Hallaron Startet 5.November.2006 Del på Facebook Startet 5.November.2006 Sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer på hva benevnelsene på motorolje betyr. Hva er f.eks. forskjellen på SAE 10W40 SAE 15W40? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
MT. Svart 5.November.2006 Del på Facebook Svart 5.November.2006 Multigradsoljene er alltid merket med tall som viser til SAE-skalaen. De to tallene (for eksempel SAE 10W-40) graderer oljen etter viskositet, lavere verdi vil si tynnere olje. Det første tallet peker på oljens egenskaper i kald form (derfor W`en, som enkelt og greit er forkortelse for Winter). Det høyeste tallet indikerer oljens egenskaper ved 100 °C. Dette bør være så høyt som mulig slik at oljen ikke blir for tynn ved hard kjøring. Nå er som sagt kaldstart det største problemet i Norge, derfor er SAE 0W30 en vanlig type. Denne er svært tynn i alle temperaturer. Kjører du derimot MC om sommeren, som gjerne kjøres på litt høyere turtall, kan en 20W50 olje være god. Den grommeste oljen på markedet er imidlertid en 0W50. Med et så stort spekter holder den seg optimal under nær sagt alle forhold. Men, ja du har gjettet riktig, den koster. Mere her. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Hallaron Svart 5.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2006 takker så mye Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
solbris Svart 5.November.2006 Del på Facebook Svart 5.November.2006 Er du ut etter kvalitetsbetegnelse på motorplje bør du ikkje sjå SAE benevnelsen, den forteller berre om tjukkelsen på oljen. Sjå heller på API benevelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 5.November.2006 Del på Facebook Svart 5.November.2006 Gjelder det både syntetisk olje og mineralolje, eller er det forskjellige benevnelser? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Anonym Svart 5.November.2006 Del på Facebook Svart 5.November.2006 Jeg vil si meg uenig med en del her.. Faktisk vil et stort sprik mellom verdiene gjøre at oljen vil bli dårligere. Dette grunnet additiver som er tilsatt oljen. Det beste er en singelgrade-olje, ulempen med denne er selvsagt at den forutsetter at motoren har samme temperatur til enhver tid (også ved oppstart) for å være best. Vi har derfor alternativer av multigrade. Selv kjørte jeg på rallybilene alltid en olje med relativt lite sprik mellom verdiene, fikk til tider tak i 20W-50, noe som var relativt greit. 0W-50 og sånt er fint for all-roundbruk, men det er å anbefale en relativt tykk olje om sommeren, og en tynnere om vinteren. For mange motorer vil 10W40 være greit sommerstid, og gjerne 0W40 om vinteren. Se forøvrig instruksjonsbok for motoren, der står det en del, og det er alltid med en tabell som viser ved hvilken temperatur oljen duger. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 5.November.2006 Del på Facebook Svart 5.November.2006 API betegnelsen er både for syntetiske og mineralske oljer Sitér dette innlegget Link to post
mekkaren Svart 5.November.2006 Del på Facebook Svart 5.November.2006 Satt og synset litt om oljer når jeg fikk ett spørsmål av en kar med en 180 hk ford Sabb. Dette var det eg kom frem til, kanskje det er interresant for noen Så litt om oljer : Syntetisk olje - Den har plast polymerer i seg som blir forringet av varme, tåler og gå på 100-120 grader kontinuerlig før plast polymerene smelter(varierer ka de tåler på maks) . Når så skjer er oljen ødelagt. Hoved fordelen med syntetisk olje er at motorprodusentene kan gå ned på klaringer og toleranser på motorene (mer effektive;lavere vekt på motorkonstruksjonen.) Med andre ord er det litt råflott for gamle Forde'r f.eks Sae 30 olje f,eks beholder egenskapene sine etter den har gått varm, men har jo andre svakheter selfølgelig. Statoil sin raceway olje er merket syntetisk men er mineralsk, dette gjør de fordi egenskapene er bedre en en standard syntetisk men uten plast polymerer (salgstriks) Tror det skal være 30%tilsetninger før den er klasset som syntetisk, men noen av de som har mer er fremdeles mineralsk, forstå det den som kan heheh Hvis eg skulle anbefale en olje, ville eg sagt : kjøp en mineralsk olje til forden og tilfør (Molicote A) i oljen, då har den det veldig bra :) bedre med billigere olje og skifte ofte enn dyr og sjelden. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 5.November.2006 Del på Facebook Svart 5.November.2006 Til Mekkaren Er det ikkje slik at syntetisk olje ef framstillt ved cracing, og at utganspunktet normalt sett er etylen?Kan ikkje finna noko i litteraturen som seier at mengden tilsetjingstoff har noko med om oljen er syntetisk eller ikkje. Skillelinja går ved korleis baseoljen er framstilt. Syntetisk olje har normalt desse fordelene: - betre kuldeegenskaper - betre høgtemperaturegenskaper - betre oksydasjonsstabilitet - lengre brukstid - fordampar seinare - mindre friksjon - lågare driftstemp på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Måke Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Hva slags olje anbefales på en motor med lekkasje i toppakningen? Det må vel være en tykk olje? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Hva slags olje anbefales på en motor med lekkasje i toppakningen? Katolikkene kaller den typen olje for "den siste olje" Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
solbris Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Diverre trur eg ikkje det hjelp i med all verdens olje dersom du har lekkasje i toppakningen. Her er det nok kun skifte av pakning som hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.