Bitteliten Startet 6.November.2006 Del på Facebook Startet 6.November.2006 (redigert) Båtmesse i Stockholm denne uka. Noen fler enn meg som har tenkt seg dit? Jeg skal se om jeg ikke får kjørt opp til Stockholm på onsdag. Mest spent er jeg på Fjord 39 - om den er klar da. Redigert 6.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 6.November.2006 Del på Facebook Svart 6.November.2006 litt kjedelig den messen der, kjipe svensker som ikke handler noen ting. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2006 og minst en kjiip nordmann som heller ikke skal handle noe Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Men du tar deg vel råd til en cola og wienerbrød, da har du lagt igjen mere en en gjenomsnittlig svenske Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 (redigert) Jeg hadde med meg smurt niste jeg - fordi jeg ikke er så veldig begeistret for "messematen" - så det ble nok ingen cola og wienerbrød på meg. Nå er messa avlagt et ganske langt besøk. Og den var som messer flest - bortsett fra at det ikke var så mye mennesker der da. Dette er jo første dagen, og jeg var der tidlig på ettermiddagen, så det passet meg bra. Fjord båten fant jeg ikke - kan jo være at jeg overså den. Av saker jeg fant interessant var: Nye Fairline 38. Lekker utenpå Inni var den etter min mening litt skuffende. Jeg har ikke helt sans for Fairlines ganske ivrige bruk av støpte moduler - jeg synes det blir for mye inliner, men det er jo en smaksak. Førerplassen er vel også "såder" med sitt faste sete som ikke kan justeres. Båten koster ca 3,8 millioner med 2xD6 310 motorer - så den er jo ikke akkurat billig Skorgens kikket jeg litt ekstra godt på. Først og fremst for å danne meg et eget inntrykk av båtene etter å ha lest tester og "reality" rapporter her på Baatplassen. Her er nye 315: Skorgenes bruker også mye inliner i sine båter. Jeg kjente meg umiddelbart igjen i båtene da jeg kom ombord - det tok litt tid før jeg fant ut hva jeg kjente igjen. Det jeg kjente igjen var den polske stilen. Jeg reiser til Polen litt i jobben, og jeg kjenner igjen mye av stilen derfra. Bla bruk av neonlys i sterjeneform i taket, den kanskje litt uvanlige fargekombinasjonen av gul skinnsofa, blått, brunt og burgunder under dekk. Passform og tilpasning på en del detaljer var også ganske grov - med litt feilkapp på dørker og mye sikefleks. Jeg har bilder om noen er interessert - så send gjerne IM Men totalt et ganske godt inntrykk. Jeg stusset på at det ikke var leselys på do - men det er kanskje ikke beregnet for slike som oss som har med båtblader også i båten Skorgenes 335 og 375 ble også besøkt. Fine båter - kvalitet og finish på samme nivå som 315. Princess sin oppgraderte V42 var utstilt. Og det var en positiv overaskelse. Denne båten var en skikkelg grombåt med 2xD6 350 - og masse utstyr. Her husket jeg å ta en del bilder. Største endringen utenpå er den nye vindskjermen som gjør den mer lik de større V båtene. I cockpit er den største endringen at det nå er lagt inn en modul med grill og kjøleboks på bb side. Jeg tror også dashbordet er oppdagert. Under dekk er det først og fremst kosmentiske endringer - men det var en elegant stil under dekk. Siste båt som jeg var ombord i var Bavaria S30 - som er en ny båt som erstatter deres S29. En "typisk" Bavaria. Masse plass i cockpit - særlig for de som liker å sole seg i full lengde - dvs stor solseng. Solsenga har faktisk et overheng utover badeplatformen. Under dekk kjenner man seg igjen - Bavaria bruker standard komponenter i stort sett alle båtene sine. Også på motorbåtene har de fått "plast som nesten ser ut som helt ekte tre" karmer på lukene i dekk og rundt skrogvinduene. Båten har masse plass under dekk Masse plass under dekk også på denne 30 foteren. Materialvalget er standard Bavaria. Også fugemassen - og som bildet under viser så er de veldig glade i den. AV en eller annen grunn ble jeg sittende fast i over en time hos NordWest - jeg har en lei tendens til å bli det på messer de har sin 420 utstilt. Og for første gang var jeg ombord i en Storebro 410 Commander. Flotte skuter begge to - men jeg glemte å ta bilder. Siste besøket ble på Hallberg Rassy - der ganske mye tid ble lagt ombord i deres nye 54 foter som vi så første gang på vannet i sommer. DET er skip det. Noen som vil spleise? Redigert 8.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 Jeg glemte en båt jeg tok en ekstra nøye kikk på. Jeg var ombord i Skilsø 33 Sport og studerte plass og finnish. Igjen får jeg inntrykket av at dette er en veldig skikkelig båt. 5 sengeplasser i faste køyer (akterkabin, enkel stikkøye og dobbel køye foran). Byssa er skikkelig og det er masse plass i cockpit. Glemte å ta bilder her. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 var jo bra reportasje, bedre enn Båtmagasinets utsendte får til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 En annen båt jeg studerte litt var Viksund 340 som har Sverige premiære disse dager. Jeg forstår godt at ter-av er fornøyd med båten sin. Flotte løsninger i salong og kabinene var bra. Flybridgen var kanskje ikke den største på markedet og for lav til at jeg følte meg trygg oppå den - men en veldig fin båt. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Da blir det ny Bavaria og fugepistol da. Flotte bilder/referat. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ter-av Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 En annen båt jeg studerte litt var Viksund 340 som har Sverige premiære disse dager. Jeg forstår godt at ter-av er fornøyd med båten sin. Flotte løsninger i salong og kabinene var bra. Flybridgen var kanskje ikke den største på markedet og for lav til at jeg følte meg trygg oppå den - men en veldig fin båt. Takk for fin rapport/fotos fra Stockholm, Bitteliten. I sommer traff vi verdens til da eneste svenske med en Viksund 340. Han forklarte hvorfor: Han ville ha en lukket båt med fly, og den skulle være skandinavisk. NordWest'en var for dyr, Forbina'en likte han ikke - men Viksund'en traff både smak og lommebok. Han hadde handlet på Båter i sjøen. Ikke nok med at han hadde Sveriges eneste 340. Han hadde også verdens eneste med teak på dollbord. (Se bildet) Det var lagt av en kompis som la teak for NordWest. Det ble lekkert. Ideen sendte jeg videre til Viksund sammen med bildet. mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 (redigert) Jeg pratet litt med Hallberg Rassy om teakdekk. Tradisjonelt teak dekk skrus med mange tusen skruer ned i dekk - og det er alltid en risk for lekkasje her., og om man pusser ned teakdekket risikerer man at skruene kommer så høyt i teakstavene at man ikke får pluggene til å feste over skruene.' På de større båtene har de nå startet med vakuum liming av dekkene i stedet. På den utstilte HR 54 var det et flott teakdekk helt uten plugger. De regnet med at teknologien ville utvikles slik at de om noen år vil legge alle teakdekk på denne måten På båten vår er teaken på dollbordene limt på en kunststoffplate som så er limt fast i dekket. Helt greit for meg å slippe alle skruvehullene. Om man gjerne vil ha ettermontert teak så lar nok det seg ordne også Redigert 9.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 På båten vår er teaken på dollbordene limt på en kunststoffplate som så er limt fast i dekket. Helt greit for meg å slippe alle skruvehullene. Høres fornuftig ut! Jeg borer minst mulig. Utrolig hva man kan feste med borrelås (Skjønt teakdekk faller nok ikke i den kategorien ) ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
baatsman Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Stort sett alle ny båter leveres uten skruehull på teaken. I Sverige advarer man mot gamle båter med skrudd teak. Mange har fått lekkasjer som er kostbare og reparere. Først reperasjon, og så legge nytt teak-dekk. Men det er flott å beskue, og herlig å gå på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 (redigert) Stort sett alle ny båter leveres uten skruehull på teaken. Hvilke båter tenker du på da? Jeg ser masse nye båter med skruehull i dekket. Mulig at det skiller litt mellom produsenter, men Orust båtene flest har vel skrudde teak dekk Bavaria tror jeg bruker samme løsning som Windy -dvs et tynt teaklag lagt på en komposittplate Redigert 9.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 (redigert) Bl annet Hallberg som du nevner, Forgus, Bavaria, Jeanneu, Benetau. Mener vel heller ikke det er skrudd på Najad lengre heller. Mener det var Praktisk Bategande som skrev om dette. Svenske takstmenn tok dett i betraktning når de takserer båter med gamle teak-dekk. FOr en 35 foter koster det fort vekk 200`, og rette opp i dette og legge nytt. Redigert 9.November.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 Hallberg Rassy skrur sine teakdekk opp til 40 foter. Samme med Regina af Vindø om jeg så rett. Vakumlimingsteknikken kommer mer og mer - også på mindre båter Her som mange andre steder må vi skulle mellom teakdekk og teakdekk. Windy og Bavaria mfl legger "fusketeak" - dvs tynne staver limt på komposittplate. HR og Najad mfl legger solide teakstaver. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Windy og Bavaria mfl legger "fusketeak" - dvs tynne staver limt på komposittplate Det er det vel bare Windy som gjør. Og det er hva jeg ville gjort skulle jeg bli gal nok til å legge teakdekk. Bavaria limer på ei finerplate. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Takk for fyldig reportasje. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2006 Det er det vel bare Windy som gjør.Og det er hva jeg ville gjort skulle jeg bli gal nok til å legge teakdekk. Nidelv gjør det samme. De gærne har det godt. Vi er veldig fornøyde med vår teak på dollbordene Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 14.Januar.2007 Del på Facebook Svart 14.Januar.2007 Også fugemassen - og som bildet under viser så er de veldig glade i den. Flott billedrapport, Bitteliten! Har også registert at det brukes en del fugemasse, men Bavaria er ikke alene. Har hørt at dette ikke nødvendigvis er et svakhetsteng og et forsøk på å skjule dårlig håndverk, men faktisk viktig får å unngå knaking i sammenføyingene når båten blir utsatt for slag og bevegelser. Men her er det helt sikkert andre som har mer peiling en det jeg har hørt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2007 (redigert) Jeg tror ikke det er derfor Bavaria er så romslige med fugemassen - om jeg skal tillate meg å synse litt Både vår Nidelv 300 og vår båt i dag er ganske fri for "romslige" fugemasseklædder. ingen av de knirker nevneverdig - selv ikke i ganske mye sjø. Redigert 14.Januar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.Januar.2007 Del på Facebook Svart 14.Januar.2007 ingen av de knirker nevneverdig - Med andre ord, du har kjøpt en knirkebåt. Kan låne litt fugemasse av meg, det fulgte med båten Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
OT-flyktning Svart 14.Januar.2007 Del på Facebook Svart 14.Januar.2007 Både vår Nidelv 300 og vår båt i dag er ganske fri for "romslige" fugemasseklædder. ingen av de knirker nevneverdig - selv ikke i ganske mye sjø. Da er jeg nokså sikker på at det kommer til å knirke senere. Men da har du sikkert kjøpt ny knirkefritt båt Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.Januar.2007 Del på Facebook Svart 15.Januar.2007 Da er jeg nokså sikker på at det kommer til å knirke senere. Men da har du sikkert kjøpt ny knirkefritt båt Godt byggde båter knirker ikke. Men de som har et skog som er stivet opp av plater satt fast i fugemasse, ja de vil leve sitt eget liv og lage en masse med lyd i fremtiden. Knirkelyder. sånn er det med den saken. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
OT-flyktning Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Tilbake til tittelen! Ser at det er utstillingen igjen der borte, bare noen få måneder etter den siste. Noen som skal ditt? Er det noe spesielt som skiller de 2 utstillingene fra hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.