Suzuki Startet 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2003 skal installere varmevann i løpet av vinteren, sammen med en( formodentlig ) trykkvannspumpe. Har noen spm. i den anledning. Slangetrekking: Bør jeg bruke spesielle nippler og "harde" plastslager, eller duger vanlige messingnippler ( lange ) sammen med klar, armert, varmebestandig slange fra. f.eks Tess ? ? Kan jo trekke isolasjon utenpå og tape denne, har det noe for seg ? Vannpumpe: Må jeg ha trykkvannspumpe, eller er en elektrisk pantrypumpe OK ? Hvor stor kapasitet må denne pumpa ha ? Hva slags trykk må den klare ? Må jeg ha trykktank ? Har sett at Byggeplast har en type i plastikk til ca 200,- Duger sikkert den eller ? Må jeg ha trykkbryteraramatur, eller duger en trykkbryter ? Blei litt dette, satser på at gruppa her har erfaring... Suzuki - varmetanken har jeg, samt ferskvannskjøling..... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 dersom du har trykkvannspumpe på kaldtvatnet, kan du vel bruke den same pumpen på varmtvannet? du bare kobler en slange etter pumpen inn på varmtvannstanken slik at det er trykk på vatnet hele tiden. Den slangen som kjem ut av varmvannstanken går rett på armaturet. Når du opner kranen vil trykket i tanken minke, og trykkpumpen starte. Er ikke dette rett?? Lykke til med den nye(brukte) varmtvannstanken. Eg var 20min ifrå å kjøpe den :lol: Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 skal installere varmevann i løpet av vinteren, sammen med en( formodentlig ) trykkvannspumpe. Blei litt dette, satser på at gruppa her har erfaring... Suzuki - varmetanken har jeg, samt ferskvannskjøling..... Hei, Du kan gjerne bruke vanlige klare armerte plastslanger til varmtvannet. Messingnippler går også fint. Det er sikkert noen som isolerer varmtvannslangene sine, men særlig økonomisk er det nok ikke. Bruk skikkelige ABA rustfrie slangeklemmer, de koster litt mere men da er du sikker for resten av livet. Du bør investere i en trykkvannspumpe med innebygd trykkbryter. Ekspansjonstanken bør helst ikke være av plast (min sprakk den første sesongen) kjøp en solid rustfri (syrefast) tank. Når det gjelder pumpens kapasitet skulle det holde med en som gir 10 - 15 l/min og et trykk på 1 bar ( 10 m. trykkhøyde). Installer gjerne skikkelig armatur. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 har ikke trykkvannspumpe i dag, bare en manuell ( som var frosset i filler i fjor vinter .. ) hva er bra; FLOJET er på tilbud hos MARITIM, kanskje det er et bra kjøp.. ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Jeg vet at Shureflo pumpene tåler frost, Flojet er av samme konstruksjon. Ekspansjonstank i plast tåler det definitivt ikke. Ville forsøkt uten først, ofte er det en luftlomme i berederen som er tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 FLOJET er på tilbud hos MARITIM, kanskje det er et bra kjøp.. ? Suzuki Hei, Ser at Maritim også har Shurflo på tilbud i høst. Shurflo 7 l/m og 2 bar: Kr. 625,- Shurflo 10,6 l/m og 2 bar: 775,- Disse pumpene har innebygget trykkbryter og har brukbar kvalitet. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 På varmtvannskursen ville jeg ha spandert på slange for varmtvann. Det er sorte gummislanger beregnet for varmtvann. Den vanligste er 13mm. Merket Car Heater Hose, Hot Water eller lignende og koster ca 30 kroner meteren. Varmt trykkvann opp mot 80 grader gjennom den billige klare armerte 1/2 toms plastslangen til en tier for meteren, har alle muligheter til å feile. Varmtvannsslangen tåler høyere temperaturer og høyere trykk. Isolerer bedre (dobbelt så tykk) og du ser med et halvt øye hva som er varmtvann og kaldtvann. Ellers har jeg brukt både Shurflo, Flojet og Jabsco pumper og kan anbefale dem alle. Trykktank er ikke et must i små anlegg. Tynne slanger, lange strekk, begrenset pumpekapasitet.... Vannstrømmen blir ganske jevn uten trykktank også, men selve pumpa slår seg av og på oftere. Med 13mm slangediameter, 1-2 meter sugehøyde, og vanlige lengder på slanger, kan du regne med at det du får ut av springen er sånn omtrentlig det halve av det som står stemplet på pumpa. Under 10L/min påstemplet kapasitet er ikke noe særlig selv på de minste anleggene. Trykkbryteren kutter gjerne ved et lavere trykk på slike pumper også. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Når det gjelder slanger, så kan det være greit å skille mellom de som fører kjølevann til og fra motoren, og de som fører "drikkevannet". De første kan med fordel være sorte spesialslanger som motstår både glycolen i frostvæsken og litt oljesøl fra motoren. Drikkevannsslangene derimot, de kan gjerne være klare plastslanger - men hold deg laaaaangt borte fra de billigste... Når det gjelder trykktank, så behøver ikke det å være noen omstendelig affære. Jeg har brukt noe så enkelt som en 1,5 liter brusflaske plassert med bunnen i været. Det går helt prima og i tillegg er den enkel å demontere for rengjøring etc. Trykktankens dempevirkning er god å ha for å gi pumpen et roligere liv. Men man oppnår mye av det samme med å passe på at der ligger en passe stor "luftblære" inne i varmtvannsberederen.... Lykke til med prosjektet! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Poseidon: Kreativt med brusflaske. Hvordan festes denne? Presset flaske nedpå passende slangesokkel med klemme rundt? Slange utenpå flasketuten og klemme rundt? Andre løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Bare dette med brusflaske: Disse tåler ganske mye trykk. I denne tåkeluren brukes en brusflaske som lufttrykkbeholder. Man ser det nok ikke riktig her på bildet men jeg så den engang i butikken. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 På varmtvannskursen ville jeg ha spandert på slange for varmtvann. Det er sorte gummislanger beregnet for varmtvann. Den vanligste er 13mm. Merket Car Heater Hose, Hot Water eller lignende og koster ca 30 kroner meteren. Varmt trykkvann opp mot 80 grader gjennom den billige klare armerte 1/2 toms plastslangen til en tier for meteren, har alle muligheter til å feile. Varmtvannsslangen tåler høyere temperaturer og høyere trykk. Isolerer bedre (dobbelt så tykk) og du ser med et halvt øye hva som er varmtvann og kaldtvann. Lotus Tenkte på vannslange fra Tess elns da, ikke biltema-varianten. Vil ikke en "varmeapparat / radiatorslange" vil sette smak / lukt på vannet ? Kjipt med vaskevann det lukter gummi av.. Er forsåvidt enig i at denne er SVÆRT solid i forhold til den armerte klare varianten.. Suzuki - begynner å bli noen prosjekter i vinter gitt.... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 24.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Hei, Ser at Maritim også har Shurflo på tilbud i høst. Shurflo 7 l/m og 2 bar: Kr. 625,- Shurflo 10,6 l/m og 2 bar: 775,- Disse pumpene har innebygget trykkbryter og har brukbar kvalitet. KAT Det var dette tilbudet jeg viste til virker ikke som om noen har klare "styr-unna" anbefalinger i alle fall.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Pjolter Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Hei Suzuki Har Flojet, ekspansjonstank og klare armerte vannslanger. Flojet`n har visst tatt kvelden men den skulle visst være bra se her hvor vi pratet om det https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1066254352 Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
SRA Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Har montert VV i to båter og gjorde det på samme måte i begge og det funker topp. Trykkvanspumpen settes på utak fra vanntank, deretter trykktank, jeg har brukt plastikkutgaven og ikke hatt problemer, fordel med trykktank er at pumpen går mindre og vanntrykket er mer stabilt (veldigt greit hvis du har dusj) deretter T-ledd og fordeles da til VV bereder og spring(er) på kaldtvanssiden jeg brukte biltemas armerte blanke plastslanger og har ikke merket noe lukt/smak, mener de er 12,5 mm og passer flott. Første gang gjorde jeg en tabbe og kjøpte plastspringer hos båtforhandler, dyrt dårligt og ser billigt ut. Byttet disse ut i ordinære springer kjøpt billig på Ikea påmonterte fleksible slangekoblinger som en lett kan påmontere nipler, kvaliteten mener jeg er god nok til trykket og bruken en vanligvis har i en fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Kjøpte shurflo 7l på maritim i sommer. Er kjempefornøgd. Bråker svært lite. Då eg skulle teste pumpen trudde eg det var noe gale, men når eg hørte nøyare etter gjekk pumpen! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Poseidon: Kreativt med brusflaske. Hvordan festes denne? Presset flaske nedpå passende slangesokkel med klemme rundt? Slange utenpå flasketuten og klemme rundt? Andre løsninger? De store brusflaskene er solide saker, de tåler forbløffende meget trykk! Såvidt jeg husker brukte jeg skrukorken fra flasken, skar bare ut et hull i midten og tredde en eller annen liten plaststuss innenfra. På den stussen kunne jeg så feste slangen med vanlig klemme på utsiden. Ved å bruke korken blir det enkelt å demontere flasken for skylling når vannet begynner å misfarges. Selve flasken har jeg bare montert på et treskott ved hjelp av et par stk patentbånd. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Suzuki Svart 24.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Ved å bruke korken blir det enkelt å demontere flasken for skylling når vannet begynner å misfarges. man kan vel ta seg råd til å bytte ut flaska også da, ettersom man får pengene igjen for den :lol: Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Poseidon Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 man kan vel ta seg råd til å bytte ut flaska også da, ettersom man får pengene igjen for den :lol: Suzuki Man kunne eventuelt bytte med en som var fyllt med noe annet enn vann, og kjøre den som en slags "doseringspumpe".... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
KAT Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Man kunne eventuelt bytte med en som var fyllt med noe annet enn vann, og kjøre den som en slags "doseringspumpe".... mvh Poseidon Hei, Et annet og meget viktigere tema når det gjelder ekspansjonstank er at ferskvannspumpen blir mye billigere i drift. Ved oppstart av en elektromotor har den et strømforbruk som er ca. 7 ganger merkestrømmen. Det er riktignok ikke mange millisekundene - men likevel, mange bekker små........ Slitasjen på viklingene øker også drastisk ved mange oppstarter. Det er som regel det som tar knekken på en elektromotor. Når den går har den bare godt av det. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2003 Ved oppstart av en elektromotor har den et strømforbruk som er ca. 7 ganger merkestrømmen. Det er riktignok ikke mange millisekundene - men likevel, mange bekker små........Yep, dette er helt korrekt. Jobber med elektromotorer til daglig, og jeg skal si vi får startstømmer på motorer med effekter på 300-400-500 KW..Vi snakker selvfølgelig ikke om 12V anlegg, men allikevel. Slitasjen på viklingene øker også drastisk ved mange oppstarter. Det er som regel det som tar knekken på en elektromotor. Når den går har den bare godt av det. Det er vel ikke viklingene som blir mekanisk slitt, men den varmen som utvikles ved 7 ggr strømtrekk sliter på isolasjonen til viklingene over tid. Når denne tar kvelden er det bye-bye elektromotor... Forresten er dette ikke helt sant. På lavspente DC motorer kan ofte fikse isolasjonen med f.eks litt neglelakk eller ligningede. Vindusviskermotorer har jeg med hell fiksa på den måten. Kanskje ikke det mest kostnadseffektive, men det er jo gøy å se om man kan fikse da.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
koh Svart 25.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2003 Hei ! Pumpe og trykkutjevningstank setter du på kaldtvanns-siden. Jeg kjøpte en sylindrisk tank hos Maritim til ca. 150,- og den har fungert upåklagelig. Når det gjelder slitasjen på en DC-motor som startes ofte, er det vel punktet der kullbørstene treffer kopperplatene som beveger seg i forhold til børstene (heter det kommutatoren ?) som blir slitt. Den kraftige startstrømmen lager små merker i kopperplatene, og når det blir ujevnheter her, sliter det raskere ned kullbørstene. Forhør deg imidlertid om slangekvaliteten på varmtvanns-siden. Jeg hadde problemer med min båt da den var ca. 10 år gammel. Det var da de sorte kjølevanns-slangene som var orginalmontert som satt i. Etter at jeg fikk lekkasje på varmtvannet for 3. gang (på forskjellige steder) måtte noe gjøres. Jeg var i kontakt med TESS, og de sa at de armerte plastslangene ikke tålte temperaturen, og at de sorte kjølevanns-slangene ikke tålte trykket kombinert med temperaturen over tid. Så jeg kjøpte en grå slange som bestod av flere lag, og som visstnok skulle gjøre susen. Den kunne likne litt på trykkslangen til oppvaskmaskinene i gamle dager, og den var ikke billig. Men - iflg TESS ville den da vare evig ! -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.