Jump to content

Blåse liv i en Vista 28 :)

WithVital

Recommended Posts

Hjem, kjære hjem...

Selv om hele båten gynger og rister og det piper i isoporblokker mot presenning når det blåser

slik som det gjorde i natt, forlater jeg så klart ikke fruen (før hun evt. blåser til værs da..)

homesweethome.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Høres ut som en thriller dette her!

En venn av meg tok ut motoren ved hjelp av fire solide trestokker og en kjettingtalje fra Biltema. Først opp med motoren, deretter flyttet han et og et "bein" til motoren hang bak båten. Deretter firte han den ned med taljen.

Høres kjent ut :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Har dreid motoren til stående stilling (svevende) med tau i labbene og fikk etter brukket fastnøkkel, slegge og baufil til å rive hodet av den siste lille rustne @!}{!¤%!!-mutteren som holdt bunnplata (eneste som krangla). Mye gammel olje som nærmest var blitt gjørme-plastelina, men heldigvis ikke rust så langt. Har blåst det jeg er god for i alle oljehullene, og fant ut at det rett og slett mangler en mutter på utsiden av motoren (!) som er forbundet med oljetilførselen til filteret. Kan rett og slett hende at oljen ikke beveger seg fordi pumpa suger luft i steden for olje, men helt ok å ha tatt av bunnplata så jeg får renset opp litt...

Fortsetter i morgen og skal låne kompresser for en real oppblåsing av kanalene. Håper ikke det går an å blåse i filler membraner eller lignende i oljepumpa... :)

Redigert av WithVital (see edit history)

Flisespikkeri...

Til slutt lagde jeg en kasse rundt bryterpanelet og festet en list bak pulten som Dremel, lampe og verktøy står på / i, og et gammel Dodge Fury-skilt var det mest naturlige å feste på kontrollboksen :)

flisespikkeri_004.jpg

Litt OT, og mye flisespikkeri, men Fury'n var ingen Dodge... den var en Plymouth. (Er litt AmCar frelst, serru) :lol:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Olje pumper består som regel av en tannhjulspumpe.

Det er lite du kan blåse i stykker der.

Men det kan være du ikke klarer å blåse igjennom den.

Lykke til med motor prosjektet ditt.

Takk! -godt der kun er tannhjul :)

Litt OT, og mye flisespikkeri, men Fury'n var ingen Dodge... den var en Plymouth. (Er litt AmCar frelst, serru) :lol:

Fydda... -jeg skammer meg :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...