Jump to content

Den perfekte kombibåt til alle formål


Yankee

Recommended Posts

Jeg har sett på en mengde forskjellige båter, og hatt mange forkjellige selv. Noen er greie til fisking, noen er fine til dagstur, den jeg har nå er fin til langtur. Det jeg ikke har sett til dags dato er en som er noenlunde fin til alt. Noen som har erfaring med båt som kan dekke følgende behov: Plass til tre barn å sove inne, to voksne ute på solseng. Selvlensende dørk ute slik at det er lett å gjøre rent etter fisketur. konstuert slik at det går fint å trekke opp en teine eller to. Motor bør kanskje være ca130hk, slik at man får en 15 - 20kn. Bør ha vært på markedet noen år så en kan få den brukt...... Mange ønsker, tror vel ikke denne båten er lagd....... men vet du en som oppfyller ønskene?? 20-25ft og ok å se på.....

Link to post
Share on other sites

Hei.

Som om jeg skulle ha skrevet dette selv ...........akurat dette er jeg også på jakt etter. :yesnod:

Hva prisklasse ønsker du ?

 

Øverst på listen står DENNE .... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=23 ( ok... litt høy pris for meg nå)

 

ELLER DENNE .... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=2&tot=23 ( må ha større maskin)

 

Prisklassen min er 300 000 til 400 000 .. ++

 

Andre på listen min er

- Nord West

-Enes

-Halco

- Viksund

- Tobias

- Libra

- NB

Samt de bør ha en nyere maskin ombord, eller en defekt så jeg kan sette i en ny Yanmar. :wink:

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Når dykkerkluben i Søgne diskuterte ny båt kom det fram en rekke ønsker, og vi trodde ikke vi skulle finne noe som dekket alt..

Noen av ønskene var -

God plass på selvlensende dekk

Varm dusj ute

Rikelig med varme inne

Mye ferskvann

Mye strøm

bysse, spesielt med kaffekoking som krav

15-20 knop med 5-8 dykkere

mulig å lage grei ombordstigning på

kartsystem og gjerne radar

Sitteplass inne til flest mulig, og en forutsetning at fører kan være sosial med de andre under fart

Så lett manøvrerbar at folk ikke er redd for å bruke den- dvs bla maks 30-32 fot.

Såpass solid at den tåler å bli brukt av dykkere med tungt utstyr.

 

Med disse forutsetningene begynte vi å lete, og vi fant denne

 

Mørejet 30 er en allroundbåt som er fin både til de røffe fisketurene og de rolige familieturene. Marsjer i plan litt over 20 med noe folk ombord, eller i kaffetempo rundt 8 med lavt forbruk.

Båtene selges fra 5-800 000 alt etter stand og maskin(er). Det står vanligvis en volvo på 200 hk i dem, men det er plass til to slike som gir marsjfart godt over 30.

 

Velkommen til Søgne for prøvetur med gratis kaffe hver søndag kl 11 (klubbdykk).

 

Fant en test av båten med litt større motor enn vi har

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg takker ja til kaffe, har lenge tenkt på at det kunne væres spennende å dykke. :yesnod: Når det gjelder båten så ser jo den veldig grei ut men det blir litt dyrt i forhold til det jeg tenkte på. Egentlig må disse egenskapene inn i en båt til 2-300 tusen. holder med 20-25 fot dersom løsningen er som jeg ønsker.

Link to post
Share on other sites

Båt til ALLE formål, finnes neppe :rolleyes:

Båt er og blir et kompromis! Mellom fart, driftskostnad, størrelse, pris, sjøegenskaper m.m.m. for ALLE situasjoner / farvann osv. osv.

Mulig litt avsporing fra strengstarterens ønske, men JEG har funnet et kompromis for MITT formål; Dekker de fleste ønskene til Yankee, bortsett fra antall soveplasser... MEN savner selvlensende akterdekk!

Både nåværende Hardy Regatta og tidligere Finnsport 650 AC hadde det JEG satte som krav: Trailbar bak standard stor personbil, minst 20 knop, et par soveplasser, toalett- og kokemulighet for en ukes tripp, fiskemuligheter, samt ikke koste over 150 laken. :yesnod: Straks du skal ha 5 soveplasser (Finnsporten har faktisk DET) eller mere, må du regne med å døtte inn 300 laken (eller mere!) :sad:

Fiskemulighet satte (setter) jeg høyt, og DER er Hardyen bedre enn Finnsporten.

 

Hvis du skal bruke båten i rufsete vær og / eller lavere temperaturer, bør du ha "bakvegg-båt"!

Så bør du kanskje se på bruksmønstret: LAANGE turer, hvilke farvann, hvor lenge skal turen vare , osv. osv. OG ikke minst: Hvor TRENDY skal båten være... Sjøl gir jeg blaffen i hvordan båten ser ut, bare den oppfyller de viktigste KRAVENE! Andre ser det kanskje anderledes... ("Høy Zigarr-føring" har aldri vært MIN stil...)

Jeg laget meg et regneark, hvor jeg evaluerte båter etter de krav jeg hadde /har, og gav disse kravene en viss verdi... Da ble det lettere å forkaste de båtene som kom opp (på Finn.no o.l.) Og det utkrystaliserte seg ganske fort hvilken TYPE båt jeg burde se etter.

Dette ment som et innspill til videre søken.

Lykke til.

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hever denne:

Båt til ALLE formål, finnes neppe :rolleyes:

Både nåværende Hardy Regatta og tidligere Finnsport 650 AC hadde det JEG satte som krav: Trailbar bak standard stor personbil, minst 20 knop, et par soveplasser, toalett- og kokemulighet for en ukes tripp, fiskemuligheter, samt ikke koste over 150 laken. :yesnod: Straks du skal ha 5 soveplasser (Finnsporten har faktisk DET) eller mere, må du regne med å døtte inn 300 laken (eller mere!) :sad:

Fiskemulighet satte (setter) jeg høyt, og DER er Hardyen bedre enn Finnsporten.

Dette ment som et innspill til videre søken.

Lykke til.

Marwin

Det ligger et par Finnsport 650 AC på Finn.no nå, til under 100 laken... Snill båt med bra plass og egenskaper, for en rimelig penge.

(Se kommentarer på erfaringsdatabasen...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hva med denne?

 

p_duck_river.jpg

 

Den skulle vel tilfredsstille alle krav både til lands og til vanns :wink: . Det er bare å gi på litt ekstra i overgangen mellom land og vann, så har en til og med dusj og fotvask. Pass bare på å ikke legg fra deg løse gjenstander i dørken, de blir med bølgen ut bak.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

båt/camping/bobil...som diskutert tidligere

 

egentlig er Bayliner 2556 CBen den perfekte løsning.

alle fasiliteter en campingvogn/bobil har + at det ER en formidabel båt.

hiv den på en hengar og du har alt - inkl campingvogn med terrasse både på taket og på hekken... med fortelt om vil.........

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...