Elise Startet 5.November.2006 Link til dette innlegget Startet 5.November.2006 Har en "Volvo" potte montert i båten, (en gummi potte med syrefaste ender). Jeg syntes den demper lite av eksos lyden fra motoren, en Volvo TMD 40. Hvilke potter fungerer bra på denne motoren. Kunne godt tenkt meg og bygd egen potte, finnes det noen tegninger av bra potter på nettet. Vurderer også og legge eksos utløpet ut under vann, er det noen her på forumet som har tanker og erfaringer på dette med dempiing av eksos lyd. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Hei har to salisbury M-120 som jeg kan selge til en billig penge, de er3" innvendig i inn og utløp, litt info : M-120 Eksospotter i neoprengummi fra Salisbury Mottrykket i de fleste eksospotter for maritimt bruk er så stort at motoren mister turtall. Dette gir omtrent samme effekten som å montere en for stor propeller. Resultatet er det samme, redusert virkningsgrad, høyere slitasje, brente eksosventiler og høyt drivstofforbruk. Marinemotorer, i hvert fall under 1000 hk, er stort sett bilmotorer som er marinisert. Når de brukes i bil, er det svært sjelden at mer enn 25% av full effekt brukes. I en båt, derimot, brukes motoren ofte over lengre strekninger med 80-85% av full effekt. Det er derfor svært viktig for en marinemotor at eksosen møter minst mulig hindringer på sin vei ut. Enhver hindring vil skape ett mottrykk, og blir dette for høyt, går det som tidligere nevnt ut overmotorens virkningsgrad. Elastomuffle kan brukes av alle båter med vannkjølt eksos, og motorstyrke opp til ca 310 hk diesel og 510 hk bensin. Det er imidlertid et krav at eksospotten ikke bør stå nærmere enn 75 cm fra eksosmanifoldens utløp. Hvorfor montere en Salisbury? • Tester av nøytrale laboratorier viser at lydenergien reduseres med 80% • Opp til 50% mer støyreduksjon enn ordinære eksospotter • Vitenskaplig utviklet Multi-Flow system • Gir ingen eller minimal reduksjon av motorens effekt. • Laget i elastisk neoprengummi som tåler at vannet i potten fryser • Ingen korroderende metalldeler • Lett å installere, man kutter bare av en del av eksosslangen og erstatter den med en Salisbury eksospotte. Virkemåte Salisbury eksospotter er konstruert med Saliburys Multi Flow system som lar eksosen flyte så fritt som mulig gjennom eksospotten uten å skape mottrykk, og allikevel oppnå den ønskede dempningen av lydnivået. Modeller: Multiflow Multiflow modellen er beregnet for innebordsmontering. Modellen klemmes fast rundt eksosrøret med slangeklemmer. Modellen er tilpasset motorer opp til 300 hk diesel og 510hk Bensin. Eksospotten må monteres minimum 90cm fra eksosmanifoilens utløp, og eksostempraturen bør ikke overstige 92grader C. Muffleguard Muffleguard er en akterspeilmontert eksospotte som er spesielt beregnet for drev og seilbåter. Den monteres over eksosutløpet på akterspeilet. Leveres i effekter opp til 90hk diesel (195hk bensin), og for eksosutløpsflenser opp til 165 mm (6-1/2") Hydro-vac HYDRO-VAC eksosstøvel fra Salisbury – den vitenskaplig løsningen på akterspeilmonterte eksospotter. Hydro-Vac er spesielt konstruert for å redusere motrykket ved lav hastighet og tomgang. I en akterspeilmontert eksosstøvel må jo eksosen presse til side vannsøylen fra vannlinjen og ned til pottens utløp når båten går tomgang eller lav fart. Dette danner ett relativt stort mottrykk, som er spesielt uheldig når motoren går på lav hastighet med lavt eksostrykk. For å løse dette problemet har man laget ett ekstra kammer med utløp til luft. Dette slipper ut overtrykket som dannes ved tomgang eller lav fart pga vannmotstanden i hovedkammeret. Ingen andre eksosstøvler har et slikt trykkreduksjonskammer. Når farten øker, vil vannivået på akterspeilet synke, slik at mottrykket synker. Samtidig vil vannstrømmen forbi eksosstøvlens utløp skape ett underrykk i eksospotten, som tømmer den for vann og drar med seg eksosen ut. For å minske vannmotstanden er eksosstøvelen strømlinjeformet. Både støy og eksosgasser forsvinner i vannet. Leveres for opp til 350 hk dieselmotor. Hvordan montere en Salisbury? Salisbury er enkel å montere, fordi den monteres som en del av eksosslangen. Har man en stiv eksosslange, trer man bare eksospotten utenpå, og strammer til med slangeklemmer. Har man en mykere eksosslange, trer man et stålrør inn i eksospotten og slangen, og fester det med slangeklemmer. Muffleguard og Hydro-Vac for utenbordsmontering monteres enkelt rundt Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Hos meg går eksosen uten demping rett ut i drevet ( Eco drive ) og der kommer eksosen ut ca 30 cm under under vann og like foran propellen. Og det er ikke mye eksosstøy jeg har så dette funker. Og jeg har 5 toms rør fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Har vert inne på tanken om bedre eksosdemping selv jeg har sett denne http://batbua.no/index.php?page=shop.produ...rt&Itemid=5 i noen kataloger men vet ikke noe om den, er det noen som har prøvd denne? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Jeg har omtrent samme lyddemper som den fra Båtbua, bare at min kom fra Sea&Sea. Tidligere hadde jeg bare en krøll på eksos-slangen. Det ble veldig mye bedre med en slik demper. Men jeg vil tro at en elastisk lyddemper av gummi er enda bedre (og mye dyrere). En annen ting er at disse billige demperene er beregnet på små motorer. Det er greit for meg, jeg har bare 7,5 Hk! Jan Erik Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Elise Svart 5.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Hei Bukt.... Jeg har 3,5 tomms eksos slange så det passer vel ikke helt. Vet du hvordan salisbury M-120 pottene er oppbygd. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Skal måle, tror den vil passe da de er elastiske. gå inn på http://progressing.no/ så marineprodukter- så eksos- så salisbury Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Hei Jeg har hørt om folk som har støpt egne eksospotter av en slags varmebestandig sement med en slags finmasket netting som armering. Det skal visst fungere helt utmerket, men er det noen som vet hva slags sement man bruker til formålet, og hvor man eventuelt får kjøpt stoffet? gon Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 22.November.2006 Link til dette innlegget Svart 22.November.2006 Hei Tror pottene er laget av vanlig glassfiber (polyester og duk). Det går sjøvann i eksosen, så temperaturen vil ikke bli over 50grader hvis alt er Ok. Mange båter med store motorer bruker denne løsningen (Fairline m.fl.) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 23.November.2006 Link til dette innlegget Svart 23.November.2006 Hei Jeg vet at glassfiberpotter er vanlig, men at støydempingseffekten av disse pottene er relativt beskjeden etter manges syn. Sement er materialet jeg har hørt nevnt, men det kan naturligvis ha vært ment en slags keramikk el. Uansett skal disse pottene gi en betraktelig bedre støydempningseffekt. Men dersom det går vann i en slik potte, vil vel det føre til at materialet trekker vann, og hvor godt tåler da en slik potte frost? gon Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.November.2006 Link til dette innlegget Svart 23.November.2006 HeiJeg vet at glassfiberpotter er vanlig, men at støydempingseffekten av disse pottene er relativt beskjeden etter manges syn. Snakker du utfra erfaring eller ? Hvem sitt syn snakker du om ? Jeg har ett slikt beist av ei glassfiberpotte på min Yanmar 6LY2. Støydempingseffekten på den er ekstrem. Skal jeg ha bedre demping, må jeg opp i en spesial designet Mecmar potte, da snakker vi om helt andre beløp. Problemet med disse pottene er plassen de tar, man skal ha litt plass i båten for å plassere ei potte på 60 cm i diameter, med 70cm høyde. Husk ei potte skal ikke bare ha god støydempingseffekt, den skal samtidig ikke ha for mye motstand for eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.