silentia Startet 7.November.2006 Del på Facebook Startet 7.November.2006 Hei seilfolk! Vi får ny båt til våren og for tiden går mye tid til planlegging og drømming Jeg lurer på om noen har erfaring med Ronstan storseiltravere (med kulelager). En jeg snakket med på hjemmebrygga hadde installert disse i storseilet sitt og var storfornøyd. Men det kostet visstnok sine kroner og litt til, og det jeg lurer på er om noen har erfaring med å spraye mastesporet og de konvensjonelle traverne med noe bra lurium som fungerer? Har søkt litt på nettet og funnet 2 produkter, men vet ikke om disse er å få tak i Norge: http://www.888teammclube.com/frames/sailkote/ http://www.super-lube.com/cgi-bin/miva?Mer...Category_Code=D Takker for alle svar! Silentia Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Sailkote har jeg bra erfaring med. Du kan også prøve Boeshield-T9 (laget av Boeing for langtidsbeskyttelse av fly) http://www.boeshield.com/index.htm Disse produktene må ikke sammenlignes med CRC spray, eller WD-40. De vil vaskes bort i første regnskyll. Uansett vil nok ikke spraying av likrennen kunne bli like bra som kulelagertravere. Spesielt ikke hvis du har har fullspilet storseil av litt størrelse. Det har jeg, dvs fullspilet ikke så altfor stort seil med billige plasttravere. Det er MYE friksjon når jeg skal heise, og jeg mistenker plasttraverne for å bidra med mesteparten. Kulelager står ikke på budsjettet, så jeg får vel ta en runde med Sailkote igjen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 (redigert) Slikt reparerium finnes. og det virker. Jeg slet vettet av meg for å få opp storseilet (32 kvm). Selv med genoawinch og ST. Gjorde sporet rent og smørte det med Holt smøring på sprayboks. Da dro jeg seilet opp for hånd og brukte kun winch til å teite. Jeg har også fullspiler og (halvsylindriske) plasttravere. Holt smøringen er kjøpt hos Espen Aker. Smører også alt av trinser og bryteblokker med samme stoffet. Redigert 7.November.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
silentia Svart 7.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2006 Takk for raske svar! Holt hørtes jo fint ut. Arealet på storseilet vårt er ca 28 kvm, og masteliket er vel ca 12 meter. Hvor kjøpte du forresten Sailkote, Lars_Herman? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Jeg bruker et produkt som heter Slide Master Marine, en sprayboks uten silicon. Fungerer veldig bra på seiljolla og har også en positiv effekt på Maxi'n, men storseilet er ikke allverdens da med sine 17kvm. Litt irriterende med plasttraverne som lett kommer i litt feil vinkel og må styres, men man venner seg til alt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Litt irriterende med plasttraverne som lett kommer i litt feil vinkel Ja, sylindriske travere kiler seg. Derfor har jeg byttet til halvsylindriske. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Hulda investert i travere med 4 hjul på hver. Det hjalp ikke over langen uansett hvor mye jeg smurte. Uansett med hva. Nå er det bra. Men seilet bygger mye høyere på bommen når seilet er pakket. Kanskje noe å vurdere før man gjør et eller annet. Seilet til Hulda er blytungt, nesten ikke til å løfte. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Hvor kjøpte du forresten Sailkote, Lars_Herman? På Trinidad tror jeg! Beklager, aner ikke hvor det kan skaffes i Norge. Boeshield mener jeg å ha sett flere steder uten at jeg husker hvor. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
silentia Svart 7.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2006 Trinidad blir i lengste laget å dra Og antagelig dyrere enn å kjøpe Ronstan travere... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Men tenk for en fin tur ... og så kan du få med deg ARC i samme slengen.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
silentia Svart 7.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2006 Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 Men det blir en Catch 22. Først må han jo få opp seilet... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
opus Svart 7.November.2006 Del på Facebook Svart 7.November.2006 (redigert) Heisan ! Når man master av, gjør skikkelig rent i likrenna. Evt med båtmansstol. Rens også plast-traverne av og til , i løpet av sesongen. På en rolig soldag for anker ,kan du pusle litt med en klut, og klipse av seilet. Vil du gjerne smøre/spraye på noe lurium i løpet av sesongen, så kan du klemme inn en passelig kloss av en svamp i likrenna. Mellom de øverste traverne og altså mellom seilet og likrennen. Deretter sprayer du svampen med lurium(evt før). Når du heiser/firer seilet smører du samtidig likrenna Du kan også bare la svampbiten sitte der, klar til ny smøring ved en senere anledning. Hilsen Opus Redigert 7.November.2006 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Kjøp sikkelige travere, ikke lur på det. Jeg hadde vanlige platsleider, og hadde ingen problem med å få opp seilet, med det var verre å få det ned. Fikk montert in Fredrikson rullesleier,, og det er en hel ny verden, spesielt og reve. eller få ned storseilet i en fart. Før måtte jeg på dekk og dra det ned. Antagelig beste ting jeg har kjøpt til båten. Isammen med Elvstrøm zippac så går det som en drøm. Mitt storseil er 32 m2 og fullspilet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
silentia Svart 8.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2006 Det hele blir jo et prisspørsmål. Takker for gode tips, jeg får se hva lommeboken sier når vi nærmer oss våren. Fant ingen importør på Fredrikson rullesleider, men regner med at seilmakeren min vet slikt. De er vel uansett sikkert ikke billigere enn Ronstan... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Tror at Fredrikson er oppkjøpt av Rontstad. Det er vel invisterte penger. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Athene Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Akkurat hvilken leverandør og type travere du kan og bør velge er avhengig av masteprofilet. Fasongen på mastesporet og flatene på utsiden er forskjellig hos de ulike produsentene og det er viktig å finne en type travere som passer til ditt mastespor. Jeg har selv en Isomat-mast. Dette var en type master som ble levert til svært mange båttyper på 80-tallet. Det er ingen problemer å finne travere med kulelagerhjul som passer i mastesporet, men uheldigvis sitter et deksel over hullet der sleidene føres inn i sporet. Dekslet stikker ut så mye at travere med hjul på utsiden av masteprofilet blokkeres. Dette dekslet står 70-80cm opp fra bommen og ville dermed hindre seilet i å komme helt ned. Pass på slike ting før du investerer i travere! Jeg har ikke greid å finne passende travere med hjul på utsiden til akkurat dette masteprofilet.. (Harken har et system der du monterer en ny skinne på utsiden av masten, forankret i det gamle mastesporet, men det ligger litt utenfor min lommebok..) Etter at jeg rengjorde mastesporet og plastsleidene og deretter sprayet med teflonspray har jeg nå ingen problemer med å trekke opp mitt fullspilestorseil på 38kvm med håndmakt. Jeg har montert Lazyjacks for å lette håndteringen når seilene skal ned og hvis jeg ikke holder igjen på fallet kommer alt fortere ned enn jeg ønsker.. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 8.November.2006 Del på Facebook Svart 8.November.2006 Rutgerson og Seldén lager også plasttravere for det vanlige mastesporet, men med hjul, slik at det skal gli lettere. Jeg har 4 stk. Rutgerson på mitt eget fullspilede storseil (ca 28M2) og det fungerer veldig bra. Har ingen problemer med å få opp seilet, selv om jeg må hjelpe til litt med vinsjen på det siste stykket (men det holder med en 16-vinsj). En Harken-løsning med battcars, skinne og kulelager gjør jo at seilet kommer fort opp og ned, men du får en del mer vekt der du ikke vil ha den (i toppen av masta), og et stort hull i lommeboka Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.