seafarer Startet 2.November.2006 Del på Facebook Startet 2.November.2006 Hei! Har en vp aqd 40 motor som fusker på den bakerste sylinderen. Det arter seg slik at når jeg starter opp så tar det en 10-15 sek. før den tenner, og da med et tydelig smell i eksosen for hver arbeidstakt. Det der med smellet holder seg når den er varm også. Motoren er forøvrig i god stand, ikke overslag, ikke unormalt oljeforbruk og det minsker heller ikke kjølevæske. Har også skiftet dysespisser. Motoren virker heller ikke fullt så sprek som makkeren på babord side. Jeg spør herved dette ærværdige forum om det er noen som har opplevd noe lignende eller har noen tips/råd angående dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Ta en kompresjonstest, mulig du har en ventil som ikke er samarbeidsvillig. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 (redigert) Du får starte med en ventiljustering. Er der glødeplugger får du sjekke om du har gløding på sylinderen. Neste blir ut med dyser og kontroll av disse. Når disse likevel er ute kan du ta en sylinderlekkasje-test. Hulda var litt tidligere enn meg, men en lekkasjetest forteller deg veldig mye mer enn komptest. Redigert 2.November.2006 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Hulda var litt tidligere enn meg I AM THE QUICKEST Sitér dette innlegget Link to post
seafarer Svart 2.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2006 Takk og takk. Ventiler er justert og dysene er skiftet så da gjenstår komp/syl lekasje test. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Skiftet du dyser og justerte ventiler rett før dette oppstod, etter at det oppstod eller en tid før dette oppstod. Tanken som slo meg at du har fått levert en dyse som åpner feil evt lekker evt justert en ventil feil. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
seafarer Svart 2.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2006 Neida! Problemet har nok vært der en tid. Prøvde først å justere ventilene, det var for stor klaring. Etterpå virket motoren en smule kvikkere men problemet var ikke forsvunnet og det ble antatt at det var et dyseproblem fordi den tente ujevnt på bakerste sylinder. At det var bakerste sylinder ble konstatert igjennom å løsne stramme mutteren på en og en dyse. Før dysene ble skiftet tente bakerste sylinder litt nå og da på tomgang. Etter dyseskift tar det litt tid før den blir med resten av motoren(mulig glødeplugg?)men nå tenner den jevnere. Da med ekstra eksoslyd som arter seg som et smell for hver arbeidstakt. Er det noen med samme type motor som har hatt det samme problemet tro? Fint å vite hva en leter etter før man skrur motoren i filler. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.November.2006 Del på Facebook Svart 3.November.2006 Jeg har ikke skrudd på disse motorene selv men ut fra det du beskriver ville jeg nok tatt en sylinder lekkasje test på den. En defekt glødeplugg vil medføre at den fusker på den sylinderen ved oppstart. Etter at motoren har gått et par minutt skal ikke dette ha noen effekt. En defekt ventil eller stempel derimot kan gi deg problemene du beskriver. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.