Jump to content

Pakningslister til dørken?

Trude III

Recommended Posts

:lol:

Hei,

Jeg har problemer med å finne egnede pakningslister til dørkplatene i min Nidelv 26.

De som er originale er flatklemte og stenger ikke godt for lyden. Har forsøkt flere typer fra de til dører og vinduer til en 3M list av sort skumgummi. Dørkplatene er tunge og de blir fort deformerte og flattrykte. Har noen et godt tips hadde det vært fint!

Hilsen Harald L

Trude III

:lol: Hei.

Har samme båt som deg og tok denne jobben ifjor. Fjernet abslolutt alle dørkplater, også de som er skrudd fast. Det gikk med en støvsugerpose bare til å fjerne gammel dritt (mest hår) :lol:

Malte opp reisverk og brukte en gummilist 4x10 mm ES profil. (Brukes i rammer til glass)

Etter dette års bruk har jeg ikke merket noen forskjell i lyd eller andre forandringer.

Kan sende deg en prøve og har også mulighet til å fremskaffe den litt billigere da vi har/bruker den her på jobben. Send meg en IM hvis det er interessant.

Det går an å benytte et gammelt triks når det gjelder tetning også. Ta av dørkplatene og tørk over rammeverket med f.eks. rødsprit. Legg en stripe med silikon i egnet farge på rammeverket, og legg over en remse med vanlig polyetylenfolie. Deretter legger du platene på plass og klemmer disse nedtil. La dette tørke. Etter at det er tørt kan du ta av plastfolien, som ikke fester til silikonen, renskjære kanter etc., og du har en 100% tetning uavhengig av skjevheter og eventuelle sår og skader. Metoden benyttes ofte til tetninger der tetningslister ikke tar opp alle skjevheter.

Hilsen Ludde

:cheers:

Hei og takk for svarene!

Det med å "støpe" en siliconlist var faktisk en god ide. Mine dørkplater er ikke helt rette lenger og dette er kanskje metoden. Ellers takker jeg for tilbudet fra deg Amorosa! Jeg har ikke helt bestemt meg ennå men jeg skjønner det finnes bedre egnede lister som du har benyttet. Jeg sender deg en mail hvis jeg vil prøve dine lister.

Mine dørkplater er av plastfiner (Respatex?) 12mm tykke. Jeg har tepper over men det er ingen godt løsning med to gutter på 2 og 5 år. Har derfor vurdert å bytte til teakfiner med nater (juks?) men inbiller meg at disse bør være litt tykker 15mm kanskje?.  Da kan jeg lakke  dørkplatene og søl er enkelt å vaske vekk. Vi får se hva jeg rekker i vinter...

Hilsen Harald L. (som synes at Nidelven er en super båt! Har hatt min i 5 år)

Trude III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...