Jump to content

baugspyd til gennaker

snorken

Recommended Posts

Jeg fikk sveiste på en ring på forstagfestet, monterte en bøyle på dekket, tredde spinakerbomen

i gjennom ringen og klikket fast bomen i bøyla. En ringbolt ble montert i vannlinja på baugen og en spektraline ble festet her som vaterstag for å ta opp krefter oppover. Dette virket bra, men ble faktisk ikke så mye brukt til turbruk.

Jeg tror lengden på spydet skal tilpasses gennakeren

Pappa har på sin båt fått lagd et spyd i syrefast. Det er to fester for spydet:

ett litet beslag på dekk der en tupp i spydet tres inn i beslaget og en bolt i ankerrullen i baugen som er hovedfestet. Bolten går gjennom to øyer på oversiden av spydet. Spydet er ca 1/2 meter langt. Laget etter mål av ei smie i Oslo

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du trenger vel ikke benytte hele lengden her på 0,33xJ, det er vel et maks mål som en ikke må overskride

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det som går fra peket og ned til litt over vannlinjen kalles et vaterstag.

Skal du kun ha et peke for gennakeren, holder det med en wirebit eller en Spectrontamp.

Peket mitt har også rulle for Bruceankeret pluss at jeg bruker det som gangvei så jeg har et 25 mm. syrefast rør som vaterstag fordi det også må ta opp krefter nedover.

Bildet viser ikke min båt, men er et illustrasjonsfoto fra produsenten av peket. Jeg har festet peket mitt i fotlista med et spesialbeslag. Jeg kan fjerne peket på 5 minutter ved å løsne 3 bolter.

• 3 måneder senere...

Har lyst til å lage et baugpeke til båten, som er en Bavaria 32.

Er det noen som vet hvor jeg kan finne tegning og/eller skisser av et baugpeke som egner seg til å bygge eller planlegge etter ?

Fortrinnsvis ett som har plass til rulle for ankeret.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...