Jump to content

Sjøegenskaper til ARVOR 215 (sportssjark)


Ficher

Recommended Posts

Det er en grei fritidsbruksbåt, men man får det man betaler for. Sjøegenskapene er ikke spesielt gode, støynivået er veldig høyt og endel ting rister og skrangler nesten uansett turtallsområde. Jeg har kjørt båttypen flere ganger og har montert endel utstyr i disse båtene. De er ellers veldig enkle bruksbåter, og som en hobbyfiskebåt så er det en kjekk båt. Den ble testet oppmot tobias i fjor, og da kom den dårligere ut på alt utenom pris. Jeg foreslår at du prøver båten, så kan du bedømme selv.

Link to post
Share on other sites

Hvis du sender meg en IM med din email kan jeg sende deg en pdf med test av sportsfiskebåter fra Motor Boat Monthly, Arvor 215 er en av 8 testede båter, jeg kjøpte testvinneren i sommer :smiley:

 

Dette er den båttypen jeg drømmer litt om i pensjonisttilværelsen! Kan du si hvilken båt som vant testen og har du litt bilder av den eller henvisning til websider?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Beneteau Antares 650 fikk 9 av 10 poeng .BILDE HER .... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=23&tot=44 :flag:

 

Jeanneau Marry Fisher 625 fikk 8 av 10 poeng. BILDE HER.. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=39&page=2

 

 

Finnmaster 6400 MC Fikk 8 av 10 poeng . BILDE HER ... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=4&tot=38

Link to post
Share on other sites

Så selv på en Quicksilver Pilothouse før jeg kjøpte meg båt. Dette er utenbordsvarianten av Arvor. Kvaliteten på luker, hengsler og andre detaljer var helt elendig. Dette var en ny båt og enkelte hengsler hadde allerede begynt å falle fra hverandre. Luken i bakdekket ga etter når man tråkket på det. Ligg unna de disse polakkene!

 

De franske båtene er heller ikke på topp finishmessig, men dette er solide bruksbåter som fungerer.

 

For de som vil ha sportssjark med innenbordsmotor sjekk Rodman samt innebordsvariantene av Beneteau Antares og Jeanneau Marry Fisher.

 

 

Ocqueteau 615WAC fikk også 8 poeng i testen. Jeg ville ha kjøpt en av de 2 andre franske båtene, båtene er like store men Jeanneu er 200kg tyngre og Beneteau 300kg tyngre enn Ocqeteau (Feil vekt på Antares i MBM testen). Det er også skarpere V-bunn på Jeanneu og Beneteau.

 

Ocqueteau 615WAC

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Far min har en Rodman 620 (nå 670) og en slektning har en Arvor 215 m/100 hk VW. Jeg mener Rodman båten er mye bedre bygd, men Arvoren er jo mer fancy med rulle for fiske, fiskebrønn, hull til stenger etc... Mye av det er uansett bare fancy og ikke særlig nødvendig... Ta en titt på denne også, den er jo 600 - 700 kg tyngre enn Arvor og det forteller jo litt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Far min har en Rodman 620 (nå 670) og en slektning har en Arvor 215 m/100 hk VW. Jeg mener Rodman båten er mye bedre bygd, men Arvoren er jo mer fancy med rulle for fiske, fiskebrønn, hull til stenger etc... Mye av det er uansett bare fancy og ikke særlig nødvendig... Ta en titt på denne også, den er jo 600 - 700 kg tyngre enn Arvor og det forteller jo litt...

 

Hei.

Rodman 620 fikk 7 av 10 poeng på denne testen.

Link to post
Share on other sites

Rodman 620 taper minimum et poeng i testen pga høy pris.

 

Bortsett fra dette kommer Rodman meget godt ut.

 

Konklusjon: "One boat that has no problem with life at sea is Rodman 620. Happily pushing over any wave direction without fuss, the hull also has a useful turn of speed. This solidly dependable boat mixes fishing/cruiser with aplomb, offering a big cockpit, a secure wheelhouse and seperate forward vee-berths. However the price will move this boat out of reach for some"

 

Norske produsenter har ikke oppdaget dette nye markedet med raske sportsfiskebåter. Hansvik har solide båter men de har noen mangler, plassen blir litt begrenset siden båtene er mye smalere enn sine franske konkurenter (600 kombi er ca 35cm smalere enn min båt), de får da heller ikke plass til dollbord. Hansvik har heller ingen båt med hytte og utenbordsmotor på over 18 fot.

 

Til trolling som er en voksende aktivitet foretrekkes brede trailbare båter mellom 18 og 21 fot med utenbordsmotor. Enten som walkaround eller kabinbåt med brede dollbord. Svenskene har oppdaget dette markedet, Beason regnes som de beste trollingbåtene, Rocad har også spesialisert seg på trollingbåter og Ryds har hatt sin Big Fish serie i mange år. Men det er selvsagt vanskelig å konkurere med de franske båtene som er svært gunstig priset, tviler på at mange er villige til å betale 100 000 ekstra for å få en norsk båt.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg liker mer og mer denne båttypen.

 

 

 

* mye båt for pengene

* fine løsninger

* selvlensendedekk

* Fart, med muligheter for og forflytte seg raskt, og over større områder.

* lite velikehold.

* mulighet for overnatting ( en fin sommer helg)

* fiske sommer /vinter.

 

Bilder ... http://www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/...lbum_615wac.htm

Link to post
Share on other sites

Ok, har ikke lest testen. Det stemmer bra med våre erfaringer. Nå er jo prisen redusert en del fra tidligere så da bør dette være en båt å vurdere. Digert akterdekk, velsignet fritt for dill og dall som du ikke har bruk for. Sjøegenskapene har vi fått testet mange ganger, air-time og det hele. Meget imponerende faktisk. Stivkuling vest i havet her er ikke noe å tulle med, men det gikk så fint at til slutt måtte jeg bare gikk bonn pinne med sjøene aktenfra. Faderen sa at nå går det til h.... ,men det gikk helt glimrende... vel, det er jo hyggelig at en er fornøyd med ting en eier, dvs nå er det min fars båt som vi låner til fiske og det er den super til... bråker noe inni... men tipper det er bedre med D2 motorene. Min fars har MD 22, turtallshysteri...

 

Lykke til, det er mye fint å velge mellom!

 

PS! Silver Eagle Star så jo bra ut, men ikke mye plass ute nei...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå er spørsmålet ......skal jeg bytte ut Saga 27 n med en av disse modelene .

 

* Den cruser på 10-11 knop (for sent ??)

* gode ovenattings muligheter for 4personer ( men hvor ofte gjør vi det ...3 helger denne sommeren)

* Kalesje ...ikke selvlensendedekk.

* Dårlig og fiske fra ( men det går jo )

* Krabbefiske .....

* får jeg kona med på dette.....( njaaa ??)

* får ca 250 000 for sagaen og ny/brukt sportsjark ca 270000-300 000.

 

* så nå er det mye tanker i hodet.. :crazy: ... :discuss: .... :headbang: .... :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Båtliv 2/2006 prøvekøyrde Tobias 22 Combi vs ARVOR 215. Og skriv: Båtliv har tidligere testet den franske speedsjarken Arvor 215 og gitt den pen omtale. Men i møte med trauste, norske Tobias i vestlandsk ruskevær ble franskmannen alt for spedbygd. De er omtrent like store, men nordmannen er og blir best for norske forhold."

 

Det som skil båtane er m.a.:

- Mens Tobiasen tar brottsjøene som en velvoksen vestlandsbåt, hopper, spretter og rister den lille franskmannen så tenna klaprer på en stakkars testpilot.

 

- Innredningen i Arvar-en er enkel og spartansk, mens det i Tobias er gjort plass til både bord og pantry -- toalettrom.

 

Tobiasen ligg langt etter Arvaren i fart: 13/18 knop mot 18/22 i marsjfart/toppfart. Motorstøyen på Arvaren ligg på 70 dB ved tomgang, 85 dB ved marsjfart, tilsvarande for Tobasen er 58 dB og 77 dB.

 

Ein Tobias kostar 100 - 200 000 kr meir enn ein Arvar. Men når du seier "mye båt for pengene": Kiloprisen for ein Tobias på 6,65 mx2,60 m er 280 kr/kg, for ein Arvar på 6,50 mx2,54 m 312 kr/kg!

 

10 % meir båt for pengane med ein Tobias! :flag:

Redigert av skorpo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...