jensemann2 Startet 1.November.2006 Del på Facebook Startet 1.November.2006 Er det på noen måte skadelig for en seilbåt i plast å ligge på vannet hele året? Båten er antipest-behandlet for 3 år siden. Har ikke hatt båten på land på 2 år. Da jeg bor i båten ligger den ute hele året. Et annet spørsmål jeg har: Er det noen som har et bra tips på å sette opp båten på egenhånd i fjæra? Bygge en bukk selv el.l. og sette opp båten på floa for å få skrapt og spylt den.. Tar gjerne imot tips. Jens Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Snu heller spørsmålsstillinga og spør om ikkje det er skadeleg for ein båt å stå på land halve året. Ein båt er bygd for å ligga i sjøen og blir påvirka av heilt andre stressmoment enn det den er konstruert for når den står på land. Når det gjeld pestproblematikk så kan du søke på forumet, det er skrive ein heil del del om det. I mine auge er det eit temmeleg opphausa fenomen som eg ikkje ville ofra så mykje tankegods på, og hvis din er antipestbehandla så ville eg tatt det steike med ro. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Bitteliten Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 (redigert) Selv om båten er antipest behandlet vil den nok trekke vann. Antipesten skal legges på et visst antall lag for å få et vanntett skall på båten, men erfaringen er vel at helt vanntett er den nok ikke. Jeg har bekjente som har båten sin liggende uten hele året - og de tar bare opp for stoffing. Har ikke hørt noe fra dem om problemer. Redigert 1.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 (redigert) Jeg var også tidligere veldig opptatt av dette med plastpest. Foretok grundige undersøkelser av båten ved hvert opptak om høsten. Dette inntil ansvarshavende ved marinaen fortalte at han hadde 20 års erfaring med båt - og at han hadde tatt opp hundrevis av båter opp gjennom tiden. Han hadde oppdaget plastpest kun på èn båt. Vedkommende er en erfaren båtmann så jeg tror ikke forklaringen ligger i at han ikke har klart å avdekke pesten. Om han skulle ha oversett et par tilfeller, så må en vel likevel konkludere med at risikoen for å få plastpest er høyst overdrevet (?) Dessuten: Skulle du være så uheldig å få svineret, finnes det råd for det også. Skadene kan utbedres. Redigert 1.November.2006 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Dette kan nok stemme hvis det er snakk om en havn der alle står på land om vinteren. Jeg fikk "pest" når jeg flyttet til Sørlandet og båten ble liggende på vannet året rundt. (Den var ikke forskriftsmessig grunnet.) Fikset dette på våren mens mange tok opp båter for stoffing. Alle jeg sjekket var mer eller mindre angrepet av pest... Dette var på slutten av 80-tallet da det var relativt uvanlig å epoxy-grunne båter. Min teori er at så godt som ingen båter får pest hvis de er på land om vinteren, men så godt som alle som ligger ute hele året får det hvis de ikke er forskriftsmessig grunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Er dette en dokumentert teori Ingar, eller kan vi sette den i båsen med "myter".. Jeg tror den hører hjemme som myte... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skipper Worse Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Min teori er at så godt som ingen båter får pest hvis de er på land om vinteren, men så godt som alle som ligger ute hele året får det hvis de ikke er forskriftsmessig grunnet. Dette er nok en myte, eller kanskje heller en sannhet med så store modifikasjoner at den er verdiløs. En båt som aldri sjøsettes får aldri plastpest, men en båt som aldri har vært tatt opp får ikke nødvendigvis plastpest heller. Det avhenger av konstruksjon, kvalitet, materialvalg, sjøtemperatur og diverse annet. Den såkalte "antipestbehandling" er i seg selv en myte - den har neppe så stor hensikt, for den er ikke helt tett og ergo kommer det vann (molekyler) inn likevel. Og dersom den ER tett, så stenger den bare dævelskapen inne inntil det er i så full blomst at reparasjon kan bli dyrt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Trude III Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Plastpest er nok en trussel som krever solid epoxypriming av skroget. En annen trussel er metallkomponenter som lever sitt liv konstant nedykket i vann. Min båt har ligget ute i 17år, sammenhengende 11 år med kun opp/ut for stoffing en gang i året. I år ligger den på land igjen og jeg har plukket av trimplan og eksosgjennomføring for å få status. Skruene var tynne som tråder eller tæret helt av. Alt var bare og kaste. Eksosslangen var full av sprekker og stålspiralene i slangen var rustet opp flere steder. Nå er alt skiftet og pakket om med nye bolter. Litt av en jobb. Jeg lå ute sist vinter men fikk ikke benyttet båten da havnen utenfor fryser. Jeg må innrømme at jeg har litt mere "ro i sjelen" når båten ligger trygt på land om vinteren. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Frivakten Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 (redigert) Min teori er at så godt som ingen båter får pest hvis de er på land om vinteren, men så godt som alle som ligger ute hele året får det hvis de ikke er forskriftsmessig grunnet. Deler din teori, og vil bare legge til at hvordan båten er bygget og hvilkenet materialer som er brukt, avgjør NÅR båten får plastpest. I boken "Plastvård" av Bjørn Peter Behrens, Nautisk Forlag i broderlandet, skriver forfatteren; I førsta hand er det altså båtbyggaren som avgör om båten kommer att drabbas av osmos eller inte - det er beroende av en rad faktorer, t ex noggrannhet i i arbetet och plastval. Dessuten beror det på vattnets temperatur och salthalt; ju mindre salt det vatten är där båten anvends och ju varmare det är, desto större är risken. Slutligen den faktor som båtägaren lettast själv kan påverka: ju lengre tid båten ligger i sjøn varje år, desto större är sannolikheten att den skall drabbas av plastpest. Redigert 1.November.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Frivakten Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 (redigert) Fra samme bok "Plastvård", skriver fofatteren: En engelsk forfattares (Tony Staton-Bevan) forskning visar att uppemot 40% av alla plastbåtar mellan 1 og 20 års alder uppvisar blåsbildning, och 70% av dom som är mer enn 10 år gamla. Enligt en undersøkning i USA (Practical Sailing, 1987) varierar risken for blåsbilding beroende på i vilka vatten båten används; medan risken är omkring 10% i nordöstra USA är den 50% i sydöstra. Redigert 1.November.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Spinner Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 En båt som aldri sjøsettes får aldri plastpest Dette er vel den eneste sannhet i denne sammenheng . Det er mange kommerisielle interesser i å "skremme" oss båtfolk til å behandle båten vår med all verdens vidundermidler, så her er det nok statistikk som kan være en rettesnor i forhold til hviket risikoer man er villig til å ta i forhold til behandling eller ikke. Noen av firmaene som fråtser i plastpest-angst gir 5 års garanti på pestbehandlingen, så hvis man vil sove veldig godt, så er det vel en ide med en sjekk hvert 5. år. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Ingar Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Jeg tror den hører hjemme som myte...Mulig.Men er det noen som har fått pest på en båt som er på land hver vinter? Og er det noen som har hatt båt uten grunning liggende på vannet året rundt i flere år og ikke fått pest? Jeg kan ikke huske å ha hørt noen 1. håndsberetninger som motsier teorien. Sannsynligvis er det også mange som har pest uten å være klar over det. Jeg snakket med eierne av noen av de båtene jeg sjekket og alle var fullstendig uvitende. Noen smilte også overbærende, et slikt kvalitetsprodukt som de eide fikk ikke pest.... Pipen fikk en annen lyd etter en nærmere inspeksjon av skroget. Men som nevnt, dette var noen år siden, sannsynligvis er problemet bedre kjent i dag. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Har akkuratt handlet båt med plastpest. Båten har ligget på vannet hver vinter siden 83, men hadde ikkantydning til pest før i august i år... Fikk båten rimlig da eier ikke viste hva han skulle gjøre for å reparere pesten... Tror dere eg kan la båten ligge en sesong til på sjøen før eg tar den på land for reprasjon (skraping av bunnstoff, åpne blemmer, tørke, sparke og prime)? Båten er en saga 20... Hadde makan båt for 3 år siden, den hadde også plastpest... Er dette tilfeldig, eller er eldre saga ekstra utsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 De kan trygt vente. Sannsynligvis har båten hatt dette i mange år.... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Hvor farlig er egentlig dette Osmose greiene? Er det noen som kjenner til eller har hørt om/lest om noen båt som har "gått i oppløsning" havarert el. pga. det? På meg så virker det mer som ett hysteri frembrakt av firmaer som tjener grovt på å fjerne det og produsenter av "antipest remedier". Har selv båten på land i vinterhalvåret, men det er ene og alene pga. at jeg ikke har mulighet for å passe på den i lange perioder. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frivakten Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Det er ganske typisk at pesten oppdages på høsten og gjerne av en ny kjøper. Og nesten umiddelbart begynner opptørkingen og hvorpå boblene forsvinner igjen. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Tine IV Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Har sagt dette i en annen tråd her men , må nesten si hva jeg har hørt om pesten . Kjenner flere som har jobbet hos Sandvik båtbyggeri , flere av dem har jobba der i mange mange år og noen av dem har aldrig gjort noe annet enn å støpe båter . Snakka om pest med et par av di gammle gutta en gang , da var svaret enkel og i stereo fra begge to . Dårlig arbeid sa gubbane , det er sånn at når du legger på lag på lag også plutselig er det lunch . Når dem kommer tilbake etter lunchen forsetter dem bare å legge på flere lag der dem slutta . Det er feil og en av det grunnane til plastpest , det må slipes før du forsetter med støpen etter evt en pause . Sånn omtrent blei detta forklart , jeg veit ikke . Hadde foresten en seilbåt med pest i havna for et par år sia , han har hatt den båten i nesten 20 år . Og den båten har aldrig liggi ute om vinteren . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Skipper Worse Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Og er det noen som har hatt båt uten grunning liggende på vannet året rundt i flere år og ikke fått pest? Min båt har ingen grunning og hun har ligget ute hver eneste av sine 22 vintre. Ingen tegn til den fryktelige "plastpesten". Hvor farlig er egentlig dette Osmose greiene? Er det noen som kjenner til eller har hørt om/lest omnoen båt som har "gått i oppløsning" havarert el. pga. det? Legenden vil ha det til at det var en båt nede i det sørlige Florida, eller muligens det sørlige Middelhav, som ble ødelagt av plastpest. Men jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at legenden er virkelig. På meg så virker det mer som ett hysteri frembrakt av firmaer som tjener grovt på å fjerne det og produsenter av "antipest remedier". Bare navnet "plastpest" sier jo sitt -- aldeles misvisende, men likefullt et retorisk mesterverk av et ord. Hvem har tjent på det, da? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frivakten Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Det bør ikke være noe dramatikk i dette at ting går i stykker. Alle ting har jo en viss levealder. Hus, biler, kjæledyr, vi mennesker og plastbåter? Er er et produkts levealder på 20-30 år, er jo det svært så bra. Dobbelt så lenge som en Volvo. Skal en forvente mer? Selv om det er en kjær ting? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
rogeri Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 En ting er sikkert og det er at båteieren har det bedre når båten står på land når været er som værst.!! Båtene tåler/bør tåle fint å ligge ute hele året, særlig de med selvlensende dekk som ikke har kalesje som må ivaretas. Forutsetter her en god havn og mulighet for ettersyn De aller fleste som har isfri havn her på disse kanter har båtene sine ute om vinteren uten at plastpesten er noen større trussel her enn andre steder. Faktisk svært sjelden jeg hører om dette problemet, annet enn i båtfora!! Jeg tror flere etter hvert flere er klar over den belastningen det er for skuta å bli løftet i stropper, med vridning skaking og klem som i mange tilfeller forårsaker sprekker og lekkasjer rundt vinduer og andre sammenføyninger. Måten man setter fra seg båten på, krybber bukker etc må også svært nøye vurderes for å unngå skader eller belastninger(kanskje særlig seilbåter). Båtene som tas på land i Oktober/November er sjelden skikkelig gjennomtørket i laminatet, før de første frosnettene setter inn. Hvorvidt dette kan være skadelig eller ikke skal ikke jeg kommentere. Kun ett frostfritt lokale hadde vært aktuellt for meg, hvis jeg MÅTTE lagre båten på land. Men det hadde blitt en lang vinter!! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Det bør ikke være noe dramatikk i dette at ting går i stykker. .... Er er et produkts levealder på 20-30 år, er jo det svært så bra. Dobbelt så lenge som en Volvo. ...... Mener du at en båt har gått i stykker og at levealderen er ute om den blir rammet av plastpest? I så fall mener jeg det er noe av det dummeste jeg har hørt. Ingen kan vise til et eneste tilfelle av at dette har skapt problemer som gjør at båten må utrangeres. Muligens, kanskje, hvis, og....dersom båten har sandwichbunn som delaminerer. Men på en båt i massiv glassfiber? Har sagt det før og sier det igjen: tenk på alle fiskebåtene nordpå. Gamle båter fra 60 og 70 tall. Har kanskje vært på land en gang vært 3. år og har neppe sett epoxy. Hvor mange av disse har gått ned pga denne pesten? Dette er hauset opp av båtblader og bransje i herlig samarbeid. Var en kar som spurte om råd på Båtlivs forum om dette. Han fikk svar og det ble en interessant diskusjon om pest etter et første innlegg som anbefalte full behandling til 60 00....Svarinnleggene var sterkt kritisk til om dette var nødvendig. Gjett hva båtliv trykket i bladet? Kun det ene svaret om full behandling. Det jeg virkelig frykter er at bransjen får i gang et ordning med noe ala en EU-kontroll som gjør at båteiere med pest må legge ut 100 000 for å få dette reparert. Når man se galskapen i f.eks CE-merkingen skulle det ikke forundere meg om de får i gang dette også om kanksje 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 En ting er sikkert og det er at båteieren har det bedre når båten står på land når været er som værst.!! Er heilt uenig med deg i dette, men elles heilt enig i det andre du skriv, rogeri. Eg vil heller ha båten liggande godt fortøyd i hamna, enn på vaklande bukkar og støtter på opplagsplassen når vestlandsvinden set inn for fullt. Eg vil også sleppa problem med presenningen som flagrar av. For ikkje å snakka om problem med lekkasjar og slikt som kan oppstå dersom oppstøttinga er feil. Hovudproblemet med opplag på land er likevel at ein ikkje kjem seg på sjøen ein stor del av året... I mi hamn ligg dei fleste båtane ute heile året. Det er heller ikkje ei 100 prosent isfri hamn. I dei kaldaste periodane legg isen seg, utan at det fører til problem (anna enn at ein ikkje kjem seg ut...). Når det gjeld plastpest så spelar også tidlegare skader på undervass-skroget inn. Eg hadde for ein del år sidan ein båt som hadde vore oppe kvar vinter, men likevel fekk pest. Her var nok årsaka dårleg reperasjonsarbeid på sår i kjølen som følge av grunnstøyting. Men "byllene" (+ dei gamle såra) lot seg enkelt reparera, utan at det gjekk ut over båtgleda... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Frivakten Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Mener du at en båt har gått i stykker og at levealderen er ute om den blir rammet av plastpest? I så fall mener jeg det er noe av det dummeste jeg har hørt. Ja, selvfølgelig, men har jeg sagt at den ikke kan repareres og dermed få ny levealder. Men på en båt i massiv glassfiber? Hva består massiv glassfiber av? Bare plast eller lagdelt glassfiber og plast? Takk for at du er så moderat i dine uttrykk Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sebaldus Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Sorry om jeg brukte for harde ord men jeg synes det er ganske hardt å hevde at båten har levd sin levetid om den får plastpest. Har knapt nok hørt om noen plastbåt som har nådd sin levealder. Massiv glassfiber er i mine øyne glassfiberarmert polyester uten kjernemateriale. Men klart det kan finnes gode og dårlige, tynne og tykke osv varianter av dette. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 ... det er sånn at når du legger på lag på lag også plutselig er det lunch . Når dem kommer tilbake etter lunchen forsetter dem bare å legge på flere lag der dem slutta . Det er feil og en av det grunnane til plastpest , det må slipes før du forsetter med støpen etter evt en pause... Tror de gamle gubbene viste ikke hva plastpest er for noe heller. Vet jeg det? Vet ikke om jeg vet, men det jeg tror jeg vet - er ganske overbevist om det: Plastpest er når gelcoat sprenges av fra laminatet pga at osmosen gjennom gelcoaten bygger opp et trykk mellom laminatet og gelcoaten (kjemiske/fysikalske greier dette her - ingen flere detaljer). Har du ikke gelcoat får du ikke plastpest - og derfor mener jeg at det er tullprat hva de gubbene fortalte - med mindre de mente noe som å sprøyte inn gelcoaten i formen før lunch og legge første lag med glassfiber etter lunch. Men da måtte de nok slipe gelcoaten i formen før de la på første matte. Om det ville ha funket og hadde noe for seg stiller jeg meg tvilende til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.