Jump to content

Blåse liv i en Vista 28 :)


WithVital

Recommended Posts

Dette er den "offisielle" tråden jeg forstår det er lurt å ha ifm. slike prosjekter så jeg slipper å mase for mye med mange forskjellige småtemaer som handler om samme båtprosjektet:

 

...Vista 28...

 

Etter at et Orion 32-prosjekt (stålbåt) gikk i vasken kom jeg over en gammel og sliten Vista fra rundt 1980 som jeg i motsetning til Orionen kunne bo i imens jeg pusser den opp, og lot meg ikke be to ganger. Da fruen ble solgt og With Vitalen stakk av (-eller hvordan det nå var...) i 2004 startet jeg å titte etter noe større å gå løs på som muliggjør lengre reiser / boing og betydelig fordypning i innredningsdetaljer og teakfinisher. Planen er så klart å smyge meg til middelhavet via kanaler i europa og finne en ny frue deromkring...

 

Vista 28 - ca 1974-modell ("seilbåtvarianten")

origtegn_bp.gif

 

Min Vista 28 - ca 1980-modell ("snekkevarianten")

bp_minvista.jpg

 

Båten er strippet ned til bærebjelker innvendig, og dekk er tatt av. Jeg har startet isolering av båten (Rockwool marinematter - 30mm), og bygget reisverk til ny innredning. Pengene bestemmer tempoet, og etter å ha kjøpt batteri og starter og isolasjon gleder jeg meg til å få Meranti, mer reisverk og Teak til innredning.

 

Isolasjonen er i gang

bp_isolasjon.jpg

 

Som tidligere tegner jeg det meste ganske detaljert før jeg starter sagen. Selv om jeg liker "seilbåtvarianten" veldig godt, har jeg mer lyst på en båt med god plass inne / under tak enn en regattasak, og har bestemt meg for å gjøre følgende (store) endringer på min "snekkevariant":

- heve tak i kabin og styrhus med 7 cm (til totalt 190cm ståhøyde etter isolering i hele båten)

- utvide styrhus 20 cm akterover (for å ha skyvedører inn til styrhus)

- isolere hele båten

- legge selvlensende dørk akter og ha tørt motorrom

- fjerne eksisterende toalett / vask-rom-løsning (se tegn. over) og bygge nytt toalett- og dusjrom

 

Planløsning:

bp_planlosning.jpg

Klikk her for større versjon.

 

Gammel planløsning:

bp_gml_planlosning.gif

Klikk her for større versjon.

 

For å muntre meg selv opp litt har jeg tegnet et stemningsbilde av båten med alle endringer:

bp_mood.jpg

Klikk her for større versjon.

 

Og for å sette meg selv på plass igjen har jeg tegnet split-skisser på alt fra luft til strøm:

bp-split.jpg

Klikk her for å se plansjene hver for seg.

 

Men som sagt bor jeg i båten allerede og isolasjon og motorting måtte prioriteres før frosten kom (ganske kjølig plutselig :). Ettersom jeg ikke får hevet overbygg før til sommeren, blir neste fase etter isolasjonen å bygge ny innredning. Gleder meg veldig til Meranti og Teak kommer om noen uker og jeg kan starte for alvor med snekringen.

 

Slik skal jeg lage styrbord vegg i hovedkabin (omtrent):

bp_tv.jpg

Jepp: uten leilighet går 32-tommeren rett inn i veggen i båten :)

 

Så er tråden ihvertfall startet. Jeg kommer så klart tilbake med mer når det skjer noe. Foreløpig går mye av tiden med til å varme med en gammel BAHCO badstuovn og sove med lue :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Jøss skulle ønske jeg kunnet tegne opp mitt prosjekt på den måten. Veldig imponerende og båten ser ut til å bli fin og harmonisk med de endringer du gjør. Denne tråden gkleder jeg meg til fortsettelsen på, lykke til så lenge

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Ser ut som et kjempe prosjekt!

 

Men du... tre dyner fremme...har du tanker om og ha en blondine og en brunette?... eller to blondiner?

 

Middelhavet, Sabeltann......Middelhavet! 2 skinnende, sorthårede ...... :cool:

:sailing:

 

32", god plass og alle fasiliteter. Hva mer trenger man?

Gleder meg virkelig til å se fortsettelsen av dette.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Lurer litt på den isolasjonen du benytter?

Finnes det noe info om denne typen rockwool og er den spesifikt beregnet for bruk i båt???

Tenker på fuktighet etc.!!

 

Rockwool Marinemattter er egentlig utviklet for bruk ombord i skip. Ikke veldig spesielle i forhold til annen Rockwool med samme densitet, men har alu.folie pålimt, noe som bedrer håndterligheten. Rockwool generelt trekker ikke vann, med mindre vi snakker om vann under trykk, så i utgangspunktet burde dette kunne gå bra.

 

mvh tuffff

Link to post

Jeg blir utrolig misunnelig på dine evner til å fremstille indéene som tegninger/skisser. Har du noen hemmeligheter å dele med oss? Er du teknisk tegner/arkitekt? Har du funnet det ideelle tegneprogrammet? Er det i det hele tatt noe du kan formidle til alle oss andre som sliter med å tegne en rett strek.... med linjal!

 

PS . Det blir en sabla fin båt, kunne tenke meg noe slikt selv, men jeg har ikke fått solgt kjerringa enda, (markedet er enda dårligere enn bruktbåtmarkedet :confused:) så jeg trenger en som er 8-10 fot lenger...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Morsomt prosjekt. Vista er en trivelig båt.

 

Ryktene sier at den er konstruert av Aanon Kittelsen i Risør, men det er en sannhet med modifikasjoner. Aanon Kittelsens båtbyggeri lå på Lekerøya, og for at arbeiderne kunne komme frem og tilbake, hadde de en nederlandsk trebåt. Da tidene for dyre trebåter/yachter ble dårligere sånn på slutten av 1960-årene, fant de ut at de skulle prøve seg på plast. Da brukte de den nederlandske båten som plugg, og dermed var Vistaen født. Det ble laget noen Vistaer hos Aanon Kittelsen med nydelig trearbeid.

 

Lykke til videre med arbeidet!

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
  • 2 uker senere...
Vista er en flott båt - selv før ombyggingen. Ingen skarpseiler, men du står godt og lunt under doghouset. Skal du beholde den utvendige styreposisjonen - og skal du investere i ny motor? Lykke til med et spennende prosjekt!

 

Jeg beholder utvendig styreposisjon. Er i full sving med å finne ut hva Solenoider er og om motorer har drivstofftilførselsbryter og slikt :) -gnistene fyker og oljen pipler ut her og der, så hvis jeg ikke blir mekaniker ila vinteren er det mulig jeg investerer i en ny og litt større motor.

 

 

Dette ser spennende ut. Jeg har selv en vista 28, som ble kjøpt for 2 år siden, og det har vært en

lang vei å gå for å få den ok, Den begynner å bli fin nå (etter mye arbeid..).

Viktigste ting å si: Vista 28 er en TRIVELIG båt!

 

LYKKE TIL! :flag:

 

Enig med deg! -en venn har også en Vista som han satt i stand for to år siden. Han er i gang med ny restaurering nå etter en noe slett dekksjobb :)

 

Vanvittige fine tegninger dette her da :yesnod: Hvilket program brukte du til dette?

Ser på nettsiden du har linket til også. Mye fint arbeid der også :yesnod::yesnod:

 

Jeg tegner i Illustrator (Adobe) ingen snarveier eller lure drag-n-drop saker, men rett og slett en og en strek (-men så er jeg også liksom utdannet til slikt... :)

 

Herlig prosjekt! Og Vista er ikke noen jålebåt - en flott båt (til motorseiler å være :wink: ) - jeg liker'n! Lykke til!

 

Tusen takk! -er veldig fornøyd selv :)

 

 

Blir helt sikkert en bra skute dette!

 

Lurer litt på den isolasjonen du benytter?

Finnes det noe info om denne typen rockwool og er den spesifikt beregnet for bruk i båt???

Tenker på fuktighet etc.!!

 

Se nedenfor..

 

Rockwool Marinemattter er egentlig utviklet for bruk ombord i skip. Ikke veldig spesielle i forhold til annen Rockwool med samme densitet, men har alu.folie pålimt, noe som bedrer håndterligheten. Rockwool generelt trekker ikke vann, med mindre vi snakker om vann under trykk, så i utgangspunktet burde dette kunne gå bra.

 

mvh tuffff

 

Mattene er veldig praktiske, og sammenlignet med 5mm tullet fra Maritim er det er røverkjøp. Mattene er seks meter lange og fåes i forskjellige tykkelser. De er belagt med aluminiumsfolie og galvanisert hønsenetting (sydd fast i rockwoolen med ståltråd). Enkle å plassere og justere og klippes lett med hagesaks el.l.

Eneste jeg er litt skeptisk til er at hønsenettingen er sydd fast med ståltråd. I manualen jeg har for isolering av båt står det at aluminiumen skal være heldekkende og at alle hull og rifter skal tapes over med aluminiumstape... -blir jo litt av en jobb med ca 1 sting pr kvadrattomme :)

 

Jeg blir utrolig misunnelig på dine evner til å fremstille indéene som tegninger/skisser. Har du noen hemmeligheter å dele med oss? Er du teknisk tegner/arkitekt? Har du funnet det ideelle tegneprogrammet? Er det i det hele tatt noe du kan formidle til alle oss andre som sliter med å tegne en rett strek.... med linjal!

 

PS . Det blir en sabla fin båt, kunne tenke meg noe slikt selv, men jeg har ikke fått solgt kjerringa enda, (markedet er enda dårligere enn bruktbåtmarkedet :confused:) så jeg trenger en som er 8-10 fot lenger...

 

Jeg tegner i Adobe Illustrator og har jobbet med programmet i 7 år. Vet ikke om noen smarte "bygge-båt-programmer", men det skulle ikke forundre meg om det kommer noe en gang...

 

jeg har ikke fått solgt kjerringa enda, (markedet er enda dårligere enn bruktbåtmarkedet confused.gif) så jeg trenger en som er 8-10 fot lenger...

 

Men hallaron da...........hva skal du med en så lang kjerring??????

 

 

Morsomt prosjekt. Vista er en trivelig båt.

 

Ryktene sier at den er konstruert av Aanon Kittelsen i Risør, men det er en sannhet med modifikasjoner. Aanon Kittelsens båtbyggeri lå på Lekerøya, og for at arbeiderne kunne komme frem og tilbake, hadde de en nederlandsk trebåt. Da tidene for dyre trebåter/yachter ble dårligere sånn på slutten av 1960-årene, fant de ut at de skulle prøve seg på plast. Da brukte de den nederlandske båten som plugg, og dermed var Vistaen født. Det ble laget noen Vistaer hos Aanon Kittelsen med nydelig trearbeid.

 

Lykke til videre med arbeidet!

 

Jan Erik

 

Takk! -har sett noen meget forseggjorte overbygg i massiv (limt) mahogny... -driver å regner på hva det vil koste ekstra å bygge massivt mahognyhytte fremfor å teakbelegge x-finer...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

BUKH DV 20

 

Jeg er i full gang med å finne ut om motoren virker og evt. hva som må repareres. Håper dere kan hjelpe meg med dette da jeg virkelig ikke har peiling på motorer (aldri hatt bil / lappen).

 

bukhdv20_b.jpg

 

Jeg kjøpte en startmotor fra en fyr i Stavanger. Først fikk jeg den ikke til å virke, men etter mange gnister og ledninger som fløy veggimellom forstod jeg at det var selve metallboksen rundt starteren og solenoiden som var Minus :) Da jeg koblet alt riktig med hjemmelagde ledninger (4xvanlig 220vac ledning) slo gnistene og Solenoiden slo inn uten at startmotoren virket. Etter innkjøp av startkabler (198,- Fixit fra Jernia på Skillebekk) fungerte svineriet som det skulle. Jeg har ikke koblet til tenningen, men lar + og - stå der de skal på solenoidet og bruker en skrutrekker til å føre + til den lille aktiveringssaken på solenoiden (snart begyner jeg å kalle det rele merker jeg...)

 

Startmotoren fungerer. Skruer er kjøpt og den sitter som støpt der den skal. Når jeg aktiverer releet med skrutrekkeren sveiver og puster BUKHen som en sliten hval, men det finnes ikke antydning til tenning...

 

Av alt jeg lurer på tror jeg dette er viktigst:

 

1: Drivstoff...

a) Har Dieselmotorer generelt eller min BUKH DV20 spesielt noen form for drivstoffsperre / mekanisk stopp for dieseltilførsel? Hvor finner jeg evt. en slik og hva ser den ut som?

 

b) Det er et fjærbelastet håndtak (5cm langt) på dingsen som kanskje er dieselpumpa (første dingsen dieseltilførselen kommer til ved "A") som kan beveges 180 grader og slippes for retur. Er dette en manuell dieselpumpe?

 

2: Det står en Solenoid på startmotoren som jeg har gnistret meg til å forstå. Det står enda en over girkassa som en venn kalte "stopper" ("E"). En manual på internett mener dette kan være både stopper og starter. Hvordan i h... finner jeg ut hva den er og hvor ledningene skal kobles?

 

3: Olje

a) skal det lekke noe olje ut mellom toppen og støpt del av motor (sikker toppakningen)? (sa han optimistisk...)

b) Hvor mye olje skal det være i motoren når den er i bruk? (Peilepinnen har en "skje" nederst. Skal den dekkes helt av olje? Skal oljen ligge midt i innsøkket før "skjeen"?

c) En dag etter oljepåfylling har oljen som presset seg ut mellom toppen og støpt blokk blitt hvit-skum-aktig. Er dette en normal oksidering av diesel eller lekker noe annet også? (er oppå støpt del. Langt fra Dieselinntaket)

d) hvor bestiller man ny toppakning eller "pakningssett" til en BUKH DV20?

 

Jeg har forresten funnet et par ordentlig gode veivisere for oss som føler de trenger en "Marine 12vdc for dummies", og håper andre har nytte av dette veldig gode "kurset".

http://www.tb-training.co.uk/MarineE01.html

 

Eller velg deg et "delkurs" basert på tema:

http://www.tb-training.co.uk/cover.html

 

Isolasjonen av båten er forresten ferdig. Jeg har (i påvente av mucho dinero) laget meg et flisespikkeri (mini stikksag, sirkelsag +++ nedfelt i arbeidsbord:), og kommer tilbake med mer senere (når motorkapittelet avsluttes).

 

Takk for alle tilbakemeldinger og positive kommentarer! :-)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Har ikke vært noe borti Bukh, men Univa.no er vel importør i Norge, og kan vel svare på spørsmålene dine.

Ut i fra bildene og spørsmålene dine:

1a Pleier ikke være noe stenging annet en på tanken.Ville gått over slanger, byttet filter og luftet drivstoffsløyfa først.

1 b Dette er nok fødepumpa de som skal forsyne motoren med diesel fra tanken.De jeg har vært borti, blir drevet av en knast i motoren, men har også en manuell arm for å pumpe frem diesel ved lufting.

2 Ser ut som høytrykkspumpa som forsyner dysene dine sitter innenfor denne solenoiden, så jeg vil anta at dette er en stopper. Når denne får spenning,bryter den dieseltilførselen til høytrykkspumpa så motoren stopper.Er gjerne koblet til en trykknapp på instrumentpanel.

3 Vil tro oljen skal dekke skjea.Toppakningen høres ikke lovende ut.

Link to post
1: Drivstoff...

a) Har Dieselmotorer generelt eller min BUKH DV20 spesielt noen form for drivstoffsperre / mekanisk stopp for dieseltilførsel? Hvor finner jeg evt. en slik og hva ser den ut som?

Ett eller annet for å kutte tilførselen av diesel den ha, ellers stopper den aldri :smiley: Vanligvis en liten tapp på dieselpumpen, som opereres pr. wire fra rorhuset; eller en magnetventil som styres med bryter/tenningsnøkkel.
b) Det er et fjærbelastet håndtak (5cm langt) på dingsen som kanskje er dieselpumpa (første dingsen dieseltilførselen kommer til ved "A") som kan beveges 180 grader og slippes for retur. Er dette en manuell dieselpumpe?
Dette er sannsynligvis fødepumpen, som suger disel fra tanken og pumper det videre til høytrykkspumpen (dieselpumpen) som igjen spruter inn disel i slyindrene via dysene. Håndtaket du har funnet er for å pumpe opp trykk manuelt for oppfylling og lufting av systemet etter filterskift o.l.
2: Det står en Solenoid på startmotoren som jeg har gnistret meg til å forstå. Det står enda en over girkassa som en venn kalte "stopper" ("E"). En manual på internett mener dette kan være både stopper og starter. Hvordan i h... finner jeg ut hva den er og hvor ledningene skal kobles?
Starter kan det neppe være. Ut fra plasseringen, der den er skrudd inn i dieselpumpen, er det nok en magnetventil. Gi den 12V og den stenger diseltilførselen og stopper motoren.
3: Olje

a) skal det lekke noe olje ut mellom toppen og støpt del av motor (sikker toppakningen)? (sa han optimistisk...)

Nei. Er du sikker på at det er toppakningen og ikke toppdekselpakningen? Det er nemlig to forskjellige ting.
b) Hvor mye olje skal det være i motoren når den er i bruk? (Peilepinnen har en "skje" nederst. Skal den dekkes helt av olje? Skal oljen ligge midt i innsøkket før "skjeen"?
Ett eller annet sted i øvre halvdel av "skjeen" bør i alle fall være trygt. Både for mye og for lite kan være gale.
c) En dag etter oljepåfylling har oljen som presset seg ut mellom toppen og støpt blokk blitt hvit-skum-aktig. Er dette en normal oksidering av diesel eller lekker noe annet også? (er oppå støpt del. Langt fra Dieselinntaket)
Det høres ikke helt bra ut, men er dette noe som skjer etter at du har kjørt motoren? Hvordan ser oljen på peilepinnen ut? Dersom toppakningen er røket og det går kjølevann i oljen, blir oljen hvit/grå i farge og får en ekkel konsistens og lukt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Har ikke vært noe borti Bukh, men Univa.no er vel importør i Norge, og kan vel svare på spørsmålene dine.

Ut i fra bildene og spørsmålene dine:

1a Pleier ikke være noe stenging annet en på tanken.Ville gått over slanger, byttet filter og luftet drivstoffsløyfa først.

 

Hva betyr det å lufte drivstoffsløyfa? -sånn omtrent?

 

1 b Dette er nok fødepumpa de som skal forsyne motoren med diesel fra tanken.De jeg har vært borti, blir drevet av en knast i motoren, men har også en manuell arm for å pumpe frem diesel ved lufting.

 

(-og ettersom den skal ha diesel mens den luftes lurer jeg enda mer på det over :)

 

2 Ser ut som høytrykkspumpa som forsyner dysene dine sitter innenfor denne solenoiden, så jeg vil anta at dette er en stopper. Når denne får spenning,bryter den dieseltilførselen til høytrykkspumpa så motoren stopper.Er gjerne koblet til en trykknapp på instrumentpanel.

3 Vil tro oljen skal dekke skjea.Toppakningen høres ikke lovende ut.

 

Da utelukker jeg den solenoiden foreløpig som del av startproblem...

 

Takk!

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Ett eller annet for å kutte tilførselen av diesel den ha, ellers stopper den aldri :smiley: Vanligvis en liten tapp på dieselpumpen, som opereres pr. wire fra rorhuset; eller en magnetventil som styres med bryter/tenningsnøkkel.

 

Da er Solenoidet en stopper... -jeg utelukker den fra startproblemene. Jeg har bryter og alarm og regner med denne solenoiden er magnetventilen...

 

Dette er sannsynligvis fødepumpen, som suger disel fra tanken og pumper det videre til høytrykkspumpen (dieselpumpen) som igjen spruter inn disel i slyindrene via dysene. Håndtaket du har funnet er for å pumpe opp trykk manuelt for oppfylling og lufting av systemet etter filterskift o.l. Starter kan det neppe være. Ut fra plasseringen, der den er skrudd inn i dieselpumpen, er det nok en magnetventil. Gi den 12V og den stenger diseltilførselen og stopper motoren. Nei.

 

Er du sikker på at det er toppakningen og ikke toppdekselpakningen? Det er nemlig to forskjellige ting.

 

Meget ikke sikker. Regner med jeg må skru av toppen og titte? Kan motoren starte og gå med lekkasje i en eller begge de to pakningene?

 

Ett eller annet sted i øvre halvdel av "skjeen" bør i alle fall være trygt. Både for mye og for lite kan være gale.

 

Takk. Da har jeg dekket skjeen og hakket såvidt...

 

Det høres ikke helt bra ut, men er dette noe som skjer etter at du har kjørt motoren? Hvordan ser oljen på peilepinnen ut? Dersom toppakningen er røket og det går kjølevann i oljen, blir oljen hvit/grå i farge og får en ekkel konsistens og lukt.

 

Aha.. -da er det sikkert bare diesel som kommer i kontakt med vann på utsiden av motoren. Den er ikke hvit når den kommer ut og ikke på peilepinnen. Motoren er ikke kjørt enda (ikke på 5 år omtrent) men oljen kommer etter at startmotoren sveiver svinghjulet og trykk forsøker å danne seg (blir ganske bra trykk høres det ut som) i motoren / toppen. (PS: har ikke koblet på kjølevann ennå... -venter til det er liv...)

 

Tusen takk!

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Fremgangsmåten for å lufte,kan være litt forskjellig fra motor til motor. Men i grove trekk:

-Lufte filteret ved a løsne skruen på toppen av filteret(ved B på bildet). Pump med armen på fødepumpen til det slutter å komme bobler, og steng skruen mens du pumper.

-Noen motorer skal luftes på høytrykkspumpen også.Vet ikke hvordan det er på din, men du kan jo løsne tilførselen på pumpa og pumpe man til det ikke er luft der.

-Siste stedet på de motorene jeg har vært borti, er å løsne returrøret på en av dysene, mens motoren dras rundt med starteren. Kan ikke se noe returrør hos deg på bilde.Går kanskje en slange inerst på dysene?

-Du vil kanskje trenge solenoiden til å stoppe igjen.Kan evt løsne den, og trekke i den. Hvis ikke du har noe dekompresjonsventil el.

Vil anbefale deg å skaffe en manual, hvis ikke du har. Der finner du nok prosedyrer for start, lufting ol. :smiley:

Link to post

Tidligere eier tror kanskje han har manualen liggende men inntil han finner den kan jeg ihvertfall prøve første steg (filteret).

 

Dekompresjonsventil? Er det de to ventilene på toppen som jeg kan åpne / lukke for manuell / elektrisk start?

 

Tusen takk!

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Tjoho... -åpnet skruen på toppen av drivstoffilteret, og fant ut at det ikke er noe filter der... potta som filteret skal inn i er gullende ren og ser flunk ny ut innvendig. Ikke en dråpe diesel har kommet inn i den siden motoren ble overhalt for 4-5 år siden...

 

Må nok finne en manual og sjekke en del ting ja...

 

C :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Hadde en Bukh DV8 i en seilbåt jeg nettop har solgt. Handlet deler hos Safe Motor i Oslo, snakket med en kar som het Erik som virket som han hadde god greie på delene han solgte. Han ringte også mekanikkeren som gjorde en jobb for meg for å forsikre seg om at han viste hva han gjorde. Kjøpte også instruksjonsbok den kom i posten etter et par dager. Kostet ca 200 kr. Kan anbefale en telfon dit om du er på jakt etter deler og instruksjonsbok.

 

Ellers så har jeg altfor lite greie på motorer til å hjelpe deg, det lille jeg kan lærte jeg den harde veien av Bukh'en.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...