SveinHa Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Nå til dags skal jo alle båters lengde være største lengde inkl. baugspyd og badeplatform. Jeg vurdere å kjøpe meg f.eks. en 49 fot kutter på 24 brt. Denne er jo i dag sertifikatfri da en kutters lengde regnes fra baug til rorstamme. Regner en total lengde er den gjerne 55 fot og dermed sertifikatpliktig. Noen som vet noe om kommende regler på dette området? Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Poseidon Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 God dagen Svein, Tillat meg et "God dag mann, økseskaftsvar....": Siden jeg ikke vet svaret på det du spør om, svarer jeg like godt på noe annet Jeg tør nemlig påstå at respekten for Fritidsbåtskippersertifikatet er sterkt overdrevet. Pensumet er ikke verre enn at enhver seriøst interessert båtmann kommer seg igjenom i løpet av en vinter. I tillegg vil jeg påstå at stoffet stort sett er meget interessant hvis det fremlegges og bearbeides på rette måten. For min egen del, så startet jeg Fritidsbåtskipperkurs forrige uke, ca 15 deltagere og der er ingen tvil om at vi har det "spinnskoy" for å bruke et godt Karmøyuttrykk! mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SveinHa Posted October 22, 2003 Author Share Posted October 22, 2003 Jeg tør nemlig påstå at respekten for Fritidsbåtskippersertifikatet er sterkt overdrevet.Enig i det. Jeg har hatt planer om å ta sertifikatet i mange år og kommer nok til å gjøre det om jeg får meg en såpass stor båt. Litt av problemet er at "alle andre" mener det er uoverkommelig og dermed er markedet for å selge en slik båt ganske mye mer begrenset enn de sertifikatfrie. Pr. i dag er den aktuelle båten ikke noe problem, men om reglene endres og jeg vil selge den om noen år sitter jeg kanskje med skjegget fullt av postkasser. Derfor er jeg interressert i om "der er noe på gang"....... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Poseidon Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Hei igjen Svein, Det du nevner er helt klart et poeng, men for min egen del er jeg kanskje kortsiktig nok til å kjøpe en båt for å ha den - ikke for å selge den .... Forøvrig kan jeg nevne at den mannen i Sjøfartsdirektoratet som steller med disse sertifikatene heter Eek, fornavnet kommer jeg ikke på i farten. En annen aktuell kontaktperson kan være Sæbuødegården. Det er vel rimelig å anta at begge disse vet en del om hvilke spøkelser som vandrer rundt i kulissene i Brussel. mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Hej SveinHa o Poseidon ! i EU landet Sverige gäller krav på skepparexamen för båtar större än 12 * 4 m (Det som per def. = skepp! ) både längd o bredd mått måste vara uppfyllt ! Finner du alltså en 'skuta' som er 20m lang o bare 3,95 bred (om det nu finns något sådant!) så kan du alltså ha henne som fritidsbåt utan krav til skepparexamen! Men så fort båda måtten er uppfyllda, da skall du ha skepparexamen! Sådana har reglerna varit her sedan 'urminnestider' , jag vet faktiskt ikke om det er något nytt på gang fra Bryssel ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
PanPan Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 ... i EU landet Sverige gäller krav på skepparexamen för båtar större än 12 * 4 m (Det som per def. = skepp! ) både längd o bredd mått måste vara uppfyllt ! Ser at Hallberg Rassy 43 har målene 13,57 x 4,08 meter. Gjelder kravet om *skepparexamen* generelt for hele EU? Hva omfatter en slik utdannelse? Quote Link to post
Krapyl Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Lengde over 15 meter utløser sertifikatkrav Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Ser at Hallberg Rassy 43 har målene 13,57 x 4,08 meter. Gjelder kravet om *skepparexamen* generelt for hele EU? Hva omfatter en slik utdannelse? Hej Panpan! det vet jag inte! Jag trodde i min enfald att sådana her regler var internasjonella, her går grensen för vad som kallas ett 'skepp' just vid dessa 12*4 meter (båda mått uppfyllda!) det skall då registeras i skeppsregistret i Stockholms tingsrätt !!! Samt krav på skepparexamen för den som för fartyget! Så din HR43 faller ju inom den regeln. Om det gäller i hele EU vet jag ej! o vad jag lärt mig her på baatplassen så er ett norskt skepp större! minst 15m längd ! Skepparexamen fanns förr i två klasser A o B varav det er klass B vi menar i dagligt tal med Skepparexamen. Idag kallas det Kustskepparintyg, se nedan http://www.nfb.a.se/kustskepparintyg.htm#k...skapsfordringar Quote S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Posted October 22, 2003 Author Share Posted October 22, 2003 o vad jag lärt mig her på baatplassen så er ett norskt skepp större! minst 15m längd !For å presisere litt så er norske krav til fritidsskippersertifikat at båten må være over 15 meter ELLER over 25 bruttotonn. Det er nok at et av kravene er oppfylt. for min egen del er jeg kanskje kortsiktig nok til å kjøpe en båt for å ha den - ikke for å selge den ....Det er nok jeg også, men prøver å se litt lenger enn nesetippen av og til Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Poseidon Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Det er nok jeg også, men prøver å se litt lenger enn nesetippen av og til Hadde jeg gjort det, så hadde jeg aldri kjøpt "Poseidon" - men duverden så meget moro jeg har hatt med den gjennom snart 12 år! Derfor er jeg glad for at jeg levde etter mitt gamle ord: "Jeg vil heller angre på noe jeg har gjort, enn på noe jeg ikke har gjort..." mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Hej SveinHa o Poseidon ! i EU landet Sverige gäller krav på skepparexamen för båtar större än 12 * 4 m (Det som per def. = skepp! ) både längd o bredd mått måste vara uppfyllt ! Finner du alltså en 'skuta' som er 20m lang o bare 3,95 bred (om det nu finns något sådant!) så kan du alltså ha henne som fritidsbåt utan krav til skepparexamen! Men så fort båda måtten er uppfyllda, da skall du ha skepparexamen! Sådana har reglerna varit her sedan 'urminnestider' , jag vet faktiskt ikke om det er något nytt på gang fra Bryssel ! HeiEr litt heldig her. Båten er 4,05 * 11,80. Dette har jeg papirer på, og det er uten badeplattform og baugspyd. Dermed ikke sagt at skippereksamen er unøvendig, og kan jeg dra til "utlandet" trygt atter en gang. mvh giver Quote Link to post
jada Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 respekten for Fritidsbåtskippersertifikatet er sterkt overdrevet. Enig i denne uttalelsen. Tok selv dette sertifikatet for to - tre år siden. Lånte bøker, kart og diverse eksamensoppgaver av bekjente, og leste og studerte på egenhånd. Spesielt navigeringen var interessant. Hadde et godt samarbeid med en som arrangerte kurs, og fikk gå opp til eksamen i alle fag etterhvert sammen med de som fulgte kurset. Hele greia kostet meg noen eksamensgebyr. Dette er ingen heksekunst for noen, dersom interessen er til stede. Og det burde den være blant baatplassens medlemmer. Det er tilfredsstillende å sitte inne med noen kunnskaper om dette, men om jeg til nå har hatt veldig bruk for kunnskapene i min 27 fots Joda er jeg ikke helt sikker på Quote Link to post
KOB Posted October 22, 2003 Share Posted October 22, 2003 Jeg tør nemlig påstå at respekten for Fritidsbåtskippersertifikatet er sterkt overdrevet. Pensumet er ikke verre enn at enhver seriøst interessert båtmann kommer seg igjenom i løpet av en vinter. I tillegg vil jeg påstå at stoffet stort sett er meget interessant hvis det fremlegges og bearbeides på rette måten.Dette kan jeg bekrefte. Jeg tok selv Fritidsbåtskippersertifikatet i løpet av senvinteren/våren. Veldig mye interessant navigasjon å lære (i tillegg til mye annet), ikke spesielt vanskelig, helt grei eksamen, og - ikke minst - veldig hyggelig og sosialt. Anbefales! PS. Fritidsbåskippersertifikat gir rett til å føre båt over 15m lengde inntil 50 bruttotonn (ikke 25 som noen har skrevet). Bruttotonn er et volummål (ikke vekt som mange tror), og hvor stor båt du "får" for dette er helt avhengig av - nettopp volum. Kommer du opp i 65-70' så er risikoen stor for at du er i ferd med å passere 50 bruttotonn, men du kan også passere grensa med en mindre båt. Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
SveinHa Posted October 23, 2003 Author Share Posted October 23, 2003 Hei igjen alle sammen. Hadde meg nettopp en 45 minutters prat med Trond Evensen (hyggelig kar forresten) i Sjøfartsdirektoratet angående fritidsskippersertifikat. Det ser nok ut til at både jeg og flere jeg kjenner har tatt en smule feil her. Kort oppsummert er dagens (dvs. i tiden etter 16.12.83) krav til sertifikatplikt at fartøyets STØRSTE lengde er 15 meter eller mer. For at dette kravet ikke skulle få tilbakevirkende kraft er der gjort et unntak som går på at fartøy med GYLDIG målebrev datert før 16.12.83 regnes 25 brt. som grense for sertifikatplikt, uavhengig av lengde. Dette med GYLDIG målebrev er nok den største haken med fiskefartøy som er ombygd da en endring i størrelse på lasteluken (som jo ofte blir gjort ved ombygging til fritidsbåt) eller andre endringer som endrer fartøyets innvendige volum, ugyldiggjør eksisterende målebrev og da skal ny måling foretas og nytt målebrev (med ny dato rimeligvis) skal utstedes. Da gjelder plutselig største lengde og ikke tonnasje. Jeg skrev her tidligere om måling av kuttere, der lengde måles fra forstevn til rorstamme. Dette målet kalles kjenningsmål og er aldri benyttet i forbindelse med sertifikatkrav men var sannsynligvis viktig vedr. fiskerikvoter, konsesjoner og denslags. Det er vel ikke uten grunn at mange fiskebåter har et kjenningsmål på 14.9 meter..... Fartøy under 50 brt. er underlagt nasjonale regler og kommer sannsynligvis til å forbli det også i framtiden. Herved ser dette betydelig klarere ut for meg og forhåpentligvis også for flere andre. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.