Tallisman Startet 6.November.2006 Del på Facebook Startet 6.November.2006 Lurer på om det er noen som har skiftet fra grønn til rød frostveske på yanmar 222hk og som har noen gode tips og komme med i forbindelse med dette . Tenker da på tappepunkter på motoren og hvor mange ganger en bør kjøre igjennom med ferskvann og så videre. Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Rød og grønn frostvæske skal i utgangspunktet være bare å blande som du vil, uten at det har noen betydning. Eneste jeg veit er at den røde frostvæska til VW ikke takler vanlig grønn FV, det "sukrer" seg visst på et vis, uten at jeg har prøvd selv, men veit ikke om yanmar bruker denne typen... Jeg har ihvertfall bestandig blandet frostvæske farger, bortsett ifra på VAG produkter... Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
ola_dunk Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 hva er forskjellen på grønn og rød ? vet at vw hadde problemer med at toppakningen røk om de brukte den grønne . Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Fritt sitert etter husken: mener de sa at den røde (iallefall på vw) er for biler med aluminiums topp. Det er visstnok kun de røde som er garantert for motorer med aluminium. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Mr. Import Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 rens systemet og kun bruk den dyre røde fra Texaco , dærlig frostveske lager avleringer på kjølerør inne i varmeveksler og isolere fra . renset noen varmevekslere med 10 prosent saltsyre tror jeg det var i 15 min , mye dritt som kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 mener du at uansett motor-merke så er den røde best ? Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 Til min tidligere båt med Vetus deutz motor fikk jeg anbefalt av imortør å bruke frostveske som var for motorer med alu komponenter, og da nevnte han Shell sin, og den var grønn. forsto det slik at dette var viktig på motorer med aluminium i, men at andre motorer kunne bruke alle typer. LES BRUKERHANDBOKEN selv om det ikke er typisk norsk Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 jeg tappet av en yanmar 144hk en gang, og oppdaget at en god slump kjølevæske ikke kom ut av det nederste avtappingspunktet under motoren. Det var full av dritt, og måtte stakes opp. Da jeg skulle fylle på ny væske fikk jeg ikke på mer enn halvparten da jeg fylte på varmevekseren. det virket som termostaten gjorde en barriære for at jeg skulle få på all kjølevæsken. Det resulterte i at motoren begynte å koke, termostaten åpnet seg og det ble plass til mer væske. ..heldigvis ingen skade. Dette fikk meg til å lure, hvordan få kjøevæska til å renne forbi termostaten på kald motor når man skal bytte kjølevæske? Har ikke byttet kjølevæske siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 ja, kun rød som er bra . texaco sin . mye dårlige frostvesker som selges med alt for mye avleiringer som følge av kvaliteten er dårlig. Mercruiser hadde problemer med varmgang på sine eldre moddeler , tok litt tid før det gikk opp ett lys for de. samme med problemet med varmgang i toppen av drevene på bravo 3 og. sa det til de allerede i 1997 . Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 ta en test med frostvæske , varm den opp blandet med vann i en kasserolle og se etterpå hvor mye som legg seg på metallet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Det spiller ingen rolle om det Texaco, Shell, Statoil eller Biltema sin. Bare det er den røde G30 Etylen Glykolen som er silikatfri. Den er produsert etter en kvalitets spec. Så fabrikat er revnende likegyldig. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Her er litt info fra Yanmar Norge om frostvæsker: http://www.yanmar.no/arch/_img/9051303.pdf Jeg må også bytte frostvæske på min Yanmar 4JH3-DTE, og mottar gjerne praktiske tips i den anledning, både mht prosedyre for å få tappet av all gammel væske, hvordan man enklest får fylt på ny, lufteprosedyre osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.