Jump to content

vp aqd 40. bakerste sylinder tenner ujevnt


seafarer

Recommended Posts

Hei!

Har en vp aqd 40 motor som fusker på den bakerste sylinderen. Det arter seg slik at når jeg starter opp så tar det en 10-15 sek. før den tenner, og da med et tydelig smell i eksosen for hver arbeidstakt. Det der med smellet holder seg når den er varm også.

Motoren er forøvrig i god stand, ikke overslag, ikke unormalt oljeforbruk og det minsker heller ikke kjølevæske. Har også skiftet dysespisser.

Motoren virker heller ikke fullt så sprek som makkeren på babord side.

Jeg spør herved dette ærværdige forum om det er noen som har opplevd noe lignende eller har noen tips/råd angående dette problemet.

Link to post
Share on other sites

Du får starte med en ventiljustering. Er der glødeplugger får du sjekke om du har gløding på sylinderen. Neste blir ut med dyser og kontroll av disse. Når disse likevel er ute kan du ta en sylinderlekkasje-test.

 

Hulda var litt tidligere enn meg, men en lekkasjetest forteller deg veldig mye mer enn komptest.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida!

Problemet har nok vært der en tid. Prøvde først å justere ventilene, det var for stor klaring.

Etterpå virket motoren en smule kvikkere men problemet var ikke forsvunnet og det ble antatt at det var et dyseproblem fordi den tente ujevnt på bakerste sylinder. At det var bakerste sylinder ble konstatert igjennom å løsne stramme mutteren på en og en dyse.

Før dysene ble skiftet tente bakerste sylinder litt nå og da på tomgang. Etter dyseskift tar det litt tid før den blir med resten av motoren(mulig glødeplugg?)men nå tenner den jevnere. Da med ekstra eksoslyd som arter seg som et smell for hver arbeidstakt.

Er det noen med samme type motor som har hatt det samme problemet tro? Fint å vite hva en leter etter før man skrur motoren i filler.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skrudd på disse motorene selv men ut fra det du beskriver ville jeg nok tatt en sylinder lekkasje test på den.

 

En defekt glødeplugg vil medføre at den fusker på den sylinderen ved oppstart. Etter at motoren har gått et par minutt skal ikke dette ha noen effekt. En defekt ventil eller stempel derimot kan gi deg problemene du beskriver.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...