnen så fortsetter dryppkranen å tilføre diesel og det skjer ikke med en flottørregulator.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Hva gjelder båtovner generelt med oljebrennere er min erfaring at det under spesielle vindforhold kombinert med mye slingring, at ovnen rett og slett "slår ut" eller slukker. Dette har skjedd meg flere ganger og mest med ovner uten trekkvifte.

En kompis har en ovn type pottebrenner. I røkrøret er det en klaff med en balansevekt. Når det kommer nedslag i røret, åpner klaffen og avlaster trykket. Flammen blåser aldri ut. Dette er forøvrig en seiler.

...dryppkranene livsfarlige om du ikke passer på som en smed under oppstart. Slukker ovnen så fortsetter dryppkranen å tilføre diesel

Livsfarlig :eek:

På en Taylor-ovn består regulatoren av to deler. En nåleventil som regulerer tilførsel (dryppkran?) og en magnetventil med varmeføler. Hvis ovnen slukker, vil magnetventilen stenge ganske umiddelbart, tilsvarende det som skjer med et gassbluss. Diseltilførsel vil da stanse. Ikke noe farlig med det. Heller ikke noe problem når båten heller. Det eneste som er litt irriterende er at regulatorventilen er litt kilen å justere, spesielt mens ovnen varmes opp. Jeg tipper det er fordi ventilen er av for dårlig kvalitet. Hvis jeg gidder, er det en smal sak å bytte denne, men det er ikke større problem enn at jeg ikke har gjort noe med det.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

.........Hvis ovnen slukker, vil magnetventilen stenge ganske umiddelbart, tilsvarende det som skjer med et gassbluss. Diseltilførsel vil da stanse. Ikke noe farlig med det.

Magnetventilen stenger vel bare dieseltilførselen ved overoppheting (temp.føler), hvis ovnen slukkes ved at den "blåses ut" av vind etc. vil vel oljen forsette å renne, og div omkringværende ting blir passe gjennomdynket??

Eller tar jeg feil?? :confused:

Du tar feil. Magnetventilen stenger hvis varmen forsvinner. Det er ikke en sikring mot overoppheting. Selv om det er mye metall som holder på varmen, stopper dryppingen i løpet av ca 5 sek. Med 120 drypp i minuttet blir det ikke mye diesel av det. Forøvrig er det ikke noe som blir gjennomdynket før det ligger en halv liter diesel og skvalper nedi der.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...