snorken Startet 11.November.2006 Link til dette innlegget Startet 11.November.2006 Sitter og drodler med tanken for å flytte frem innfestingen 70-90cm. det sies at det er om å få gennakeren så langt frem som tillatt. Er det noen som har dette? Bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Jeg fikk sveiste på en ring på forstagfestet, monterte en bøyle på dekket, tredde spinakerbomen i gjennom ringen og klikket fast bomen i bøyla. En ringbolt ble montert i vannlinja på baugen og en spektraline ble festet her som vaterstag for å ta opp krefter oppover. Dette virket bra, men ble faktisk ikke så mye brukt til turbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Hvor langt fram er tillatt? Jeg lurer på å laget et spyd selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 (redigert) Jeg tror lengden på spydet skal tilpasses gennakeren Pappa har på sin båt fått lagd et spyd i syrefast. Det er to fester for spydet: ett litet beslag på dekk der en tupp i spydet tres inn i beslaget og en bolt i ankerrullen i baugen som er hovedfestet. Bolten går gjennom to øyer på oversiden av spydet. Spydet er ca 1/2 meter langt. Laget etter mål av ei smie i Oslo Redigert 11.November.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 (redigert) Skal du seile regatta under LYS, kan du maksimalt flytte frem 0.33 * J. J er avstanden fra mastens forkant til senter av forstag. Mitt peke flytter gennakeren 68 cm frem, med et J-mål på 3.55. Redigert 11.November.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 (redigert) Da regnet du feil. 0,33x3.55 er ca 1,17m Vildet da si at jeg kan ha nesten 1,4 m når J er 4,15. Da blir spydet nesten for langt synes jeg. Redigert 11.November.2006 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Du trenger vel ikke benytte hele lengden her på 0,33xJ, det er vel et maks mål som en ikke må overskride Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Da blir spydet nesten for langt synes jeg. Du skal ikke se bort fra at andre har kommet til samme konklusjon. Jeg har ikke regnet på noe som helst. Kun bidratt med opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Pettersand : Har du foto? Evt tegne litt ? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Jeg vil ha et som jeg kan demontere på en enkel måte. Tenkte å skru den fast i rælingsliste. Lengde ca 1 m og laget som en U. 30-40 cm bred i tuppen og 70-80cm bred inne på båten. Jeg har et anker i baugen som jeg må ta hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 11.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 På bildet til MULLIGAN ser det ut som det er et ekstra forstag som holder "gennakerpeken" oppe eller er det et fall? Det var vanskelig å se pga dårlig oppløsning, eller er her en "seilerhemmelighet"? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Det som går fra peket og ned til litt over vannlinjen kalles et vaterstag. Skal du kun ha et peke for gennakeren, holder det med en wirebit eller en Spectrontamp. Peket mitt har også rulle for Bruceankeret pluss at jeg bruker det som gangvei så jeg har et 25 mm. syrefast rør som vaterstag fordi det også må ta opp krefter nedover. Bildet viser ikke min båt, men er et illustrasjonsfoto fra produsenten av peket. Jeg har festet peket mitt i fotlista med et spesialbeslag. Jeg kan fjerne peket på 5 minutter ved å løsne 3 bolter. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Har lyst til å lage et baugpeke til båten, som er en Bavaria 32. Er det noen som vet hvor jeg kan finne tegning og/eller skisser av et baugpeke som egner seg til å bygge eller planlegge etter ? Fortrinnsvis ett som har plass til rulle for ankeret. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
baatsman Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Geir T Det ligger en del om dette på Svenska Bavariaklubbens sider. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.