Jump to content

Skadelig å ligge på vannet hele året?

jensemann2

Recommended Posts

Har knapt nok hørt om noen plastbåt som har nådd sin levealder.

Massiv glassfiber er i mine øyne glassfiberarmert polyester uten kjernemateriale.

.......som kan delaminere :wink: .

Forøvrig er baatplassen full av tråder om båter som har nådd sin levealder.

Tilgitt :seeya:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Teknologisk Institutt i Danmark har en grei og enkelt forklaring på Osmose... I prinsippet så er dette membranteknologi.... med at veske diffunderer gjennom gelcoat(poyester) som i vanlig membranteknologi.... Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har du ikke gelcoat får du ikke plastpest

Å joda. Fenomenet heter hydrolyse, hvormed vann løser opp enkelte bestanddeler av laminatet. Denne prosessen kan begynne, pågå og slutte uten at man merker no som helst i form av blæredannelser. Blærene kommer først i "siste stadium", når hydrolysen har fått løst opp tilstrekkelig av styren m.v. til å skape osmotisk trykk som suger inn vannmolekyler. Se linken i innlegg # 27 som er en grei og enkel forklaring. Poenget er at blærene er et symptom, og ikke problemet i seg selv. Dersom gel-coaten er tilstrekkelig "åpen" slik at den også slipper ut de "kombinerte" molekylene, vil de uoppløste styrenforbindelser osv. etter hvert bli vasket ut og "angrepet" slutter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det er tre forhold som bryter ned plasten over tid:

a) Delaminering (både mellom gelcoat og glassfiberen og mellom glassfiberlagene.

b) Erodering. Den stadige vanngjennomstrømmingen innover i laminatet bryter ned plastens molekyler.

c) Kjemisk nedbryting.

Summen av dette kan i verste fall nedbryte skroget så at

-jag har sett - i vissa fall har bottenlaminatet kunnat tryckas in som en bubbla med tummen, i andra fall har en syl utan ansträngning kunnat trycktas gjennom botten.B.P.B

Jeg vil bare nevne at siterte forfatter er svært positiv til plast og har nettopp av den grunn skrevet læreboken "Plastbåtsvård". Anbefales; ingen jobb er for stor :wink:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

....bottenlaminatet kunnat tryckas in som en bubbla med tummen, i andra fall har en syl utan ansträngning kunnat trycktas gjennom botten.B.P.B

Igjen er det et "skrekkscenario" som man svært sjelden hører om i praksis på ordinære glassfiberbåter med mindre de har vært utsatt for skader med dårlig reparasjonsarbeid eller harde belastninger de ikke er beregnet for!!!!

At båtplassen er full av tråder om båter som har nådd sitt endelikt har jeg også problemer med å forstå, hvis det var DET du mente!

Redigert av rogeri (see edit history)
[iAt båtplassen er full av båter som har nådd sitt endelikt har jeg også problemer med å forstå, hvis det var DET du mente!

Teskje og oversatt og sakte:

Det er mange tråder her på baatplassen som omhandler halvdøde båter som blir utsatt for reperasjon. Også kalt oppussing. De fleste av disse båtene er svært dårlig stand. Stikkord: vannfull dobbeltbunn, forsterkning, spanter, skumfyllt etc.

Ville ikke du kalt disse båtene "endelikte"?

OK, da er vi enige om følgende:

Et plastbåtvrak som ligger på knust havets bunn eller er så full at vann at kryssfineren og spantene kan vries opp og samles i en bøtte, er eksempler på at plastbåter er fremdeles i meget god stand, bare de pusses opp. :wink:

Har leste dette saaaaaakte, uten at din logikk blir mer tydelig av den grunn.!!!!

Behov for oppussing reparasjon og vedlikehold er ikke det samme som å annse en båt for kondemnabel???

Selv om alderen etter ditt skjønn, er høy!!!!????

:confused:

...Et plastbåtvrak som ligger på knust havets bunn eller er så full at vann at kryssfineren og spantene kan vries opp og samles i en bøtte, er eksempler på at platbåter fremdeles er i meget god stand, bare de pusses opp....

Javisstnei, og dette er maaaaange tråder om på båtplassen????? :confused:

Selv om dette er en spissformulering, ....holder den ikke vann :wink:

Et plastbåtvrak som ligger på knust havets bunn eller er så full at vann at kryssfineren og spantene kan vries opp og samles i en bøtte, er eksempler på at plastbåter er fremdeles i meget god stand, bare de pusses opp.

Hva i all verden har råtne trebetar med plastens beskaffenhet å gjøre ?

Suzuki

No boat needed..

På vanne hele året eller ikke. Hva antas å være en rimelig alder for en normalt vedlikeholdt glassfiberbåt? Har sett en del sørgelige eldre båter i glassfiber etter hvert, men det er jo vanligvis andre ting en skrog og overbygget som skranter. Er ca 30 år rimelig å forvente, er det nok mange flere en meg som har kun kort tid igjen med våre kjære :cryin:

Tror på 30 til jeg :flag:

Er ca 30 år rimelig å forvente, er det nok mange flere en meg som har kun kort tid igjen med våre kjære :cryin:

Tror på 30 til jeg :flag:

Hvis din -76 modell er i god form i dag, er det nok stor sannsynlighet for at den holder i mange år til. Intet skjer over natta....og hvorfor skulle akkurat 30 år være noen "dead-line"?

Teskje og oversatt og sakte:

Det er mange tråder her på baatplassen som omhandler halvdøde båter som blir utsatt for reperasjon. Også kalt oppussing. De fleste av disse båtene er svært dårlig stand. Stikkord: vannfull dobbeltbunn, forsterkning, spanter, skumfyllt etc.

Ikkje for å være frekk, men hvis vi vi snur litt på dette og tar en bil i stedet

Stikkord: slakk i hjullager, defekte foringer, matt frontrute, matte lykter, litt rust, oljelekk, ect, ect.

Dette er ting du kan få på eu lappen på bilen din så snart garantien på den er gått ut, vil du da vrake bilen din eller ville du reparert den? Mangen av de båtene du nemner 20-30 år, vil i en opppusset stand gå for en mye høgere pris en bilen vil. Det du her gjør, er å tråkke mangen av de som har båt som hobby og pusser opp gammle plast båter.

Tilbake til plast pest, mye morro med det :smiley: Kan nesten ta hva du vil av pris av en som har blitt fortalt at han har plastpest. Men at motorrom flyter over av olje, kommer olje ut av nesten all åpninger i motor, ryker som om den var kullfyrt, god eim av septik, ser ut som et rottereir innv, ledninger henger alleveier, +++++, er ikkje så viktig bare han får fjernet de 5-100 snåblemmene som noen har funnet på skroget. Er jo mulig båten går i oppløsning når barnebarnebarnet har båten.

Kun noe jeg plukket ut tidligere i tråden. De fleste plastbåtene jeg pleier omgang med er på denne alderen, og i bra stand skrogmessig ennå. Disse er vinterlagret på land, og plastpest er ikke noe problem. Når det også ser ut til å gjelde de som har erfaring med å ligge ute hele året også, hviker problemet plastpest noe overdrevet på meg. :cheers:

Vår plastreparatør, som driver mye med reparasjon av større forsikringsskader osv drev mye med behandling av plastpest tidlig på 90-tallet, og er svært dyktig og erfaren på plastarbeid.

Har drøftet det endel med både han og flere andre i bransjen, og det er nok vanskelig å vite hva man skal eller bør tro.

Det er veldig mange teorier om plastpest, det er ikke noe man bare skal kimse av, men ingen tvil om at det på mange måter er et sterkt overdrevet problem. Så lenge man har båten oppe en gang i året for stoffing vil man lett kunne se om båten er angrepet. Det er viktig at det er gjort ordentlig gruningsarbeid, men også viktig at man ikke bare smører på lag på lag med bunnstoff uten å ta en skikkelig fjerningsjobb av og til. Jeg var nylig ute for et tilfelle hvor en båt hadde et mindre angrep. Det som var litt skummelt og spesielt med denne båten var at når gelcoaten ble fjernet kom det ut flere fuktige områder som ikke var synlige fra utsiden i det hele tatt.

Om en båt får pest eller ikke er nesten i all hovedsak avhengig av hvor nøye støpearbeid det er gjort. Noen båter får aldri pest, mens andre gjør det allerede etter noen få år. På 70-tallet ble det eksperementert endel med sprøyting av glassfiber, med forskjellige resultat. Mange av resultatene var dårlige, og mange begynte med å "håndopplegge" glassfiberen igjen, noe som ble et viktig salgsargument på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Tanken i seg selv var god, og virker naturligvis tillitsvekkende, problemet som har vist seg i etterkant har vært at de som har lagt opp glassfiberen ikke har gjort jobben grundig nok, og mange av disse båtene har hatt problemer med pest i etterkant. Samtidig som glassfiberen ble lagt opp for hånd utviklet også sprøyteteknikken seg til å bli veldig bra, og erfaringen er faktisk at båtene med håndopplagt glassfiber fra 80-allet og de som ble sprøytestøpt på 70-tallet har vært betydelig mer utsatt for pest enn de som ble sprøytet fra rundt 83 og fremover.

Skikkelig grunnbehandling har også mye å si, spesielt hvis man har en båt som er utsatt for pest, men har man båten oppe en gang i året, så skal det mye til for at det oppstår angrep som er av stor betydning.

Nå er det jo sånn at plastpest er ikke noen snikende sykdom. Det er et symptom på at noe er hakkende galt.

Årsaken er alltid dårlig håndtverk kombinert med billige materialer.

Den vanligste formen man ser er den som ter seg som små blåser i yttersjiktet. Et resultat av dårlig sliping og rengjøring etter at yttersjiktet er lagt på gelcoat, og manglende utrulling av luft. ikke så farlig i seg selv. Den verre varianten er den som Tine II beskriver. Man går til lunsj, pot-life på polyesteren går ut, og så fortsetter man å laminere. Dette kan føre til delaminering. Var og så på et prakteksemplar av en slik for noen uker siden. Boret ut en prøve, og denne illeluktende brune væsken som dannes i hulrom i laminat rant ut i bøttevis. Massiv slipejobb som følge.

Videre har vi jo også observert gjennom årene at båter produsert i enkelte land er svært utsatt. Her på berget har vi jo også merket oss at enkelte produsenter ofte utvikler plastpest, mens det uteblir fullstendig hos andre.

Plastpest er også langt mer utbredt på båter bygget av billig ortopolyester enn på båter bygget av den noe dyrere, men som godt som vanntette, isopolyesteren. Bavaria oa bruker isopolyester som beskyttelse.

Sprøytestøping av båter er en dårlig løsning. Det blir umulig å bruke rettede fibre dersom det ikke gjøres med innlegg for hånd av fibre. På den annen side så er sprøytestøpte båter mindre utsatt for plastpest.

Levealder på plastbåt? En godt bygget båt uten innlaminert treverk og med vedlikeholdt gel- og topcoat kan i teorien bli flere tusen år. Med innlaminert treverk som bærende konstruksjon begrenser det seg til 20-30 år.

Er det noen steder der enn har registrert hvilke båttyper, eller om det er noen fabrikanter som utpeker seg i negativ rettning når det gjelder plastpest ? :nonod:

Hei

I og med at produksjonen av båter var et håndverk før kan dette variere fra båt til båt.

Noen hadde høyere produksjonshastighet og dermed lavere kostnader enn andre produsenter.

Nå blir noen båter produsert etter samlebåndsprinsippet i store serier, grunnlaget for kvalitet er nedfelt i EU direktiver.

Jeg har en mistanke om at skal man være konkuransedyktig på pris må man legge seg så nær minimumskravet som er forsvarlig, uten at det oppstår ting som kan utløse et garantiansvar.

mvh

giver

Har tenkt å ha varme i båten. Motor-rommet i seilern er lite, ikke plass til ovn(eller).

Men hvor stor bør varmeovnen være.

Tror jeg ville ha tittet på denne; www.clasohlson.no

Artikkel nr 32-7014 198,-

Frostvakt 230V/200W

For pumpehus ol.

Termostat +5C - + 35C

Baatsman, om motor-rommet er så lite, vil det være tilstrekkelig med 60w lyspære. Det er ikke rare greiene som skal til.

Du må også huske på at motoren din er lavere enn vannlinja. Om du skulle få kuldegrader der i vinter, ville det overraske meg. Suzuki har ingen varme på (men antar jernkjølen hans bidrar i positiv retning), men har ikke hatt kalde nederst.

Lyspære vil utfra det være tilstrekkelig.

Om du allikevel skal ha ovn, selger elektrisitetsforretninger ovner på 250w eksempelvis, som er svært så små i volum.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...