Jump to content

Refleks 66MW - erfaringer ?

Suzuki

Recommended Posts

Det er ihvertfall ikke noe overopphetingsvern på en Taylor ovn. Siden dette er en "åpen" forbrenning, er det kanskje ikke så viktig, i forhold til f.eks. en Eberspächer som er lukket, i tillegg til at den gjerne er montert på et "utilgjengelig" sted.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ang pipehatter har jeg prøvet både vanlig og h-rør. H-røret er overlegent best.

Dickinson har disse spjeldene til å sette på røykrøret. Tror de kalles barometric damper, og skal monteres hvis røykrøret overstiger en hvis lengde. Dickinson og Sigmar har samme diameter på røykrør og deler, slik at disse kan brukes om hverandre. Refleks har litt mindre dia. Dickinson har også vifte for forbrenningsluft på sine ovner, dette kan lages til andre ovner med stuss for luftinntak, og er en fordel ved oppfyring og ugunstig trekk/nedslag.

Når det gjelder overoppheting, er vel det nærmeste en kommer kran med smeltesikkring som settes på tilførselrøret og stenger ved for høy varme.

Dette må være den rette tråden å spørre om hva som skal være innvendig i en REFLEKS 66M. Jeg har en gammel ovn hvor jeg har 2 ringer som er satt sammen med ca 3 cm avstand og som ser ut og skal ligge ned på 3 tapper som er i brennerpotten. PÅ hjemmesiden til REFLEKS er det en side om "vedligeholdelse" som viser en lignende ring men med en spiral i midten, 2 ringer av netting, og 2 løse ringer. Skal alt dette være i ovnen og hvordan skal det plasseres i forhold til hverandre?

Det hadde vært fint om noen av dere hadde en skisse hvordan delene skal plasseres. :confused:

Nå er det noen år siden jeg hadde refleksovn, men den hadde 3 ringer over en annen som på en måte fyllte potten, sikkert for å forbedre flammebildet (forbrenningen) i ovnen.

Redigert:

Ser i det hellige nu at den ovnen JEG hadde var den firkantige 71 M :eek: og da er det jo bare å glemme dette ! :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
......viser en lignende ring men med en spiral i midten, 2 ringer av netting, og 2 løse ringer.

Den meget omtalte "dingsen" heter Turbolator og erstatter de 2 (3) løse ringene. Dette er en videreutvikling av de løse ringene. Kjøpte en slik en til min ovn (71SM) og brennervirkningen var betraktelig bedre. Flammene snor seg faktisk opp etter spiralen.

BP_Turbolator.jpg

den firkantige 71 M :eek: og da er det jo bare å glemme dette !

Har samme ovn, 71 M med vannsløyfe - og turbolatorens virkning kan lett iakttas, i.o.m. at potta er så grundt.

......Men jeg fikk tips om og hive spon (jernspon) nedi og det hjalp, brenner mye finere nå.

Skulle sikert ha bestilt de delene som mangler, men har noen en anelse om hva det koster?

Hva gjør du når halve potta er full av jernspon? :wink:

Husker ikke akkurat hvor mye den kostet, bastard - men den er dyr (tatt i betrakning at det bare er noen biter med rustfri stål.....). Mener å huske at jeg betalte omtrent 250,- til 300,-

Uansett - det man skal huske med turbolatoren, er å løfte den ut (for opptenning) og sett den nedi når det brenner. Gjør man ikke det, så blir ringene deformert og spriker ut til man ikke får den opp igjen! Den settre seg rett og slett fast.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg synes jeg ser et barnesete i den båten ovnen er planlagt? Med en liten tass grabbende rundt i båten er en slik ovn helt uegnet, tenk på små lanker på varm ovn :nono: Bedre å være føre var og heller kjøpe Eber eller noe i den duren når man har småbarn ombord.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Når det gjelder varmesløyfe for vann, har jeg selv tenkt på å lage(en gang jeg får tid) en spiral med 3-4 tørn rundt den nederste delen på røykrøret. Har fra før en luft-til-luft varmeveksler på røykrøret, med vifte og slange til forpigg og akterkabin som fungerer helt utmerket. Så en slik spiral med steinull og feks et polert syrefast rør utenpå, tror jeg vil fungere bra.

Hej Zusuki- Problemet med denna värmare är att det blir jättevarmt runt värmaren och kallt i andra ändan av båten - gör som jag - sätt en fläkt under värmaren -riktad uppåt-då fördelas värmen snabbt runt hela båten och det blir inte så varmt runt själva värmaren - nästa fråga var om den inte går då det lutar - Inte på lågt varv med lite diesel, men på hög värme, då är botten på värmaren varm så att dieseln förångas och då går det bra att luta-kör man snålt så kyler den inkommande luften botten på värmaren(Pottan) och det börjar ryka svart rök som nästan är omöjligt att få bort-sitter i alla gardiner mm. <<<så kör hårt så går det att luta. (som du sade så sitter den i alla gamla fiskebåtar - den kördes för fullt-Dieseln var billigare då!

Suzuki,

Har du vurdert å bruke kokeapparat som ovn?

Ja. Fullstendig uaktuelt. Ender vel med at jeg må drikke kald kaffe i tillegg til å fryse ?

Med en liten tass grabbende rundt i båten er en slik ovn helt uegnet

Synspunktet er notert. Ifølge besteforeldre er småbarn og båt også helt uegnet. For ikke å snakke om trapper, stikkontakter og andre "farer".

Bruker man hue, går det nok bra skal du se.

Suzuki

No boat needed..

Det er smart å ha et ekstra netting deksel rundt varmeren når det slingrer litt og man har barn ombord. Dette kan lages avtagbart til å henge utenpå ovnen ved behov, og hengsles så det kan flatpakkes. Ellers har jeg aldri hatt problem med slike ovner i mine båter, eller vedovn hjemme, hva barn og brannskader anngår(har tre barn på 2, 4, 6år). De har blitt fortalt, vet og kjenner at det er "farlig varmt", og man har selvfølgelig oppsyn med de. Men voksne derimot, kommer borti av og til. Forøvrig er min erfaring at ingen "varmluftblåser" kommer opp i mot varmeeffekten av en slik oljeovn, som dessuten er uavhengig av strøm(har også en 4kw Eber ombord).

Walter_S --- (Ditt inläg 31.10.06)

Var fick du tag i denna spiral (Turbolator) -har tillverkaren ngn hemsida eller mailadress?

För de intresserade tog vi fram en typ av denna till en annan värmare för några år sedan - dels blir lågan bättre pga turbolensen mellan dieselgaser och den inströmmande luften -men också viktigt är att den drar ner värme till botten så att dieseln kan förångas lättare - botten blir annars kall av den inströmmande luften som går till de små hålen i brännarväggen (Pottan).

• 1 måned senere...

I nyeste Praktisk Båtägende, erdet et eksempel på montasje av en POD parafinbrenner.

Dette er typen med pipeløp, og beregnet for vannbårent varmesystem. Ovnen er billig, enkel i bruk, grei å installere, og ser ganske snasen ut.

batvarmare.jpg

Gir bare 1300W, men det er kanskje tilstrekkelig sålenge varmen er vannbasert ?

Ser at RK Smia selger disse til 6K spenn. Etpar tusinger i løse deler er vel det som skal til i tillegg.

Noen erfaringer, synspunkter eller annet ?

Suzuki

No boat needed..

...... synspunkter eller annet ?

Suzuki

Hej S

lurade på en sådan för flere år sedan till min Maxi77a.....

men jag avstod pga parafinnet, säljs ikke längre her annet en 4/5 liters dunk "lysfotogen" till över 100 kr dunken

(det kansje finns bättre tillgang til parafin i Norge)

möjligen att det kansje går att bränna citydiesel/miljödiesel i den, den er ju litt finare enn vanlig diesel men det vet jag ikke!

jag skulle valt Refleks om du har plass.

S/Y Gunga Din

Hei Suzuki.

Hadde en Pod-lignende (samme prisnipp) ovn - dog uten avtrekk - i diverse båter. Ovnen i seg selv er jo greit nok. Og når avtrekket nå er på plass med eget røykløp så er dette noe å se på. Du slippe dette forferdelige oset under opptenning og når man slukker.

Min eneste innvending er, som Gunga allerede har nevnt - prisen på brennstoffet. Det blir dyrt å fyre! En 4-ltr. kanne med renset paraffin / lampeolje koster fort en 70-80-90 kr i vanlig utsalg. OBS! har av og til kampanje og selger da for 59,- / kanne, altså 15,- / literen.

Ellers er det selvfølgelig veken som trenger stell. Vet ikke om det er bomull eller galssfiberveke i POD'en. Selv hadde jeg glassfiberveke og den holdt i 3 fyringssesonger - men er dyr (kr 230,-) å skifte ut.

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Tenkte på deg med en gang når jeg leste den artikkelen, Suzuki! Synes det høres ut som en grei løsning, det bør nok bli rimelig kaldt før effekten til denne ikke rekker til.

Drivstoffprisen burde heller ikke være noe problem, det er jo en parafinbrenner! Og parafin har omtrent samme pris som diesel. Selges av alle som selger fyringsolje. Lampeolje kan man jo selvfølgelig også bruke, men den er jo minst dobbelt så dyr da.

Likte også godt løsningen med å bygge ovnen inn i en "kasse" av hullplater, samt isolert eksos. Da har man jo ingen overflater igjen som er ubehagelig varme, bare en behagelig varme som brer seg i båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...