Jump to content

OMC/Steyr feilkoder


tuffff

Recommended Posts

Jeg har forsøkt Univa i Arendal. Problemet er bare at den elektronikken som er på OMC er opprinnelig en Ford-styring og anderledes enn den Steyr bruker nå. Hvor store forskjeller det er vet jeg ikke, men de kan jo fort være betydelige. Det elektroniske dashbordet til Steyr passer f.eks ikke til min OMC/Steyr :headbang:

En kunne jo nesten være fristet til å skifte ut hele elektronikken og få en "ren" Steyrmotor. :rolleyes:

 

Men jeg kan vel ikke være den eneste i Norge som har en slik motor. Må vel ha blitt solgt noen stykker i løpet av de to årene OMC markedsførte den.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post

1922 First Monoblock engine from STEYR ( Type II )

1990 Foundation of STEYR Motorentechnik GmbH

1991 Start of M1- Marine Diesels ( OMC COBRA DIESEL ), first electronically controlled Marine Diesel

1993 Marketing start " STEYR marine diesel"

1996 NATO- homologation for the STEYR M16TCA ( HD)

1998 Homologation according "SOLAS"

2001 Independent STEYR MOTORS GmbH

2003 Relocation to our new production and development facilities in Steyr

Jan. 2004 Start of Production of STEYR 256

 

 

Slik jeg tolker det er bare hvordan de markedsfører produktet som er forskjellen, selvsagt er det endel endringer underveis da. Jeg tror kansje du skal ta kontakt direkte med Steyr eventuellt spørre Univa fint hvem du skal kontakte for å få tak i tegninger.

 

Når det er sagt så er det på mine 236 motorer så har startreleet og fuelreleet felles sikring, kan du høre om start releet klikker inn?

 

Se manualen her

Link to post

Det er Univa som har opplyst dette med Ford-styring på OMC-utgaven.

 

Releet klikker ikke inn når jeg vrir helt om på nøkkelen. Antagelig dårlig kontakt et eller annet sted for det oppstod etter lengre tid uten bruk, og med nokså rått vær de siste ukene. Men displayet nede på motoren blinker på tallet 60, så jeg gikk ut fra at dette kanskje kunne si meg noe dersom jeg hadde den riktige manualen. Steyr-manualen har ikke noen feilkode 60 så vidt jeg kan se.

 

mvh tuffff

Link to post

Startmotoren går vanligvis helt uavhangig av elektronikken, kun via sikring og nøkkelbryter og frem til releet. Du kunne jo målt spenningen ut fra releet, det skal være 12v før du vrir om nøkkel, er den ikke det er det brudd ett sted. Er den 12v skal den falle til 0v under start om releet virker som det skal.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...