Guest Gjest Startet 1.November.2006 Del på Facebook Startet 1.November.2006 Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2007 inneholder mye rart. Jeg må likevel si at jeg ble oppriktig forbauset over forslaget om avgift på diesel brukt til fremdrift av fritidsbåt. Den nye avgiften vil bringe inn utrolige 22 millioner kroner, og det i et budsjett på rundt 800 milliarder. Skatte- og avgiftstrangen har åpenbart nådd nye høyder. Dette er kun smålig. Høyre, i likehet med KNBF, mener forslaget er lite fremtidsrettet. Departementet har ikke bare unndratt forslaget høring, de opererer også med feil tall. Jeg er selv sørlending og bruker mye tid i båt, spesielt om sommeren. Båtliv er en herlig fritidssyssel og friluftsaktivitet. Vi må kunne se til land som UK og Finland hvor de ikke har avgift på båtdiesel bla med hensyn til båtturisme og næring langs kysten. De aller fleste som eier båt har både helt vanlige inntekter, formuer og båter. Dette forslaget vil ikke ramme "de rikeste", men alle oss andre. Det er derfor enkelt for Høyre å si et bastant nei til å fjerne avgiftsfritaket. Peter S. Gitmark, stortingsrepresentant og avgiftstalsmann for Høyre Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Vi må kunne se til land som UK og Finland hvor de ikke har avgift på båtdiesel bla med hensyn til båtturisme og næring langs kysten. Eller vi kan se til land som Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Hellas osv som har denne avgiften. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Men tuffff da, de landene du nevner har da ikke noe båtturisme å snakke om, det er jo f.eks ikke en norsk båt å se i Bohuslan på sommeren, eller i Danmark for den saks skyld.... de landene du nevner har ei heller noen stor fritidsbåtflåte... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Guest Gjest Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Langt på vei enig med deg Gitmark. Men problemet er neppe noen kroner til eller fra til staten. Hovedproblemet er støy, forurensing og de skader store båter påfører miljøet og de av oss som dyrker friluftslivet. Høyre bør derfor heller gå inn for en miljø og brukervennlig avgiftsordning som rammer de største "miljøsvina" direkte, og så hardt at de blir tvunget til å finne andre fremdriftsmetoder. mvh Knut Gråbein Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Eller vi kan se til land som Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Hellas osv som har denne avgiften. mvh tuffff Men hva betaler en svenske for en ny bil da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 (redigert) Hovedproblemet er støy, forurensing og de skader store båter påfører miljøet og de av oss som dyrker friluftslivet. Høyre bør derfor heller gå inn for en miljø og brukervennlig avgiftsordning som rammer de største "miljøsvina" direkte, og så hardt at de blir tvunget til å finne andre fremdriftsmetoder. mvh Knut Gråbein Jo altså nå hverken støyer eller skader min båt miljøet nevneverdig.... Hva med å isteden innføre en differensiert engangsavgift/årsavgift basert på båtstørrelse ??? I bilverden er en bil mellom 4 og 5 meter lang og forbruket varierer ikke så enormt (som i båtverdenen) mellom forskjellige biltyper. CO2-avgiften bidrar dessuten til at biler med virkelig store motorer må betale en høyere engangsavgift. Så byråkratene kan gjerne finne ut hvilken båtstørrelse som skal være "normen" for en familiebåt, og så legge på en eller annen avgift på båter som er vesentlig mye større enn dette, isteden for å skjære alle over en kam og legge på dieselavgiften. Smart hæ ? PS! Jeg har ikke behov for (eller råd til ) noen båt over 30 fot så derfor er jeg ikke like solidarisk med 35-65 foterne som kanskje mest er målgruppen for vår ærede avgiftskåte SV-stand. Redigert 1.November.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 PS! Jeg har ikke behov for (eller råd til ) noen båt over 30 fot så derfor er jeg ikke like solidarisk med 35-65 foterne som kanskje mest er målgruppen for vår ærede avgiftskåte SV-stand. Dette var da særdeles navlebeskuende...... skulle nesten tro du hadde seilbåt ... Det virker som om samholdet morotbåteierne imellom er i ferd med å slå sprekker.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Men tuffff da, de landene du nevner har da ikke noe båtturisme å snakke om, det er jo f.eks ikke en norsk båt å se i Bohuslan på sommeren, eller i Danmark for den saks skyld.... de landene du nevner har ei heller noen stor fritidsbåtflåte... Eeehhh... Jeg glemte Tsjekkia, Slovakia, Østerrike osv................! Men hva betaler en svenske for en ny bil da ? Bil???? Hva har det med saken å gjøre?? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 (redigert) Du verden. Det er jo rent som en får tårer i øynene når en leser om de oppofrelser og forsakelser en seilbåteier må tåle når han aldeles uegennyttig prøver å gjøre en innsats for å berge oss alle fra miljøkatastrofen. Intet middel skal få ligge uprøvet skjønner vi i kampen mot drivhuseffekter og global oppvarming. Og hva får han til takk? Intet annet enn sur kritikk fra miljøsvina og rånerne i dieselbåter som til overmål er så frekke at de lager bølger på sjøen når fanebærerne i miljøkampen, for anledningen kledd i blå blacer og med splittflagg, seiler slør på vei hjem etter helgens dont. Uttakk er verdens lønn.. Redigert 2.November.2006 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mulligan Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 blacer Hva er en blacer? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Vet ikke, jeg har bare splittflagget, jeg. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Du verden. Det er jo rent som en får tårer i øynene når en leser om de oppofrelser og forsakelser en seilbåteier blir til del når han aldeles uegennyttig prøver å gjøre en innsats for å berge oss alle fra miljøkatastrofen. Intet middel skal få ligge uprøvet skjønner vi i kampen mot drivhuseffekter og global oppvarming. Og hva får han til takk? Intet annet enn sur kritikk fra miljøsvina og rånerne i dieselbåter som til overmål er så frekke at de lager bølger på sjøen når fanebærerne i miljøkampen, for anledningen kledd i blå blacer og med splittflagg, seiler slør på vei hjem etter helgens dont. Uttakk er verdens lønn.. Endelig en inne i fjorden som har forstått det. Men jeg lurer også litt på "blaceren", tror jeg hadde en slik på 60-tallet, kanskje jeg skulle skaffe meg en for å markere min uegenyttige oppofrelse og forsakelse. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Sporty og elegant blazer i sort med trekvartlange armer og kantdetaljer. Blazer kr. 1948. Materiale: 100 prosent bomull Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jaliza Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Vi lar oss herse med. La oss bare innse det. Når man forsøker å få bort en avgift, kommer det til og med forslag om andre avgifter for; alle-andre-folk-som-ikke-er-like-som-meg-selv-folk........ Trodde vi skulle bli enige om at den nye avgiften er enda et nytt tapsprosjekt - samfunnsøkonomisk- som blir igangsatt av våre folkevalgte. Jeg har ingen tro på at de folkevalgte kunne kommet på slike ting helt av seg selv. Jeg tror byråkratene ligger bak og fyrer. :nono: Her er i tilfelle et nytt idiotisk forslag: Plomber alle motorer slik at båten de sitter i ikke går fortere enn 5 knop. Det løser sinnsykt mange problemstillinger. Og ikke minst: Da slipper de (våre formyndere) den tunge jobben med å trykke oss enda lenger ned i dritten, for lenger kommer vi sannsynligvis ikke..... Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Bil???? Hva har det med saken å gjøre?? mvh tuffff Jo nå skal De høre at de fleste båteiere er jo også bileiere og hvis svenskene slipper unna med lavere bilavgifter så kan de vel leve med noe høyere drivstoffpriser. Mens vi i Norge ikke slipper unna med noe som helst. Det er jo summen av avgiftene som utgjør problemet. Jeg kan gjerne betale mere for båtdieselen men da må jo staten redusere tilsvarende på andre skatter og avgifter sånn at ikke jeg blir sittende med hele regninga. Det er jo min olje også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Mens vi i Norge ikke slipper unna med noe som helst. Det er vel omtrent det samme de føler i alle de land vi naturlig liker å sammenligne oss med? Og siden vi år etter år blir av FN utnevnt til verdens beste land å leve i, har penger på bok så det holder og litt til, har blant verdens høyeste forventete levealder og kjøpekraft som kanskje, men bare kanskje, et sjeikedømme eller to kan matche, så er vel, tross alt, ikke alt bare helt "bånn i bøtta"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Og siden vi år etter år blir av FN utnevnt til verdens beste land å leve i, har penger på bok så det holder og litt til, har blant verdens høyeste forventete levealder og kjøpekraft som kanskje, men bare kanskje, et sjeikedømme eller to kan matche, så er vel, tross alt, ikke alt bare helt "bånn i bøtta"! Nettopp, og hvorfor skal vi da til tross for alle disse pengene på bok, stadig plages av uvettige politikere og forslag som svekker økonomien til de som ikke har allverden fra før av ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Like det eller ikke, men det er tverrpolitisk enighet om viktigheten av å kjøle ned norsk økonomi og da setter man opp rentenivået (Norges Bank) og inndrar kjøpekraft (Regjering og Storting). Spørsmålet blir da heller; Hvorfor skal akkurat avgiftsfri diesel "rammes"? Nei, kanskje vi skal øke sukkeravgiften, innføre moms på bøker, gå tilbake til ordning med dobbeltrom på gamlehjem eller hva vet jeg? Ingen avgifter er populære, men inntektene de medfører er viktige for fellesskapet. Forøvrig synes jeg det er synd at gode gamle "Stuttum" ikke er aktiv lenger for rundt dette temaet på dette forumet så er det stoff for mange nye serier! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Alvito Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Like det eller ikke, men det er tverrpolitisk enighet om viktigheten av å kjøle ned norsk økonomi og da setter man opp rentenivået (Norges Bank) og inndrar kjøpekraft (Regjering og Storting). Ta en titt i dagens utgave av Aftenpostens leder. Bildet er nok en del mer nyansert enn det du her hentyder. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Vel, det har i lang tid vært urettferdig at folk med små miljøvennlige bensinmotorer betaler langt mer for sin bensin enn jeg gjør for dieselen til min 72 mod sabb som tross alt forurenser mye mer. Avgiftsnivået i Norge er for høyt, men i sannhetens navn så var denne avgiftsforandringen grei. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Vel, det har i lang tid vært urettferdig at folk med små miljøvennlige bensinmotorer betaler langt mer for sin bensin enn jeg gjør for dieselen til min 72 mod sabb som tross alt forurenser mye mer. Avgiftsnivået i Norge er for høyt, men i sannhetens navn så var denne avgiftsforandringen grei. I sannhetens navn var den vel grei for deg som kanskje bruker 50-100 liter i året ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Alvito - jeg leste den i morges og sitter med den foran meg, men kan ikke se at det står noe der som står i kontast til det jeg tidligere skrev? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Alvito Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 (redigert) Mouche, det jeg tenkte på i lederen er at hovedårsaken - slik jeg tolker den - er kjøling av utlånsveksten, da i særdeleshet privat sektor. Hvis en ser isolert på inflasjonsveksten så sliter de faktisk med å oppnå 2,5% inflasjonsvekst som tidligere har vært måleparameterne for renteøkning. Faktisk så har sentralbanken nedjustert anslagene. Som lederen hentyder så står Svein Gjedrem i spagaten mellom to metodikker og er for sent inne i taklingen. Redigert 2.November.2006 av Alvito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Alvito - ja vi er helt enige der. Ser ut som alle regjeringer i den vestlige verden har blitt overrasket over den lave inflasjonen og mye av forklaringen ligger jo i den vanvittige importen av produkter fra Kina. Det har lenge, og av mange fakøkonomer, vært stilt spørsmålstegn ved om inflasjon på 2,5% var det rette (eneste) parameter man skulle styre etter, men dette er også et politisk spørsmål. Om sentralbanksjefen er for sen, eller ikke, er litt tidlig å fastslå, men la oss alle håpe at han gjør det riktige, og til riktig tid! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ubåtfender Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Eeehhh... Jeg glemte Tsjekkia, Slovakia, Østerrike osv................! Bil???? Hva har det med saken å gjøre?? mvh tuffff Noe som vi i norge er helt avhengig av. Og som er billigere i alle andre land enn Norge. Som igjen gjør Norge meget dyrt land å leve i. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.