Jump to content

Hva betyr benevnelsene på motorolje?


Hallaron

Recommended Posts

Multigradsoljene er alltid merket med tall som viser til SAE-skalaen. De to tallene (for eksempel SAE 10W-40) graderer oljen etter viskositet, lavere verdi vil si tynnere olje. Det første tallet peker på oljens egenskaper i kald form (derfor W`en, som enkelt og greit er forkortelse for Winter). Det høyeste tallet indikerer oljens egenskaper ved 100 °C.

 

Dette bør være så høyt som mulig slik at oljen ikke blir for tynn ved hard kjøring. Nå er som sagt kaldstart det største problemet i Norge, derfor er SAE 0W30 en vanlig type. Denne er svært tynn i alle temperaturer. Kjører du derimot MC om sommeren, som gjerne kjøres på litt høyere turtall, kan en 20W50 olje være god. Den grommeste oljen på markedet er imidlertid en 0W50. Med et så stort spekter holder den seg optimal under nær sagt alle forhold. Men, ja du har gjettet riktig, den koster.

 

Mere her.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Jeg vil si meg uenig med en del her..

Faktisk vil et stort sprik mellom verdiene gjøre at oljen vil bli dårligere.

Dette grunnet additiver som er tilsatt oljen.

 

Det beste er en singelgrade-olje, ulempen med denne er selvsagt at den forutsetter at motoren har samme temperatur til enhver tid (også ved oppstart) for å være best.

 

Vi har derfor alternativer av multigrade.

Selv kjørte jeg på rallybilene alltid en olje med relativt lite sprik mellom verdiene, fikk til tider tak i 20W-50, noe som var relativt greit.

 

0W-50 og sånt er fint for all-roundbruk, men det er å anbefale en relativt tykk olje om sommeren, og en tynnere om vinteren.

For mange motorer vil 10W40 være greit sommerstid, og gjerne 0W40 om vinteren.

 

Se forøvrig instruksjonsbok for motoren, der står det en del, og det er alltid med en tabell som viser ved hvilken temperatur oljen duger.

Link to post

Satt og synset litt om oljer når jeg fikk ett spørsmål av en kar med en 180 hk ford Sabb.

Dette var det eg kom frem til, kanskje det er interresant for noen :smiley:

Så litt om oljer :

Syntetisk olje - Den har plast polymerer i seg som blir forringet av varme, tåler og gå på 100-120 grader kontinuerlig før plast polymerene smelter(varierer ka de tåler på maks) . Når så skjer er oljen ødelagt.

Hoved fordelen med syntetisk olje er at motorprodusentene kan gå ned på klaringer og toleranser på motorene (mer effektive;lavere vekt på motorkonstruksjonen.)

Med andre ord er det litt råflott for gamle Forde'r f.eks

 

Sae 30 olje f,eks beholder egenskapene sine etter den har gått varm, men har jo andre svakheter selfølgelig.

 

Statoil sin raceway olje er merket syntetisk men er mineralsk, dette gjør de fordi egenskapene er bedre en en standard syntetisk men uten plast polymerer (salgstriks)

Tror det skal være 30%tilsetninger før den er klasset som syntetisk, men noen av de som har mer er fremdeles mineralsk, forstå det den som kan heheh

 

Hvis eg skulle anbefale en olje, ville eg sagt : kjøp en mineralsk olje til forden og tilfør (Molicote A) i oljen, då har den det veldig bra :) bedre med billigere olje og skifte ofte enn dyr og sjelden.

Link to post

Til Mekkaren

 

Er det ikkje slik at syntetisk olje ef framstillt ved cracing, og at utganspunktet normalt sett er etylen?Kan ikkje finna noko i litteraturen som seier at mengden tilsetjingstoff har noko med om oljen er syntetisk eller ikkje. Skillelinja går ved korleis baseoljen er framstilt.

 

Syntetisk olje har normalt desse fordelene:

- betre kuldeegenskaper

- betre høgtemperaturegenskaper

- betre oksydasjonsstabilitet - lengre brukstid

- fordampar seinare

- mindre friksjon - lågare driftstemp på motoren

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...