Jump to content

Lyd demper som fungerer.


Elise

Recommended Posts

Har en "Volvo" potte montert i båten, (en gummi potte med syrefaste ender). Jeg syntes den demper lite av eksos lyden fra motoren, en Volvo TMD 40.

Hvilke potter fungerer bra på denne motoren. Kunne godt tenkt meg og bygd egen potte, finnes det noen tegninger av bra potter på nettet.

Vurderer også og legge eksos utløpet ut under vann, er det noen her på forumet som har tanker og erfaringer på dette med dempiing av eksos lyd.

Link to post

Hei har to salisbury M-120 som jeg kan selge til en billig penge, de er3" innvendig i inn og utløp,

 

litt info : M-120

 

Eksospotter i neoprengummi fra Salisbury

 

Mottrykket i de fleste eksospotter for maritimt bruk er så stort at motoren mister turtall. Dette gir omtrent samme effekten som å montere en for stor propeller. Resultatet er det samme, redusert virkningsgrad, høyere slitasje, brente eksosventiler og høyt drivstofforbruk. Marinemotorer, i hvert fall under 1000 hk, er stort sett bilmotorer som er marinisert. Når de brukes i bil, er det svært sjelden at mer enn 25% av full effekt brukes. I en båt, derimot, brukes motoren ofte over lengre strekninger med 80-85% av full effekt. Det er derfor svært viktig for en marinemotor at eksosen møter minst mulig hindringer på sin vei ut. Enhver hindring vil skape ett mottrykk, og blir dette for høyt, går det som tidligere nevnt ut overmotorens virkningsgrad.

 

Elastomuffle kan brukes av alle båter med vannkjølt eksos, og motorstyrke opp til ca 310 hk diesel og 510 hk bensin. Det er imidlertid et krav at eksospotten ikke bør stå nærmere enn 75 cm fra eksosmanifoldens utløp.

 

Hvorfor montere en Salisbury?

 

• Tester av nøytrale laboratorier viser at lydenergien reduseres med 80%

• Opp til 50% mer støyreduksjon enn ordinære eksospotter

• Vitenskaplig utviklet Multi-Flow system

• Gir ingen eller minimal reduksjon av motorens effekt.

• Laget i elastisk neoprengummi som tåler at vannet i potten fryser

• Ingen korroderende metalldeler

• Lett å installere, man kutter bare av en del av eksosslangen og erstatter den med en Salisbury eksospotte.

 

Virkemåte

 

Salisbury eksospotter er konstruert med Saliburys Multi Flow system som lar eksosen flyte så fritt som mulig gjennom eksospotten uten å skape mottrykk, og allikevel oppnå den ønskede dempningen av lydnivået.

 

Modeller:

 

Multiflow

 

Multiflow modellen er beregnet for innebordsmontering. Modellen klemmes fast rundt eksosrøret med slangeklemmer. Modellen er tilpasset motorer opp til 300 hk diesel og 510hk Bensin. Eksospotten må monteres minimum 90cm fra eksosmanifoilens utløp, og eksostempraturen bør ikke overstige 92grader C.

 

Muffleguard

 

Muffleguard er en akterspeilmontert eksospotte som er spesielt beregnet for drev og seilbåter. Den monteres over eksosutløpet på akterspeilet. Leveres i effekter opp til 90hk diesel (195hk bensin), og for eksosutløpsflenser opp til 165 mm (6-1/2")

 

Hydro-vac

 

HYDRO-VAC eksosstøvel fra Salisbury – den vitenskaplig løsningen på akterspeilmonterte eksospotter. Hydro-Vac er spesielt konstruert for å redusere motrykket ved lav hastighet og tomgang. I en akterspeilmontert eksosstøvel må jo eksosen presse til side vannsøylen fra vannlinjen og ned til pottens utløp når båten går tomgang eller lav fart. Dette danner ett relativt stort mottrykk, som er spesielt uheldig når motoren går på lav hastighet med lavt eksostrykk. For å løse dette problemet har man laget ett ekstra kammer med utløp til luft. Dette slipper ut overtrykket som dannes ved tomgang eller lav fart pga vannmotstanden i hovedkammeret. Ingen andre eksosstøvler har et slikt trykkreduksjonskammer. Når farten øker, vil vannivået på akterspeilet synke, slik at mottrykket synker. Samtidig vil vannstrømmen forbi eksosstøvlens utløp skape ett underrykk i eksospotten, som tømmer den for vann og drar med seg eksosen ut. For å minske vannmotstanden er eksosstøvelen strømlinjeformet. Både støy og eksosgasser forsvinner i vannet. Leveres for opp til 350 hk dieselmotor.

 

Hvordan montere en Salisbury?

 

Salisbury er enkel å montere, fordi den monteres som en del av eksosslangen. Har man en stiv eksosslange, trer man bare eksospotten utenpå, og strammer til med slangeklemmer. Har man en mykere eksosslange, trer man et stålrør inn i eksospotten og slangen, og fester det med slangeklemmer.

 

 

 

Muffleguard og Hydro-Vac for utenbordsmontering monteres enkelt rundt

Link to post

Jeg har omtrent samme lyddemper som den fra Båtbua, bare at min kom fra Sea&Sea. Tidligere hadde jeg bare en krøll på eksos-slangen. Det ble veldig mye bedre med en slik demper. Men jeg vil tro at en elastisk lyddemper av gummi er enda bedre (og mye dyrere).

 

En annen ting er at disse billige demperene er beregnet på små motorer. Det er greit for meg, jeg har bare 7,5 Hk!

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei

Jeg har hørt om folk som har støpt egne eksospotter av en slags varmebestandig sement med en slags finmasket netting som armering. Det skal visst fungere helt utmerket, men er det noen som vet hva slags sement man bruker til formålet, og hvor man eventuelt får kjøpt stoffet?

gon

Link to post

Hei

Jeg vet at glassfiberpotter er vanlig, men at støydempingseffekten av disse pottene er relativt beskjeden etter manges syn. Sement er materialet jeg har hørt nevnt, men det kan naturligvis ha vært ment en slags keramikk el. Uansett skal disse pottene gi en betraktelig bedre støydempningseffekt. Men dersom det går vann i en slik potte, vil vel det føre til at materialet trekker vann, og hvor godt tåler da en slik potte frost?

gon

Link to post
Hei

Jeg vet at glassfiberpotter er vanlig, men at støydempingseffekten av disse pottene er relativt beskjeden etter manges syn.

Snakker du utfra erfaring eller ? Hvem sitt syn snakker du om ?

Jeg har ett slikt beist av ei glassfiberpotte på min Yanmar 6LY2.

Støydempingseffekten på den er ekstrem. Skal jeg ha bedre demping, må jeg opp i en spesial designet Mecmar potte, da snakker vi om helt andre beløp.

Problemet med disse pottene er plassen de tar, man skal ha litt plass i båten for å plassere ei

potte på 60 cm i diameter, med 70cm høyde.

Husk ei potte skal ikke bare ha god støydempingseffekt, den skal samtidig ikke ha for mye motstand for eksosen.

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...