Jump to content

Helårsboende?

melle

Recommended Posts

Hej!

En svensk här som jobbar i Oslo och nu funderar på att köpa mig en båt. Båten köps i syfte av en jordenruntsegling om ca 2-3 år. Det hade då vart fint att spara lite pengar (samt att anpassa sig till båten) att bo i båten hela året.

Jag vet att Herbern erbjuder helårsplass. Dock relativt dyrt. (30 000kr/året för en 32 ft).

Finns det några andra alternativ i Oslo, eller i närheten (som erbjuder de faciliteter som Herbern erbjuder, dvs vann, dusch, vaskeri, m.m)

Hur mye ström bruker man per år på en 32 ft båt? inkl uppvärmning.

Vänlingen

Andreas

Her føler jeg at jeg kan bidra med en del..

Jeg bor selv i båten hele året..

Herbern er som du selv sier en aktør, det er neppe ledig der til sommeren, men vintersesongen er det ledige plasser for fortsatt tror jeg..

Veldig mange båtboere bor på Herbern om vinteren, og flytter til eksempelvis hovedøya, frognerkilen, og killingen på sommeren..

Killingen er det også en del som bor året rundt, det er det også på Kongen (i frognerkilen)

Prisene på Herbern er sånn ca:

210,- pr. fot

5000,- pr pers i botillegg

700,- for tilkobling strøm

1,25 pr. kWh

625,- pr. båt for renovasjon

(Prisene på websidene til Herbern er ikke oppdatert..)

Disse prisene er tatt ut av hodet, jeg husker ikke nøyaktig i farta..

Jeg bor i 31 fot, og betaler totalt sett med strøm og alt ca 40000,- i året i følge mine utregninger.

Jeg har da ikke kabeltv, som koster en formue ekstra.

Å spare penger er for mange motivet med å bo i båt, det kan du droppe å tenke på, i praksis bruker de fleste ikke så lite penger som man skulle tro, det har veldig lett for å bli noen pils og sånt sammen naboene, ølbudsjettet mitt er mangedoblet siden jeg bodde på land, matbudsjettet likeså.

Strømforbruk per år for en båt er vanskelig å estimere. En viktig faktor er om strøm er eneste varmekilde, eller om du varmer opp med ved, pellets, diesel eller andre saker også. En annen viktig faktor er hvor godt eller dårlig båten er isolert. Sist, men ikke minst, så er det et spørsmål om hvor varmt du vil bo og hva slags temperatur du ønsker å ha i rommet når du sover.

Jeg er helt enig med Anonym i vurderingen av at det ikke er mye penger å spare på å bo i båt i indre Oslofjord i forhold til å bo i en liten leilighet eller hybel (om du ikke allerede har båt og betaler for havneplass og litt strøm uansett). For min egen del har rødvinsforbruket gått ned i vintersesongen ettersom det krever litt planlegging å temperere vinen. :rolleyes: Båtboermiljøet i Oslo er derimot ubetalelig sosialt. :yesnod:

ølbudsjettet mitt er mangedoblet siden jeg bodde på land, matbudsjettet likeså.

Men jeg formoder livskvaliten også er mangedoblet... Blir det jobbing i Oslo på meg etter jul, så kommer nok Stauden II innover fjorden for å ta del livsgleden.. :drink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

bare litt over 3300kr i måneden. Det er neppe rare hybelen som lar seg skaffe for det beløpet

Med tanke på den plassen det er i en 31 fots båt, blir kvadratmeterprisen ganske høy. Hvor mye må du betale for å bo på 6-7 kvm, dusj og do i uthuset og vaskemaskin til 20 kroner/gang samme sted? Hvis noen haddde forlangt 3300/mnd ville jeg funnet meg noe annet. På toppen må du betale renter av båtens verdi, dvs f.eks 2500 i mnd for en relativt moderat båt. Dette må selvfølgelig tas med i regnestykket uansett om du har lån på båten eller ikke. Allikevel er det mange som elsker å bo i båt. Man bor jo på beste tomta i byen, og følelsen av å bo i båtenn når vårsola begynner å varme er ubetalelig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Med tanke på den plassen det er i en 31 fots båt, blir kvadratmeterprisen ganske høy. Hvor mye må du betale for å bo på 6-7 kvm, dusj og do i uthuset og vaskemaskin til 20 kroner/gang samme sted? Hvis noen haddde forlangt 3300/mnd ville jeg funnet meg noe annet. På toppen må du betale renter av båtens verdi, dvs f.eks 2500 i mnd for en relativt moderat båt. Dette må selvfølgelig tas med i regnestykket uansett om du har lån på båten eller ikke. Allikevel er det mange som elsker å bo i båt. Man bor jo på beste tomta i byen, og følelsen av å bo i båtenn når vårsola begynner å varme er ubetalelig.

Man må vel ta hensyn til at man nuligens skulle hatt båt itilegg til hybel

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg ser dette argumentet, men det er for MEG ikke gyldig. Jeg har lagt merke til at vi nesten ikke brukte båten som båt når vi bodde i den, mens vi bruker den mye mer etter at vi flyttet på land. Skal man bo i båt, bør man nesten ha to. En til å bo i , og en til å bruke. :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har lagt merke til at vi nesten ikke brukte båten som båt når vi bodde i den,

Jeg trodde man brukte båten daglig når man bor i den :rolleyes: Turen tar slutt når man går i land

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...