Jump to content

Scandinavian Boat Show denne uka


Bitteliten

Recommended Posts

Men du tar deg vel råd til en cola og wienerbrød, da har du lagt igjen mere en en gjenomsnittlig svenske :eek::lol::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg hadde med meg smurt niste jeg - fordi jeg ikke er så veldig begeistret for "messematen" - så det ble nok ingen cola og wienerbrød på meg.

 

Nå er messa avlagt et ganske langt besøk. Og den var som messer flest - bortsett fra at det ikke var så mye mennesker der da. Dette er jo første dagen, og jeg var der tidlig på ettermiddagen, så det passet meg bra.

 

Fjord båten fant jeg ikke - kan jo være at jeg overså den.

Av saker jeg fant interessant var:

Nye Fairline 38. Lekker utenpå

Fairline_38_utenfra.jpg

 

Inni var den etter min mening litt skuffende. Jeg har ikke helt sans for Fairlines ganske ivrige bruk av støpte moduler - jeg synes det blir for mye inliner, men det er jo en smaksak. Førerplassen er vel også "såder" med sitt faste sete som ikke kan justeres. Båten koster ca 3,8 millioner med 2xD6 310 motorer - så den er jo ikke akkurat billig

 

Skorgens kikket jeg litt ekstra godt på. Først og fremst for å danne meg et eget inntrykk av båtene etter å ha lest tester og "reality" rapporter her på Baatplassen.

Her er nye 315:

Skorgenes_315.jpg

Skorgenes bruker også mye inliner i sine båter. Jeg kjente meg umiddelbart igjen i båtene da jeg kom ombord - det tok litt tid før jeg fant ut hva jeg kjente igjen. Det jeg kjente igjen var den polske stilen. Jeg reiser til Polen litt i jobben, og jeg kjenner igjen mye av stilen derfra. Bla bruk av neonlys i sterjeneform i taket, den kanskje litt uvanlige fargekombinasjonen av gul skinnsofa, blått, brunt og burgunder under dekk.

Skorgenes_315_salong.jpg

Passform og tilpasning på en del detaljer var også ganske grov - med litt feilkapp på dørker og mye sikefleks. Jeg har bilder om noen er interessert - så send gjerne IM :smiley: Men totalt et ganske godt inntrykk. Jeg stusset på at det ikke var leselys på do - men det er kanskje ikke beregnet for slike som oss som har med båtblader også i båten :smiley:

Skorgenes 335 og 375 ble også besøkt. Fine båter - kvalitet og finish på samme nivå som 315.

 

Princess sin oppgraderte V42 var utstilt. Og det var en positiv overaskelse. Denne båten var en skikkelg grombåt med 2xD6 350 - og masse utstyr. Her husket jeg å ta en del bilder.

 

Princess_V42_utenpaa.jpg

Største endringen utenpå er den nye vindskjermen som gjør den mer lik de større V båtene.

Princess_V42_Cockpit.jpg

I cockpit er den største endringen at det nå er lagt inn en modul med grill og kjøleboks på bb side. Jeg tror også dashbordet er oppdagert. Under dekk er det først og fremst kosmentiske endringer - men det var en elegant stil under dekk.

 

Siste båt som jeg var ombord i var Bavaria S30 - som er en ny båt som erstatter deres S29. En "typisk" Bavaria.

Bavaria_30_cockpit.jpg

Masse plass i cockpit - særlig for de som liker å sole seg i full lengde - dvs stor solseng. Solsenga har faktisk et overheng utover badeplatformen.

Bavaria_30_solseng.jpg

Under dekk kjenner man seg igjen - Bavaria bruker standard komponenter i stort sett alle båtene sine. Også på motorbåtene har de fått "plast som nesten ser ut som helt ekte tre" karmer på lukene i dekk og rundt skrogvinduene. Båten har masse plass under dekk

Bavaria_30_-_salong.jpg

 

Bavaria_30_-_bad.jpg

 

Bavaria_30_-_stikkabin2.jpg

 

Masse plass under dekk også på denne 30 foteren. Materialvalget er standard Bavaria. Også fugemassen - og som bildet under viser så er de veldig glade i den.

Bavaria_30_fugemasse.jpg

 

AV en eller annen grunn ble jeg sittende fast i over en time hos NordWest - jeg har en lei tendens til å bli det på messer de har sin 420 utstilt. Og for første gang var jeg ombord i en Storebro 410 Commander. Flotte skuter begge to - men jeg glemte å ta bilder.

 

Siste besøket ble på Hallberg Rassy - der ganske mye tid ble lagt ombord i deres nye 54 foter som vi så første gang på vannet i sommer. DET er skip det. Noen som vil spleise?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg glemte en båt jeg tok en ekstra nøye kikk på. Jeg var ombord i Skilsø 33 Sport og studerte plass og finnish. Igjen får jeg inntrykket av at dette er en veldig skikkelig båt. 5 sengeplasser i faste køyer (akterkabin, enkel stikkøye og dobbel køye foran). Byssa er skikkelig og det er masse plass i cockpit. Glemte å ta bilder her.

Link to post

En annen båt jeg studerte litt var Viksund 340 som har Sverige premiære disse dager. Jeg forstår godt at ter-av er fornøyd med båten sin. Flotte løsninger i salong og kabinene var bra. Flybridgen var kanskje ikke den største på markedet og for lav til at jeg følte meg trygg oppå den - men en veldig fin båt.

Link to post
En annen båt jeg studerte litt var Viksund 340 som har Sverige premiære disse dager. Jeg forstår godt at ter-av er fornøyd med båten sin. Flotte løsninger i salong og kabinene var bra. Flybridgen var kanskje ikke den største på markedet og for lav til at jeg følte meg trygg oppå den - men en veldig fin båt.

 

Takk for fin rapport/fotos fra Stockholm, Bitteliten.

I sommer traff vi verdens til da eneste svenske med en Viksund 340. Han forklarte hvorfor: Han ville ha en lukket båt med fly, og den skulle være skandinavisk. NordWest'en var for dyr, Forbina'en likte han ikke - men Viksund'en traff både smak og lommebok. Han hadde handlet på Båter i sjøen.

Ikke nok med at han hadde Sveriges eneste 340. Han hadde også verdens eneste med teak på dollbord. (Se bildet) Det var lagt av en kompis som la teak for NordWest. Det ble lekkert. Ideen sendte jeg videre til Viksund sammen med bildet.

 

svensk.jpg

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post

Jeg pratet litt med Hallberg Rassy om teakdekk. Tradisjonelt teak dekk skrus med mange tusen skruer ned i dekk - og det er alltid en risk for lekkasje her., og om man pusser ned teakdekket risikerer man at skruene kommer så høyt i teakstavene at man ikke får pluggene til å feste over skruene.'

 

På de større båtene har de nå startet med vakuum liming av dekkene i stedet. På den utstilte HR 54 var det et flott teakdekk helt uten plugger. De regnet med at teknologien ville utvikles slik at de om noen år vil legge alle teakdekk på denne måten

 

På båten vår er teaken på dollbordene limt på en kunststoffplate som så er limt fast i dekket. Helt greit for meg å slippe alle skruvehullene.

 

Om man gjerne vil ha ettermontert teak så lar nok det seg ordne også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
På båten vår er teaken på dollbordene limt på en kunststoffplate som så er limt fast i dekket. Helt greit for meg å slippe alle skruvehullene.

 

Høres fornuftig ut! Jeg borer minst mulig. Utrolig hva man kan feste med borrelås (Skjønt teakdekk faller nok ikke i den kategorien :lol: )

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Stort sett alle ny båter leveres uten skruehull på teaken.

 

Hvilke båter tenker du på da? Jeg ser masse nye båter med skruehull i dekket. Mulig at det skiller litt mellom produsenter, men Orust båtene flest har vel skrudde teak dekk

 

Bavaria tror jeg bruker samme løsning som Windy -dvs et tynt teaklag lagt på en komposittplate

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Bl annet Hallberg som du nevner, Forgus, Bavaria, Jeanneu, Benetau. Mener vel heller ikke det

er skrudd på Najad lengre heller.

 

Mener det var Praktisk Bategande som skrev om dette. Svenske takstmenn tok dett i betraktning

når de takserer båter med gamle teak-dekk. FOr en 35 foter koster det fort vekk 200`, og rette

opp i dette og legge nytt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Hallberg Rassy skrur sine teakdekk opp til 40 foter. Samme med Regina af Vindø om jeg så rett.

 

Vakumlimingsteknikken kommer mer og mer - også på mindre båter

 

Her som mange andre steder må vi skulle mellom teakdekk og teakdekk. Windy og Bavaria mfl legger "fusketeak" - dvs tynne staver limt på komposittplate. HR og Najad mfl legger solide teakstaver.

Link to post
  • 2 måneder senere...
Også fugemassen - og som bildet under viser så er de veldig glade i den.

Bavaria_30_fugemasse.jpg

 

Flott billedrapport, Bitteliten! Har også registert at det brukes en del fugemasse, men Bavaria er ikke alene. Har hørt at dette ikke nødvendigvis er et svakhetsteng og et forsøk på å skjule dårlig håndverk, men faktisk viktig får å unngå knaking i sammenføyingene når båten blir utsatt for slag og bevegelser. Men her er det helt sikkert andre som har mer peiling en det jeg har hørt.

Link to post
Da er jeg nokså sikker på at det kommer til å knirke senere. Men da har du sikkert kjøpt ny knirkefritt båt :smiley:

 

Godt byggde båter knirker ikke.

Men de som har et skog som er stivet opp av plater satt fast i fugemasse,

ja de vil leve sitt eget liv og lage en masse med lyd i fremtiden.

 

Knirkelyder.

sånn er det med den saken. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...