Jump to content

Saltvannskjølt SABB - er den til å stole på?


midnat

Recommended Posts

Hei!

Har fått tilbud om å kjøpe en snekke, som er akkurat i den prisklassen jeg hadde tenkt meg. Båten ser veldig bra ut. Men den har et aber; SABben er saltvannskjølt.. Jeg har alltid synes at en av de store fordelene med en SABB er ferskvannskjølingen.. Har dere noen erfaringer med de saltvannskjølte SABBene? Blir det fort mye rust og tull med denne kjølingen? Har også en annen snekke i sikte som har en ferskvannskjølt SABB, men den ligger et stykke lengre unna, så det blir litt arbeid med å skaffe transport. For ordens skyld; det er 10hK'en det er snakk om.

Link to post
Share on other sites

Hei midnat - og velkommen ombord i baatplassen-skuta!

 

Vanskelig å gi konkret svar på et slikt generellt spørsmål. Du skriver ikke noe om alderen / timeantall til denne motoren?

 

G-modellen, som 10hk Sabb'en egentlig heter, er jo en meget robust og enkel motor. Og det finnes mange av den, rundt omkring - særlig da vest- og nordover. Annenhver gammel sjark / snekke rundt 20' har denne lille kraftpluggen.

 

Sabben har nok gods i blokka / toppen for å kjøres med saltvannskjøling. Men det hele er avhengig av godt stell og fornuftig bruk. Har båten blitt tatt opp hver høst så er det viktig at tidligere eier(e) har vært samvittighetsfull med å vinterkonservere kjøleanlegget og motoren forøvrig. Hvis f.eks. motoren har blitt satt bort med saltvann i kretsen, så må du regne med en del rust i kanalene.

 

Ville tatt en test tur. Kjøre Sabben på fullt ca 1.500 Rpm (maks er 1.800) i nærmere en time med vingene 3/4 forover- og holde øye med temperaturmåleren (hvis den har!). Hvis selgeren motsetter seg dette, vet du at den sansynlig ikke kjøler godt nok. Holder den temperaturen (maks 60º ) så har du en slags visshet om kjølekapasiteten.

 

Har selv hatt en 10-hk som var saltvannskjølt. Det var en 1990-modell, som jeg senere byggde om til ferskvannskjøling, med utvendig kjølesløyfe og tørr eksos. Tok samtidig og byttet stempelringer, honet sylinderet og slipte ventilene og fikk en helt "ny" motor.

 

Lykke til med valget!

 

P.S.: Hvis du i utgangspunktet er veldig i tvil om dette med saltvannskjøling, så vil jeg anbefale deg å satse på en ferskvannskjølt motor - tvilen vill antageligvis "gnage" i deg i mange år og ikke slippe tak - det ødelegger en del av kosen med å ha båt! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

10 hesteren tåler endel rust før den gir seg selv i saltvannskjølt versjon. Men det kommer jo litt an på hvor gammel den er da, en motor fra sekstitallet vil naturligvis være mer tæret enn en fra åtitallet f.eks. Det som er det største problemet med disse i saltvannskjølt versjon er at kjølekanalene i toppen rundt eksosporten er forholdsvis trange. Når det så samler seg opp en del rust i toppen, vil dette samle seg der og begrense kjølingen. Følgen er at toppen sprekker mellom ventilene, og motoren blir tungstartet. Så om du kjøper denne, ta av toppen og stak ut alt du kan klare av rustflak i toppen. Sannsynligheten er stor for at motoren holder 15-20 år til!

 

Jeg hadde selv en Sabb 2H med saltvannskjøling i fire år, og denne er tynnere i godset enn 10 hesteren. Men jeg hadde ikke noen problemer med kjølingen for det, bortsett fra at jeg måtte skifte toppakning en gang. Ellers var dette helt uproblematisk for min del.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med sjøvannskjølt Sabb, men vil bare har sagt at bedre motor skal du lete lenge etter! Behandle Sabben riktig, og du har en motor som overlever båten!

Leste ei historie om driftsikkerhet og drivstoff-forbruk på Sabb...

En mann i fra Bergen var på hytta sammen med kona. Der hadde de ei tre-snekke med en Sabb G. På søndag kveld gikk mannen ned til båten for å lense og klargjøre båten før de skulle reise hjem. Han starter motoren, og mens den står der og tøffer, roper kona at det er telefon til han. Joda, gubben rusler opp til hytta, tar telefonen, og glemmer hele båten. De reiser hjem, og neste helg da de kommer tilbake til hytta, står snekka fortsatt og tøffer. Da har Sabben gått på tomgang i 5 dager!

God motor, spør du meg.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at SABBen er en utrolig maskin. Jeg kjøper ikke snekke som har annen maskin enn SABB for å si det sånn, jeg vil ha driftssikkerhet, billig forbruk, og ikke minst kompetanse; det er folk OVERALT som kan disse maskinene ut og inn, og alltids en og annen gammelkar som har deler og lyst til å hjelpe. Så SABB blir det :) Men jeg er usikker på dette med saltvannskjølingen.. Så mulig jeg følger ditt råd, Walter. Men hvis båten ellers er i tipp-topp stand blir det et vanskelig valg..

Link to post
Share on other sites

... Men hvis båten ellers er i tipp-topp stand blir det et vanskelig valg..

Det er jo mye som avgjør en handel eller ikke. Hvor gammel er motor / båt? Motorens tilstand ellers, bortsett fra det at den er direktekjølt, betyr jo også en del. Kompresjon, utstyr forøvrig (startmotor? Dynamo?, etc.) og hvordan den er stelt. Hvordan er det med rust? Omstyringen! - funker den som den skal? Finnes det noe fjerkontroll til vingene og gass, f. eks. - alt dette er dyre greier hvis du skal kjøpe etterpå.......

 

Lykke til med valget!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En saltvannskjørt Sabb er i grunnen ikke noe og engste seg for.

Når det gjelder kjøling og temp på disse motorene er hovedproblemet at de er for kald, slik at de må strupes for og opnå den rette tempen.

 

Hvis du har noen spørsmål angående sabb sine motorer er det bare og sende mail,

( ps jobbet i seks syv år på sabben med blant annet bygging av nevnte motor )

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Håper jeg kan få smyge meg inn på denne tråden, till tross for at den er fra 06.

 

Jeg har selv en 2H 1980 som jeg kjøpte saltvannskjølet og har bygget om till ferskvannskjøling - og det virker som om det ska funke greit. Det var dog helt igjensatt topp og mye rensing der..

 

Nå ønsker jeg at finne en god 1G i tiden fremover. Og jeg vet jo etter at ha kjøpt ett par 2G at det er vansklig at vite akkurat vad man kjøper.

Mitt spørsmål (endelig) ær: Går det an at skjønne noe om hvilken årmodel av 1G det dreier seg om, hvis skiltet ær borte (og det synes det at være nok så ofte).

Noen snakket for exempel om balansvektene og at de har varit ordnet på forskjellige måter på 1 G - og at den siste varianten ær lunere i gangen. (stående /liggende vekter).

 

Noen tips og råd hær? Ær det over hode noen nyere 1G at få? Har ikke sett noen nyere avertert. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

De ble jo produsert til sent på nittitallet, så det burde vel være noen å finne! Men dette er jo motorer som ikke blir skiftet ut i utide da, så det er vel ikke så mange å finne på markedet. De som dukker opp er ofte fra båter som blir hugget opp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:santcheers:

...Mitt spørsmål (endelig) ær: Går det an at skjønne noe om hvilken årmodel av 1G det dreier seg om, hvis skiltet ær borte (og det synes det at være nok så ofte). Noen tips og råd hær? Ær det over hode noen nyere 1G at få? Har ikke sett noen nyere avertert.

 

Hei Klintan!

Jeg mener å ha hørt at de siste G-modellene ble bygget i 1994 / 95 - uten at jeg kan verifisere dette. Selv hadde jeg en 1990-modell i min, nå solgte, tresjark MORILD.

 

Litt grovt sett kan man skille G-modellen først og fremst på om den har tomme-gjenger (1/2", 7/16", 3/8", osv) eller mm-gjenger. Overgangen skjedde i perioden 1974-75. Tomme-gjenge før den tid og mm-gjenger etter den tid.

 

Så har det skjedd en liten endring på dieselfilteret. Der har de gamle motorene - før januar 1988 - en filterkopp som var festet med en gjennomgående filterbolt og en løst filterinnsats som man skiftet.

Motorer fra ETTER den tiden har det som kalles for "Spin-on filter" hvor selve filteret og koppen utgjør en og samme del. Samtidig var også lufteskruen på toppen av filteret anderledes, med loddrett åpning istedenfor vannrett på den gamle typen.

 

Altså har man en mulighet til å skille mellom Før / Etter 1974/75 og Før / Etter 1988

 

Noen påstår at man også kan skille årstall (har glemt årstallet! :headbang: ) fra hvordan oljepeilepinnen ser ut. De gamle hadde en hel-metall stang med en 45º vri øverst mens de som er nyere har en gjengeteting i blå plastikk og et vingeformet (sommerfugl-fassong) håndtak øverst.

 

Selve lyddemperen med vannkjøling har også forandret seg opp gjennom tiden. Jeg har sett minst 3 varianter av den, men vet ikke når den forskjellige typene kom på markedet.

 

God Jul, forresten!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

God Jul til deg og Walter - og mange takk for ett uttømmene svar :flag_sw::santa::flag: Det ær akkurat den type tegn man har god nytte av at vite!

Det gjelder nog at ha litt is i magen, når man først har bestemt seg for at skaffe en ting vil man gjerne handle direkte!

Men nå tar vi fritt ett par uker og ser om det dukker op noen nye, fine 1G!

Ær litt spent på at høre hvis du jobber noe på 2Gn? :smash: Jeg har begynt på en, men det får gjerne ta litt tid ettersom jeg ikke ska ha den i båt på en god stund ennå. :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

Hei.

man kan også skille årsmodellene ved å se på omstyringshendelen. er motoren før ca. 1970 så er den delen som kulen for omstyringen er festet i 90 grader i forhold til selve hendelen. på de etter 70 så er denne litt skrå. disse delene blir vel aldri byttet så man kan se om det er en "ny" eller gammel motor.

Link to post
Share on other sites

Må og få med at på de nyeste sabbene så er de bakre motorlabbene løse (type G) lydpottene er blitt en del forandret men den nyeste er den som er ganske firkantet med frostplugger. mener at det er annet starterfeste på de eldste.

Hadde vært fint om du hadde samlet og lagt ut noe av den informasjonen du får om Sabb.

mvh Kristoffer

Link to post
Share on other sites

Svakheten med type G og sjøvannskjøling er at kjølevannspassasjen mellom sylinder og topplokk er veldig liten og tettes lett av rust.

 

Samt rundt eksosporten, her er kanalene smale pga en stor eksosport i forhold til toppen. Tetter det seg her, går toppen varm og sprekker mellom ventilene. Så en oppstaking en gang i blant er en stor fordel, og vil forlenge levealderen med flere tiår! Jeg skiftet en gang toppakning på en 2H jeg hadde, og der var kanalene mellom blokk og topp og mellom topp og manifoil redusert tiL en tredjedel av det de skulle være pga rust. En lett skraping/staking, så var alt OK igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...