Jump to content

Blåse liv i en Vista 28 :)

WithVital

Recommended Posts

Hadde en Bukh DV8 i en seilbåt jeg nettop har solgt. Handlet deler hos Safe Motor i Oslo, snakket med en kar som het Erik som virket som han hadde god greie på delene han solgte. Han ringte også mekanikkeren som gjorde en jobb for meg for å forsikre seg om at han viste hva han gjorde. Kjøpte også instruksjonsbok den kom i posten etter et par dager. Kostet ca 200 kr. Kan anbefale en telfon dit om du er på jakt etter deler og instruksjonsbok.

Ellers så har jeg altfor lite greie på motorer til å hjelpe deg, det lille jeg kan lærte jeg den harde veien av Bukh'en.

Tror jeg er satt på samme kurset... -enten jeg vil eller ikke :) -Erik høres ut som et bra alternativ. Hva koster forresten overhaling hos fagmann omtrent på slike motorer som BUKH DV20? -noen som har prøvd?

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Ville en motormekaniker under noen omstendighet løsne toppen på en dieselmotor for lagring?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

bukh_topppakning.jpg

Skipper Worse eller andre: Er dette topplokkpakning eller toppakning? Eller må jeg ta av toppen for å finne ut mer?

Takk :)

Ja her pipler det olje ut når jeg sveiver :) -noen som vet hva topplokkpakning heter på dansk?

(håper det er en av disse: http://www.lsm-diesel.dk/2006/common/katal...20&sprog=dk)

Fantastisk! -da prøver jeg å bestille en slik og en manual :) -tusen takk Bastard!

-ikke sant?.. -jeg satt akkurat å la merke til at det ikke var en manual men en verkstedshåndbok. -bør nok passe midt i blinken i mitt meget avanserte verksted. I natt drømte jeg forresten at jeg fant opp en ny teknikk for å diagnosere slitasje og sykdom i kretsløp (blod / luft) og slikt: Man bare koblet den sykes Aorta rett inn i sin egen for å kjenne etter hvor noe var galt. Det samme funket like godt med lunger... (sånn går det når man leser engelske manualer for "How to bleed fuel lines" ... :)

Oppdatering...

1: Liten gladnyhet: Jeg strammet til de to mutterene på toppen av motoren som fester luftventildekselet til topplokket, og vips, -det bobler ikke lenger olje ut mellom dekselet og toppen...

bukh_luftinntakdelsel.jpg

2: Så da er neste steg å finne ut hva slags dieselfilter jeg mangler. Ser det finnes "Spin-on" og "vanlig" innsats. Jeg mistenker at jeg kan bruke "innsats"? -altså noe som skal inn i den fine aluminiumsbeholderen merket "BOSCH"?:

bukh_dieselfilter.jpg

3: Og så lurer jeg litt på giverene mine i påvente av manualer. Noen som våger seg på kvalifisert gjetning?:

bukh_givere.jpg

(Forresten: "D" ser ut til å være en ventil og ikke en giver...)

Og for de som (som jeg) føler de trenger en "Hva i all verden er egentlig en dieselmotor-manual" er den beste jeg har funnet så langt denne: TB-Training "Diesel Engines"

Takk og bukk. Kommer snart med litt bilder av flisespikkeri osv...

Hvis du skrur ut følerene, og snur de og kikker på det som sto inn i motoren.

De med hull i er trykkfølere, de uten hull med er som regel tempfølere.

Når de er tatt ut , og du sveiver forsiktig på motren ser du vilken type væske som kommer ut av hullene.

Dette var den dårlige metoden.

Den gode er å vente til du har fått en manual, den vil beskrive hva de forskjellige følerene er for noe.

Hvis du ikke har instrumenter, så kan disse følerene kjøpes til den serien med instrumenter du velger.

Redigert av Wicma (see edit history)

Flisespikkeri...

Jeg har etterhvert lurt på å lage mine egne teak- og mahognyplater til innredning. Jeg så en gang noen ganske lekre gulv- og veggpaneler som var laget av juksetreverk (klikklaminat-aktig) basert på veldig tynne lister i forskjellige nyanser av tilsynelatende valnøtt, teak, mahogny osv. Jeg likte dem så godt at når jeg hadde sjekket prisene på råved teak og mahogny, bestemte meg for å prøve å lage mine egne innredningsplater. Planen er å kjøpe meranti eller tynn teakfiner (3-6mm). Deretter skaffer jeg masse forskjellige teak- og mahognyplanker fra gamle møbler osv som jeg kutter i smale lister i forskjellige lengder (samme bredde) og limer på fineren. Etter en del liming og kutting vil jeg prøve å ende opp med noe slikt:

flisespikkeri_parkett.jpg

Jeg er ikke sikker på hvor mye jeg vil lage eller hvor det passer, men mulige flater er innredning, hytte utvendig eller evt detaljer som trapper, dørk osv.

Uansett vil jeg trenge et slags flisespikkeri for å lage lister til innredning og til å kutte presist uten å bruke manuelle sager til alt, og derfor altså et flisespikkeri....

Først kjøpte jeg en gammel (finert) teak kontorpult på det lokale bruktmarkedet (Kiwanis Nesodden):

flisespikkeri_001.jpg

Og på samme marked fant jeg en gammel multiverktøy-sak kalt "Wolf" som inneholdt en enhet som kan gjøres om til stikksag, sirkelsag, søylebor, slipemaskin eller dreiebenk etter behov:

flisespikkeri_001b.jpg

Dingsen ble plukket fra hverandre, og platen til sirkelsagen (liten) felte jeg delvis ned i pulten. Platen har en 90graders flyttbar støtteskinne og hadde allerede monteringshull for stikksag. Jeg lagde nye skruehull i platen til en ny stikksag, og brukte en drill til å drive sirkelsagen. Drillen åpnet jeg og tok ut og forlenget de interne ledningene slit at bryteren ble "ekstern" og kunne felles inn i en kontrollplate. Stikksagens ledning ble rett og slett kuttet og påmontert en vanlig vippebryter for innfelling i samme:

flisespikkeri_002.jpg

Til slutt lagde jeg en kasse rundt bryterpanelet og festet en list bak pulten som Dremel, lampe og verktøy står på / i, og et gammel Dodge Fury-skilt var det mest naturlige å feste på kontrollboksen :)

flisespikkeri_003.jpg

flisespikkeri_004.jpg

Pultens plate kan løftes opp og man kan lagre verktøy og komme til drill og stikksag (selv om stikksagen har "klikk-lås" av bladet og man kan bytte det uten å løfte bordet / ta bort stikksagbladet for å bruke hele bordets flate til den lille sirkelsagen):

flisespikkeri_005.jpg

flisespikkeri_006.jpg

Jeg har fått inn en del teak om mahogny fra venner og kjente og ukjente etter jeg hang opp en lapp på butikken. I morgen får jeg et massivt teakbord på 140x80 og jeg gleder meg til å konstantere at det ikke bare er finert. Jeg er forresten veldig overrasket over at de fleste designmøblene fra 50-70-tallet som er lager av teak kun er laget av finert spon... -bare beina som er massive, men da får jeg samle på bein så lenge :)

Dagens halvnyttige tips:

Liming ute i minus 3 grader...

Jeg bruker et polyuretanlim til tre, metall og ellers det meste som har en optimal arbeidstemperatur på 25 grader celcius. Ved 25 grader er presstiden ca 4 timer. I minusgrader bruker limet mer enn 24 timer på å stivne såpass at jeg kan ta av tvinger, og jeg eksperimenterte derfor etterhvert med å blande ulike festeteknikker. Til slutt endte jeg opp med det som for meg synes å være en fantastisk kombinasjon: Limpistol og Pulyuretan...

Limpistolen smelter limet i tuten på pistolen, og ved 25 grader må man presse ca 5 minutter for å få vedheft. Ute i minusgrader smelter limet i tuppen, men stivner etter omtrent 10 sekunder pga den lave arbeidstemperaturen. Limpistollimet har ikke særlig hold på sikt, men lenge nok til at polyuretanlimet rekker å herde og overta holdet... Fordelen er at mange limeoperasjoner slipper unna med kanskje en skrutvinge der jeg tidligere måtte bruke fem, i tillegg til at det mange steder ikke er aktuelt å bruke skruer... :)

Limingen gjøres omtrent slik:

liming.jpg

:drink:

en gammel multiverktøy-sak kalt "Wolf"

Gamlingen hadde en slik da jeg var liten (4-5 år eller så) og restene av den ligger i kjelleren hos meg nå. Den ble bare kalt for "Huff'en" etter at gubben skar opp hele venstre underarmen med den. Jeg så på med store øyne men har heldigvis for lengst glemt hvordan det artet seg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg har beholdt sirkelsagens / drillens "baklengsknapp" og bruker den som "sikkerhetsbryter" Vet man ikke hvor den er, går sagen baklengs :)

Og tilbake til motoren (se bilde over):

"2: Så da er neste steg å finne ut hva slags dieselfilter jeg mangler. Ser det finnes "Spin-on" og "vanlig" innsats. Jeg mistenker at jeg kan bruke "innsats"? -altså noe som skal inn i den fine aluminiumsbeholderen merket "BOSCH"?:"

Anyone?

Bittelitt OT:

Jeg er skikkelig glad for at regjeringen har snudd. Jeg var midt i en halvheit diskusjon med SVs Bernt Sverre som jeg ikke forstod argumentene til. Jeg lovet å gjengi denne kommunikasjonen i en annen tråd, men ettersom det nå er avgjort lurer jeg den inn her i steden :)

--- snip---

:discuss:MIN MAIL TIL KNBF MED KOPI TIL SVs OG APs STORTINGSGRUPPER:

"Claus Erichsen" <claus@xxx> skrev:

Hei!

I en tråd på forumet ?baatplassen.no?, er det ganske mange bestyrtede

sjeler som (lik undertegnede) føler seg skikkelig tråkka på av det

rød-grønne forslaget til dieselavgift. Skal man virkelig sitte å se på

at de kanskje mest miljøbevisste og ressurssvake av båtentusiastene

med gjerrige dieselmotorer for småputring i skjærgården blir straffet

for Røkke-ishe luksusforbrukere? Skal det ikke finnes et ?rimelig?

alternativ for de svakere i samfunnet? Jeg har spart i tre år for å få

råd til en gammel 28 fots bår med dieselmotor som jeg kan pusse opp,

og nå må jeg jommen spare noen år til for å få råd til diesel?

Kan KNBF starte en underskriftskampanje mot avgiftsøkning på diesel

for småbåter inntil x antall fot eller av en viss årgang eller som

består av x % gammel teak og mahogny? ?eller bare en generell

underskriftskampanje mot økningen?

Takk for at dere vurderer dette seriøst. Jeg gleder meg til å høre hva

dere mener og til å videreformidle KNBF sine synspunkter til forumet.

MVH

Claus Erichsen

:discuss:::SVs STORTINGSGRUPPE SVARTE ETTER TO UKER:

-----Opprinnelig melding-----

Fra: SV stortinget [mailto:stortinget@xxx]

Sendt: 1. november 2006 20:57

Til: Claus Erichsen

Emne: Re: [saksnr#xxx] Hjelp oss å si klart ifra?

Takk for henvendelsen!

De som rammes hardt av denne økningen er dem som kjører større halv- og helplanende cabincruisere, som drar med seg halve fjorden på sin ferd fra Bygdøy til Havna. Det synes jeg er greit. Hvis du har en båt med gjerrig dieselmotor som brukes som du beskriver, tror jeg at den ekstra avgiftsbelastningen vil være overkommelig. Dette må sjølsagt også sees i sammenheng med helheten i budsjettet, der det satses på barnehager, jernbanebygging, helse og bistand, for å nevne noe.

Mvh

Bernt Sverre Mehammer

pol rådg SVs stortingsgruppe

:discuss::: HVORPÅ JEG IKKE HAR FÅTT SVAR PÅ DENNE (-og det er helt greit ettersom de har snuddd :):

Hei Bernt Sverre! -og tusen takk for svar.

Jeg ser ikke logikken din. Enten vil man øke inntektene til statskassa eller så vil man stoppe luksusforbruket til de som pløyer Bygdøy - Oslo. Hvis man ønsker å øke inntjeningen til Statskassa forutsetter det samme bruk etter økning og man oppnår derfor ikke minsket forurensning og færre ulykker ettersom det er de store plogene som går fort og krasjer og som forbrenner 50 liter diesel pr. time. Hvis man vil stoppe luksusforbruket / forurensingen / ulykkene må man øke avgiften for de med store hurtiggående ploger.

Den nye avgiften er helt på viddene. Akkurat så stor at den tvinger de med minst til å droppe 25% av sin beskjedne bruk, men liten nok til at de rike kan bruke båtene sine like mye uten å merke noe. Bare hvis dette blir tilfelle har du rett og Statskassa blir feitere og får mer til bistand, barnehager, jernbanen og helse. De rike fortsetter sitt forbruk. De fattige mister en ellers rimelig feriemulighet. Ønsker man å øke inntektene til statskassa på bekostning av de som pløyer mest, skattelegger man vel de store plogene?

"De som rammes hardt"

For at inntjeningen skal øke må de rike bruke båtene sine omtrent like mye som før. I så fall er det virkelig på sin plass å spørre: "Hvem rammes egentlig av dette?" Jeg kan ikke se at det å bli "rammet" er ensbetydende med at man betaler penger. Har man mye, har man råd. Har man lite, har man ikke råd.

Med "de som rammes hardt" bør vel du mene "de som det får størst konsekvenser for, -ikke bare økonomisk"?. Jeg tør påstå at det er et større offer å miste 25% av sin ferie i båt for en fattig enn det er for en rik å betale 25% mer eller droppe litt luksusforbruk.

Det er faktisk veldig stor forskjell på å betale mange penger og å "bli rammet". De som "rammes" minst er de du nevner med store båter som kan betale mer. Det er antakelig litt av moroa for dem at det koster tusenvis av kroner å bruke plogene i utgangspunket...

"De som rammes hardt" er i realiteten:

1: De som vet at en liter melk koster 60 øre mindre på Kiwi enn på Spar

2: Yrkesfiskere

3: Barnefamilier med lav samlet inntekt

4: Pensjonister

5: De svakeste i samfunnet som har dieselmotorer generelt

Overkommelig...

25% økning er ikke så mye å "tro" om. Jeg har ikke lyst til å ta jernbanen fremfor å bruke båt i ferien. Jeg har ikke lyst til å gi feriepengene mine til bistandsarbeid, helse eller barnehager. Jeg vil på en ukes båtferie med barna mine, men denne må nå kortes ned 25% takket være avgiftsøkningen, -uansett hvor få kroner det er snakk om. For oss med minst å rutte med går dette utover ferie / fritid / velferd, og ikke en eller annen luksusdille vi godt kan droppe.

Finfin sosialistisk tankegang å ta velferd og trivsel fra de fattige og luksusforbruk fra de rike og kalle det "likhet" eller "plass til alle"?

Lett provoserende at du antar at alle har 20 kroner til overs hver dag i ferien, men uansett takknemmelig for at du tok deg tid til å svare.

MVH

Claus Erichsen

xxx

--- snap ---

Jeg er ordentlig, skikkelig glad for at de som styrer og steller vet hvem de styrer og steller for. Til orientering tror jeg ikke det er mange "plogere" på dette forumet om noen i det hele tatt.

PS: APs stortingsgruppe svarte med et "standardsvar" (gjengitt flere andre steder på forumet), og KNBF-sjefen sjøl svarte også (meget mer engasjertg og ryddig) i forkant av dieselaksjonens oppstart.

Hurra-ur! :smiley:

Du skal ha innsatsfilter ja :smiley:

For å filtrere bort innsats eller til BUKHen? :wink:

-prøver hele tiden...

- - - - - - - - -

Starter: 950,- (brukt fra Stavanger)

Batteri: 1500,- (inkl. drosje, 115ah)

Startkabler 250,- (inkl. reise)

Motorolje: 498,- (10L)

Diesel: 150,- (inkl. kanne, 5L)

Skruer og muttere: 60,-

Tot: 3408,-

Og så kommer oljefilter, drivstoffilter og ny impeller fra Maritim på kr. 500,- og verkstedshåndbok fra LSM i DK på 520 + mva og frakt...

-går det fortere må jeg rane en bank :)

Nå er det ikke noe gøy med motor lenger... -fikk etter mye slit av oljefilteret og fant ut at i tillegg til å være tomt, var det rustet fast (fikk beskjed om at det var et år gammelt). Tok av ventildekselet for å sjekke topplokkpakningen, men den var ikke der... Det kommer ikke olje gjennom motor og til oljefilter, og det kommer ikke diesel til drivstoffilterbeholderen. Mistenker at alt er potte tett av rust, eller at det er en UFO jeg driver å steller med... -jeg tror ikke jeg ville merket forskjellen :)

Hvis noen vil tjene noen kroner og kan ta en tur til Nesodden og hjelpe meg å finne ut om alt er ødelagt eller om det er håp, ville jeg blitt meeget taknemmelig :)

Endelig litt fremgang :)

Av alle steder kom hjelpen fra den nye samboeren til eksen (ikke hun jeg solgte :) Jeg har demontert og renset fødepumpa som var tett av irr. Etter å ha gått over alle koblingene i trykkslangene fant jeg to pakninger (kobber?) som var for store og derfor slapp inn luft. Mannen til eksen limte rett og slett koppen til dieselfilteret fast med det første og beste limet han fant (erstatter liksom pakningen i innsatsfilteret som ikke har kommet).

Dieselen spruter nærmest veggimellom fra mange steder når vi prøver å starte, men mannen til eksen mener alt er ok med dieselsløyfa bare riktige pakninger kommer på plass.

Neste skritt er å sjekke oljepumpa. Olje kommer ikke til filteret, og mye tyder på at opptil flere ting er tette av rust eller irring. Har fått i "hjemmelekse" å snu motoren på hodet og ta av bunndekselet. Skal slå på tråden når jeg er klar for oljesløyfesjekk, og jeg har allerede klart å få motoren til å fly (slags UFO :) ved å sette ankervinsjen opp-ned i taket og med en hjemmelaget strekkfisk- og kausekran... Må snekre et "opp-ned-stativ" som jeg kan senke / vippe motoren ned på...

Utrolig gøy å se på en som kan det i aksjon. -Mannen nærmest sniffet seg til feil i dieselsløyfa :)

Høres ut som en thriller dette her!

En venn av meg tok ut motoren ved hjelp av fire solide trestokker og en kjettingtalje fra Biltema. Først opp med motoren, deretter flyttet han et og et "bein" til motoren hang bak båten. Deretter firte han den ned med taljen.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Litt bilder...

Kan jo ikke være like vakkert der sola aldri skinner...

bukh_bunnplate.jpg

bukh_bunnplate_001.jpg

bukh_gearhus_under.jpg

Diverse fra undersiden av motor

Og hvis det ikke er rustet noe helt i stykker blir jeg glad :)

bukh_oljefilterfeste.jpg

Oljefilterfeste

Var skikkelig heldig og fikk kjøpt en Morse II kontrollboks fra 04 som aldri har vært brukt

for 500 kroner (ny pris i dag: 1400,-):

bukh_kontrollboks_morse2.jpg

Teleflex Morse II (2004 modell)

Og sist men ikke minst; UFOen min...

bukh_ufo.jpg

Ankervinsj og trinser og strekkfisker og kauser kan brukes

til så mangt opp-ned i bærebjelkene i garasjen... (jepp, det er

hele baugspydet du ser der oppe i taket :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...