Jump to content

VHf kos i vinter


Rolf

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle rigge til VHF'en på kontoret i vinter for å følge med på havnetrafikken. Slik får jeg jo et lite pust av båtliv selv om skuta står på land.

Er det mulig å bruke en billig Biltema lader som strømforsyning?

 

Evt. andre, billige løsninger (jada, kan selvsagt ta med et batteri men ...)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Rolf,

 

Dette er absolutt rette holdningen (selv om maritim VHF på land er underlagt visse restriksjoner. )

 

Når det gjelder strømforsyning, så trekker en moderne VHF på lytting svært lite strøm; du klarer deg vel omtrent med en liten batterieliminator.

 

Men sørg bare for å ha mikrofonen frakoblet hele tiden slik at du ikke tilfeldigvis kobler inn senderen, for da trekker den adskillig mer. Og hvis forsyningen gir nok strøm er det fort gjort å sprenge utgangstrinnet hvis ikke antennen er som den skal være.

 

Men altså på lytting: kos deg med trafikken  -  og "lukten" av salt sjø!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har någon kommit förbi någon link der dom åter-utsender VHF-trafikk på internet 'live' ,

 

Eller någon bra webcamera som sender kontinuerligt i en havn der det hender mycket !

 

 

(det finns några som sender flygtrafikk, men har aldrig sett någon fartygstrafikk!)

 

Skulle varit veldi kul !!!!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har någon kommit förbi någon link der dom åter-utsender VHF-trafikk på internet 'live' ,

 

Eller någon bra webcamera som sender kontinuerligt i en havn der det hender mycket !

 

(det finns några som sender flygtrafikk, men har aldrig sett någon fartygstrafikk!)

 

Skulle varit veldi kul !!!!!!

Har satt opp webcam i kontor-vinduet mitt. Kun for dere her på forumet!  :wink:

http://194.19.28.43/cgi-bin/jpg/image.cgi?

Oppdateres hver gang man trykker refresh!

Kanskje ikke så vanskelig å gjette hvilken by dette er?!  :wink:

Link to post
Share on other sites

Bildet som kom opp var fra 02. oct. 02, så det var jo ikke så helt oppdatert  -  og slett ikke "kontinuerlig".

 

Men tanken er god for oss som plages av landsyke og lengsel mot sjøen, og der må sikkert finnes noen www-siter også for oss....

 

mvh

Poseidon

:wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Suzuki

"ikke helt i arbeidsgivers ånd, men skitt au.. "

 

Det er nettopp det det er! Jobber i shipping bransjen og har flyttet til kontor med utsikt mot havne. Så nå kan vi se skipstrafikken komme og gå og føler at vi er "kommet hjem". Selv om det som skjer utenfor vinduet ikke er det vi lever av så vil det å høre skip melde sin ankomst og avgang til havnekontoret, kalle på losen osv. gi oss et pust av maritim atmosfære kanskje gi oss et lite inntrykk av hva som skjer ombord.

 

 

Poseidon  

"maritim VHF på land er underlagt visse restriksjoner"

Kan du kort skissere hvilke - er en stund siden jeg tok lappen så akkurat det er litt uklart.

 

"trekker en moderne VHF på lytting svært lite strøm"

Moderne og moderne, har en gammel grønn Sailor ganske lik den du har ombord, husker ikke modellbetegnelsen. Har endel batterieliminatorer liggende, kanskje en av dem er på 12v. Kan jo prøve om den klarer å drifte radioen. Er der noe i radioen som kan ryke dersom eliminatoren ikke leverer nok strøm?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

jag menar något sådant her ..........

 

http://tonsberghavn.no/webkameraer.html

 

klikka på 'live' till höger, dvs rörliga bilder

 

o i tillegg helst live-VHF !

Problemet er at det for sluker båndbredde.

 

Men ok, her har du en link. Tar forbehold om å legge ned denne hvis trafikken blir for stor!

 

http://194.19.28.58/Website/diverse/bigpage2.html

 

Nå går ferga ut fjorden!  :lol:

Link to post
Share on other sites

Har satt opp webcam i kontor-vinduet mitt. Kun for dere her på forumet!  :lol:

http://194.19.28.43/cgi-bin/jpg/image.cgi?

Oppdateres hver gang man trykker refresh!

Kanskje ikke så vanskelig å gjette hvilken by dette er?!  :lol:

 

den var ikke så svår, då kan vi ju se om Strömstadferja ligger inne eller ikke............ :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det for sluker båndbredde.

 

Men ok, her har du en link. Tar forbehold om å legge ned denne hvis trafikken blir for stor!

 

http://194.19.28.58/Website/diverse/bigpage2.html

 

Nå går ferga ut fjorden!  :lol:

 

 

Den var kjbra Klikk !!

 

Kunde både se hur en liten eka körde o en fiskmås flög förbi................ tills du tog tillbaks kameran!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Rolf,

 

Heldiggrisen!

 

Maritim VHF krever konsesjon for bruk, og slik konsesjon blir som hovedregel bare tildelt for bruk ombord i skip. Unntak kan gjøres for trafikksentraler, havnekontor, og visse andre grupper. Men dette er jo rettet mot aktiv bruk med sending og mottaking. At man har en VHF og lytter  -  absolutt uten bruk av sender  -  det kan sikkert ikke være så veldig alvorlig. Ihvertfall ikke så lenge man har VHF-sertifkat og dermed taushetserklæringen iorden.

 

Men Jo Eirik kommer kanskje inn på tråden og gir oss en oppdatering på hvordan reglene virkelig praktiseres...?

 

Mht strømforbruk, så har jeg ikke tallene for meg, men det går greit å kjøre en 144 på lytting på 1 amp. Jeg ser ikke for meg at noe i mottakeren skulle lide overlast om spenningen blir for lav  -  og senderen bør du uansett la være...

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Rolf,

 

Heldiggrisen!

 

Maritim VHF krever konsesjon for bruk, og slik konsesjon blir som hovedregel bare tildelt for bruk ombord i skip. Unntak kan gjøres for trafikksentraler, havnekontor, og visse andre grupper. Men dette er jo rettet mot aktiv bruk med sending og mottaking. At man har en VHF og lytter  -  absolutt uten bruk av sender  -  det kan sikkert ikke være så veldig alvorlig. Ihvertfall ikke så lenge man har VHF-sertifkat og dermed taushetserklæringen iorden.

 

Men Jo Eirik kommer kanskje inn på tråden og gir oss en oppdatering på hvordan reglene virkelig praktiseres...?

 

Mht strømforbruk, så har jeg ikke tallene for meg, men det går greit å kjøre en 144 på lytting på 1 amp. Jeg ser ikke for meg at noe i mottakeren skulle lide overlast om spenningen blir for lav  -  og senderen bør du uansett la være...

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

 

Høres jo greit ut. Selvsagt bare lytting - av hensyn til konsesjons- og strømforbruk forhold.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei

Når det gjelder Maritim VHF på land dvs. trafikksentraler, havnekontor etc. ligger dette faktisk under post og teletilsynet. Mener det er en årlig konsesjonavgift til post og teletilsynet på ca. 1600.- pr år for en slik konsesjon og en må søke PTT om denne konsesjonen.

 

Jeg tror ikke det er noen som "arresterer" Rolf for om har lytter på en VHF på sitt kontor.

Verre blir det dersom han gjør som han i badekaret for noen år tilbake gjorde, sendte MayDay mens han plasket rundt i sitt eget badevann  :lol:

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Bildet som kom opp var fra 02. oct. 02, så det var jo ikke så helt oppdatert  -  og slett ikke "kontinuerlig".

 

Men tanken er god for oss som plages av landsyke og lengsel mot sjøen, og der må sikkert finnes noen www-siter også for oss....

 

mvh

Poseidon

:lol:

Nei, den var neimen ikke mye verdt. Har hatt den liggende i linksamlingen en god stund, men den har åpenbart sluttet å virke. Helsingør Nordhavnen hadde et bra kamera en stund (oppdatering hvhert 3. sekund), men det er også borte, dessverre.

Link to post
Share on other sites

Har någon kommit förbi någon link der dom åter-utsender VHF-trafikk på internet 'live' ,

 

Eller någon bra webcamera som sender kontinuerligt i en havn der det hender mycket !

 

Hvis du vil se båttrafikk er ikke Panamakanalen å forakte. Der skjer det ihverfall noe omtrent hele tiden

 

http://www.pancanal.com/eng/photo/camera-java.html

 

NB! dette kan være ganske avhengighetsskapende.

Brukte ti minutter mens jeg skrev denne meldingen

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har satt opp webcam i kontor-vinduet mitt. Kun for dere her på forumet!  :lol:

http://194.19.28.43/cgi-bin/jpg/image.cgi?

Oppdateres hver gang man trykker refresh!

Kanskje ikke så vanskelig å gjette hvilken by dette er?!  :lol:

kjempeflott tiltak :)

her er noen flere, samlet på en side:

http://www.hovland.us/webcams/wc.htm

ps: jeg kommer ikke til å innkludere ditt kamera :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...